hur rider nu just nu?

Tinuri

Trådstartare
hejj!

jag undrar hur ni rider just nu, eller rättare sagt, vad tränar ni med för tillfället? är det att rida trav på volt, eller kanske hoppning på volt.. ja det kan ju vara vad som helst! skriv oxå om ni inte rider alls eller bara rider avslappnade ridturer i skogen.

Senast ändrad:
Sv: hur rider nu just nu?

Jag försöker alltid rida varierat men det finns ju ändå en sorts röd tråd i arbetet.
I dressyren handlar det mest om att hitta tempot i framförallt traven--> takten/balansen.
I hoppningen samma sak... :) Kunna kontrollera antalet galoppsprång och komma rätt på hindret.
Vid uteritterna att få henne att gå framåt villigt och inte fega ur så lätt...

Pretty basic... Men det är nog svårt det! ;)

Dressyren- sidvärtsrörelser-få upp framdelen och mindre stödjande på bett, helt enkelt hitta balansen:)

Hoppning- Kvickhet i benen och mjukhet i kroppen

Uteritt- lång och långsam:D även börjat mer ingående på ridning med endast halsring.

det är de saker vi inriktar oss på för tillfället, men självklart är all ridning/markövningar varierad!

Just nu rider jag inte alls (3,5-åring som är nyss igångsatt efter fång, samt sadellös...), men ska börja nu till jul.

Planen är att jag ska ta vid där jag slutade i våras, men slippa jobba så mycket på enbart framåtbjudningen och istället börja "rida" mer. Få henne att söka sig framåt-nedåt under ryttare och ganska snart börja med lite sidförande hjälper.

Hon känns mycket mer mogen och samarbetsvillig nu, så jag hoppas att det kommer att gå bra.

Just nu jobbar jag med att få en lugn avslappnad häst som väntar på mig och inte "gissar" vad vi ska göra sen. Jobbar också mkt med att få upp styrkan och balansen.

3 åringen ska skrittas igång efter ett par veckor vila. Han började tycka att det var väldigt jobbig att flera red (no shit sherlock...). Så honom ska jag ta det lugnt med och bara leka lite innan åker hem i jul.

just nu tränar jag på traven i volten. Jag har ett varmblod som inte är så smidig, så vi övar på det. Varvat med skogsridning såklart.

Jag tränar min sits och försöker komma underfund med Porter :)
Han är jättefin och väldigt utbildad id ressyr, så det hänger på mig nu. Kan inte skylla på honom när det går dåligt :o

Jag måste räta upp mig mer och slappna av. Jag är fortfarande ringrostig efter flera års uppehåll.
Men jag har ju min tränare i stallet så jag får mycket hjälp.

Vi håller just nu bara på med att "hitta" varandra. Har precis köpt honom och har bara tränat från marken till att börja med, har dock börjat rida lite försiktigt nu. Så hästen har inte varit i gång på ett tag heller. Så det blir bara lite skritt från ryggen + hanteringsträning från backen(kalla det NH eller vad du vill). Håller på och letar sadel också så.

Vi hopptränar en gång per vecka och just nu tränar vi på avståndsbedömningen, galopperar över bommar o s v och att kunna reglera galoppen. I dressyren tränar vi mycket övergångar och tempoväxlingar för att stärka hästen. Tränar också mycket på fattningar och raka linjer. Ja, det finns mycket att träna på, men det går framåt och är riktigt kul! :) På uteritterna klättrar vi gärna och njuter av galoppsträckor där underlaget tillåter.

Senast ändrad:

Jag håller just nu på med galoppfattningar från både halt, skritt och trav, och även övergångar från skritt-trav, skritt-halt trav-skritt, trav-halt, galopp-trav, galopp-skritt, galopp-halt.

förvända galoppfattningar, för att han ska lyssna, och avbrott-förvänd gallop-avbrott-rättgalopp.
jag tänkte börja med galoppombyten i vår, och bygga lite grund i vinter.

och att runda formen, men det är väl ett evighetsprojekt:smirk:

sedan att jag inte ska vara så höjdrädd i hoppningen, det är mitt eget projekt men när hindren kryper över nittiostrecket, och jag ser det, så darrar jag:rofl: om jag inte ser/märker det så går det jättebra:angel:, och jag hoppar ändå 110 innan det är otäckt i "känslan"

tänk vad som sitter i huvudet..:D

För tillfället tränar vi på förvända slutor, bakdelsvändningar, uppsamlingar i trav (påbörjning tramp på stället) och galopp-skritt-galopp-halt osv med ett visst antal galoppsprång i varje fattning. Riktigt roligt faktiskt, och för första gången på länge är jag riktigt nöjd med tränaren. Trodde aldrig jag skulle lyckas med skritt-ett galoppsprång-halt, men det gjorde vi :D

Tränar på balans och takt i dressyren. Framåtbjudningen tränas i allt, och formen också.
Avståndsbedömning, korta/länga galoppen, hoppa "högt" i hoppningen.
(hoppar endast "högt" ibland, då jag ska vänja mig vid hinder och banor på 120-125 till i vår)

Just nu så övar vi väl mest på att ta hand om människan på ryggen efter 2 mån vila från ridning. Barbacka o bettlöst. Första turen i lördags gick bra, jag satt kvar :) Fast eg behöver det inte övas något vidare, han har hittills varit en väldigt ärlig kille. Trots att han var så glad o spänd att jag trodde han var halt ut från gården så gjorde han bara 2 lugna fina resningar när vi var tvunga o stanna för en bil. Han bara höjer framdelen i ultrarapid o sätter ner den på samma plats igen ;) Resten av ridturen gick fint o han travade lugnt på lösa tyglar o skrittade mer lugn än innan vilan nästan :)

Det är alltså en 3-åring jag pratar om och han är riden endel innan men ska få en sadle utprovad till jul så vi kan börja träna lite igen efter höstvilan :)

Jut nu gör jag bara lättare arbete utan krav med min häst. Han känns helt ofräsh trots friskförklaring för ca 5 veckor sedan, så väntar på att en jätte duktig kiropraktor ska komma ner hitåt, men det värkar förgäves så jag får väl välja någon annan...

Hatar det! Vill träna och rida normalt!

Just nu så skrittar jag bara och tömkör i skritt efter att min häst haft kotleds och hasledsinflammation.
Men jag kan glädja er att jag om två veckor ska få börja trava i tre veckor innan vi åker tillbaka till kliniken igen.

Fullt ös - medvetslös!

...

Trodde jag, ja. Det blir mer "jaja, jag rör ju på benen, titta! Det går framåt, har vi bråttom eller? Tjatmoster, jag gick ju snabbt innan! Såg du inte alla sniglar vi gick förbi? Nästa gång får inte du följa med! Men TJATA!! Passa dej, annars får du gå hem!"
Ungefär så kan det låta när vi är ute och ska bränna lite kalorier. De senaste slagorden är "Död åt volterna!" och "Bränn bommarna!" Men det är lugnt, det är rätt kul det med. Han gör vad han ska om man petar på honom och kallar honom tjock och klen :p

Just nu övar vi på att hitta formen i skritt och trav. Ska föröska våga rida ut, har blivit lite ängslig efter att inte ha ridit ut på ett tag och pålle då bli pigg och glad när hon väl får komma ut.

Ha roligt och få mer muskler är vårat mål. Hoppa lite mera och få mer vana och rutin där så att anridningen blir bättre.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar