hur rider nu just nu?

Sv: hur rider nu just nu?

För det mesta väldigt grundläggande saker - framåt, tillbaka, avspänd och eftergiven - oavsett om det handlar om hoppning, dressyr eller bara ute.
Och när det funkar kan det bli lite piruetter, bytesserier och annat skoj...

Just nu skrittar jag bara. Rehabiliterar min häst efter en senskada. Bara asfalt o grusvägar till i feb när vi ska till kliniken igen o kolla statusen. Ser fram emot sommaren när vi förhoppningsvis kan rida lite mer varierat.

I hoppningen tränar vi på att hoppa fler hinder på rad, dvs studs och kombinationer. Han är inte hoppad överdrivet mycket då förra ryttaren var mest intresserad av dressyr.

I dressyren handlar det om att träna upp ett lite sämre vänstervarv mha mycket varierade ridvägar osv.

Fokus på: Ytterbak, ytterbak och ytterbak!

Övriga ledord:
  • Lydnad
  • Lösgjordhet
  • Takt
  • Rakriktning
  • Samordna och fördela alla hjälper rätt

Övningen för dagen: I skritt, trav och galopp - öka och minska volten med tagen bakdel.

Vi jobbar mycket som är galoppstärkande. Annars så rider jag mest på en volt för tillfället och koncentrerar mig på att sitta rätt. För att vi ska kunna utvecklas mer nu så är det min sits det måste bli ordning på. Hästen har inte begränsningar, det är min ridning.

I hoppningen är det mest sitsen som det jobbas på också. Måste komma tillbaka med överlivet och inte kasta fram det så mycket, det skulle vara så lätt hänt att ett framben skulle åka ner så som jag sitter nu.

Jag tränar på formen, lite stärkande hoppövningar för bakpartiet, samt fortfarande lite harvande med galoppfattningar...:D

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar