hur rider ni era gammla

Sv: hur rider ni era gammla

Köpte min, nu bortgångna tant, som 15 åring.
När hon var 18 var hon i sitt livs form tror jag.
Red henne "för fullt" tills hon var 23, då fick jag barn och hon trappades ner pga det, så fick hon hovböld och efter det inflammation i en kota, så det tog tid att komma igen från det, efter det blev hon bara promenadhäst, men red "för full" i skogen tills hon var 25-26, när hon var 26 fick hon bronkit tyvärr och skrittades bara sista året pga det, togs bort för 3 veckor sedan för att slippa en jobbig bronkitvinter... :cry:

För mig börjar hästar bli gamla när de passerar 20.

kl

Våran dam är 27 och rids 5-6 dagar/v. Köpte henne från ridskola när hon var 20 år som första ponny, hon var ju favoriten på ridskolan! :angel::love:

När hon var ca 22 så började hon muskla om sig mkt så då var det bara att byta sadel. Och efter ca 1 år till så var det dags igen.:p Så det vissa menar på att gamla hästar inte kan bygga muskler är skitsnack, det tar bara lite längre tid! Hon är inne på sin 5 sadel nu. (som f ö har omvärmningsbar bom)
Dessutom lärde vi henne att byta galopp när hon var 23 år. :D

Hon har vart med i Hubertusjakten 5 år i rad och skall vara med i år också! Det är årets höjdpunkt för henne! :banana:

Jag rider en 25årig dressyrhäst som går sex dagar i veckan för det mesta. Mjukare och trevligare häst finns inte att rida dressyr på. Han tar lång tid på sig att värma upp och är lite stel på hårt underlag men annars märks inga ålderstecken.

Sv: Rida äldre häst

Jag orkade inte läsa alla andras svar men jag skriver lite ändå :P Min tidigare häst var en ponny på 20 år, henne red jag för fullt 6 dagar i veckan, och tränade hoppning 1 gång i veckan av dessa dagar. Hon var jätte pigg och arbetsvillig. Tog tyvärr bort henne nu pga sjukdom hade inget med hennes ålder att göra. Jag tror att det är viktigt att man lyssnar på hästen är den pigg och framåt och verkar glad så är det ingen fara, man får testa sig fram, är hästen frisk så är det ju bara bra om den rids så den får komma ut o röra på sig, en häst i bra kondition är ju bättre motsondskraftig, jag känner många som har hästar bra över 20 som de fortfarande rider, men kanske inte tränar jätte hårt på:p Ridningen ska ju anpassas efter hästen.

min arab hingst är 28 år gammal i feb å "still going strong" =) han rids ca 5 dagar/vecka och tävlas lite imellan åt i cr hoppningar och dressyrer. en kanon häst som säkerligen kommer hålla många år till så länge inget oväntat händer. de vi märkt av nu är att vi fårr skaffa tunare hö å blöta maten för de ska underlätta att tugga för honom eftersom tänderna inte är dom bästa men änn så länge så e han i full gång. samma med min travare på 22 tränas och rids regelbundet och tävlar lite i dressyr på henne med. =)

de gammla gubbarna och gummorna jag ridit nu det senaste året är

en mara gosse på 23 år, han är en super trevlig ponke men massa ös i :love:

en welsh dam på 27 år (pensionerad) där vare massa fullt ös medvetslös :smirk: hon förkänar dock att få gå i hagen.

och nu en gammal arab hingst på 23 med en jäfla massa gas i :D

alla tre funkar bra i dressyren och hoppar fortfarande som gudar.

min gammla dam(23år,24 i februari)rider jag så ofta jag hinner och det är 5-7dagar i veckan oftast.jag skrittar mkt och tar det väldigt lungt nu pga att hon varit vanvårdad.
men nu när hon blivit fin i hullet och buggt lite muskler så börjar jag att rida lite mera visst galopperar gör jag men jag hoppar inte och rider inte så mkt dressyr än (väldigt försiktig)
men vi har kul tillsammans och hon mår bra.

har även en 26åring som rids 5-6dagar i veckan.
han rids fortfarande lätt i dressyr och hoppning och en del i skogen.

hade även en 18årig ponny innan som jag tränade hårt med hon var väldigt pigg och fräsch.
men som sagt det beror ju på hur hästen är van vid att ridas och hur pigg o fräsch den är

Min 27:åriga travare har jag ägt sedan han var 9. Han är skitpigg. Tyvärr hinner jag numera bara rida honom 1-2 ggr i veckan pga små barn och heltidsarbete men han håller sig fin och i bra kondis ändå... Tyckte själv att det var katastrof när han var 18-20 år för man fick ju höra att medelåldern på travare är låg... Men tills för tre år sedan reds han ca 5 ggr i veckan varierande. Bla dressyrlektion en gång/vecka och mycket i skogen. Finns nån bild på min sida...

Sv: Rida äldre häst

Jag puttar upp den här tråden med en fråga.
Hur håller man sin gamling fräsch?
Ni med äldre hästar, hur sköter ni dom? Är det något speciellt att tänka på? Fodring t.ex.

Jag sköter inte min "gamling" på så mycket annorlunda sätt, hon är en fräsch 18-igt halvblod som antagligen tror hon är 3:angel:.
Det enda som egentligen märks på henne att hon är lite äldre är att hon lätt får gallor och blir slemmig i halsen, om hon står för mycket.
Detta förebygger jag genom att se till att hon får vara igång helatiden och jag lindar henne om natten med Back on Track.
Sedan är det ju mycket viktigare med lite äldre pållar (men givetvis annars oxå) att om den stått en tid, att man tar det lugnt i början. Min häst har även lite känsliga luftvägar så hon står på torv i stallet som alltid har en dörr öppen för ventilation (dag som natt) och jag är extra noga med att höet är bra.
Jag ser oxå till att hon är ute så mycket som möjligt, ca 12-13 h om dagen minimum.

Jag försöker rida minst 3 ggr i veckan + tömkörning eller longering, men hon är superpigg ute, när hon får sina ryck ibland är det inte så lätt att hänga med:angel: Fast paddocken är super tråkig, där är hon oftast seg som en kola om det inte vankas hoppning förstås:) Nä, naturhinder och skogsstigar är det som gäller

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 373
Senast: Aifos
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 256
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar