hur rider ni era gammla

Sv: Rida äldre häst

köpte faktiskt ett halvblod på 20 år en gång.
hon va riden o igång men ej i tävlingskondis.
dock tävlade tom LA, lekte runt ett år. Hon va mkt pigg o framåt.
sen såldes hon som 21 åring till hem på landet där hon fick bo till sina sista dagar. Tror hon blev 24 år eller ngt.
Hon va nog lika pigg o glad till slutet :-)

alltså...en häst över 15 känns gammalt.
så är det ju. Men det behöver ju inte betyda att dom är ur form!
finns massa hästar som ligger runt 20 års åldern som tränar o även tävlar aktivt. Så länge dom är friska o glada.

men man får väl räkna med att man kanske inte kan få ut så mkt pengar för dom, men det är ju inte det viktiga, det viktiga är ju att dom sköts om bra på ålderns höst.

När vi besiktade honom, mest för att kolla statusen vi hade köpt honom oavsett (det är mammas drömhäst), var han klockren på böjprov (förutom på sitt skadade ben, vä. fram, gammal ft-skada så han får inte hoppa) och både bockade och brallade, vet. tyckte han var lite väl pigg.

Det där skulle kunna vara jag och min ponny :love: Har också ägt honom förut och köpt tillbaka honom. Gamle mannen tyckte det var helfestligt att bli veterinärbesiktigad :D "Va, trava på böjt spår, matte vill LEKA, jippijehu!!!" :rofl:
Han har också blivit betydligt lugnare med åren (nuförtiden kan man t.om. skritta utomhus :angel: ), även om han inte är lika utbildad som din. Känns också som att vi fått en helt annan kontakt och att han har blivit mkt mer mottaglig, inte lika stressad, mycket mer självförtroende, spec i hoppningen :love:

Min systers häst och tillika min medryttarhäst är 19 år och det märks verkligen inte. Har blivit lite stelare samt att hon har lättare för att frysa men i ridning och körning beteer hon sig som en unghäst fortfarande.

Du behöver ju inte skriva ut hästens ålder i annonsen utan bara skriva "äldre, fräsch herre" eller "äldre, pigg och fräsch läromästare"

Glucosamin för lederna och en bra foderstat med lite extra vitaminer för att hjälpa t.ex. pälssättning och fällning. Motion så gott som dagligen, inga långa vilor för då tappar de och blir gamla direkt.
Gamla ben kan man linda på nätterna med BoT och få lite mjukare ledgångar av det. Låt inte din gamla häst bli kall heller, utan ha gärna täcken på den så den kan använda energin till annat.

Har en 22-åring som är fräsch och fin.

Jag har inte uppfattningen av att folk tror att en äldre häst är halvdöd på något sätt. Däremot, ska man köpa en häst är det mer vanskligt att köpa en som är över 15 år om det inte finns en god föräkring som följer med hästen. Man vet heller inte hästens historia så ett sådant köp kan bli mycket dyrt om man har otur.

Personligen köper jag således inte en häst över 15 år men använder mina så länge dom är fräscha. Den äldsta hästen jag ridit var 32 år och bättre form och kondition har jag sällan mött hos en häst. Han blev 34 år, då tog tänderna slut på honom.

Jag tror att den uppfattningen kommer från att det är så sjukt många hästar som drabbas av skador på äldre dar ( fast nej, i yngre dar oxå). Jag tror att det är något fel på den allmänna hästhållningen. t.ex att man rider in för tidigt, rider hästarna för mycket fel, eller vad det nu kan bero på, som gör att så många hästar får inflammationer m.m

Vilekn härlig tråd för övrigt :) roligt att höra om pigga och fräscha "gamlingar"!

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis häst är 29 och rids så ofta som möjligt :) Har gått MINST 4 dagar / vecka hela sommaren!
Vill också tillägga att han fick en senskada när han var 27, och kom igen efter det! Superfin är han! :D

Mitt kallblod är 19½ & har aldrig varit i så fin ridmässig form innan. Han är välmusklad & tycker livet är underbart.

Jag räknar iallfall med honom i 6-7 år till om inget oförutsätt händer med honom.

Jag håller med dig. Kanske tänker man annorlunda som tävlingsryttare. Jag har en 15-årig häst som ska undersökas nu i veckan och kanske får bli pensionär. Jag hade ändå tänkt pensionera honom men kanske inte förren på ett år till. Vi får se vad de säger.
Jag skulle inte köpa en häst som var över 12 år och är den 12 så ska den ha gjort ganska mycket och vara rejält välutbildad och tävlad.
Jag hoppas ju hitta någon som vill hjälpa mig med min gamle kämpe när han inte kan tävla mer så det är bra att alla inte bryr sig om ålder. Även om min inte ska säljas.

Jag tycker att de flesta äldre hästarna här i tråden lever som pensionärer. Min ska ju ut och hoppa lite pytteklasser och träna lite smått även när han är glad gamling. :D

Senast ändrad:

Min dam är 22 år och tränas och tävlas för fullt! Hon är fräschare och piggare nu än hon var för 5 år sedan!

Hon fick föl som 5-åring, gick på ridskola och var avelsmärr i några år. Blev såld till ridskolan här och gick som ridskolehäst i 5 år innan jag köpte henne. Tävlades i hoppning under åren på ridskolan. Jag köpte henne som 14-åring och tävlade tom 1,30 till året hon fyllde 18. Då hade jag bestämt att hon skulle pensioneras eftersom hon inte tyckte att hoppningen var lika rolig längre. Betäckte henne och som 19-åring fick hon ett fint hingstföl. Hon gick med fölet tills han var avvand. Då blev jag sjuk och hon promenad reds ca 3 dagar i veckan i ett år. I våras satte jag igång henne igen och nu tränar vi och tävlar för fullt! Inte lika höga klasser som tidigare, men vi har placeringar på varje meeting. Hoppning är det roligaste hon vet och när man tävlar får man ju visa upp sig och visa ynglingarna hur det ska gå till :D

Jag har haft en yngre tjej som ridit lektion på damen en gång i veckan och det är så roligt att se hur damen visar flickan hur man ska göra. Hon är en verklig läromästare. Har även vänner som ridit henne och blivit helt kära, hon kan ju så mycket!

Hitills har hon varit halt en gång i sitt liv *peppar, peppar*. Jag är väldigt noga med henne, en bra foderstat med mycket grovfoder. Täcke på när det är kallt, så hon inte måste göra av med en massa energi på att hålla sig varm. Jag linimenterar benen efter ansträngning och stretchar henne.

Förhoppningsvis kommer hon att hålla i många år till! Får hon bara göra det hon tycker är roligt och får vara fräsch håller hon sig ung.

Mvh Jordgubba

jag håller med dig till 100%! bara för att en häst nått en viss ålder betyder det inte att den på något sätt skulle vara halvdöd!

Efter två totalt misslyckade köp av arabiska unghästar, varav den ena fick avlivas efter en olycka efter att vi haft honom i 3 månader, och i den andras has upptäcktes en tumör efter 2 månader, bestämde vi oss för att vi inte skulle ha fler ungästar på ett tag... hurvida vi sedan höll det är ju en annan femma!
Men iaf blev vi erbjudna av min tränare att låna hennes gamla 19-åring tills vidare. Vi hade ju en boxplats ledig och en massa tid avsatt till träningeng av unghäst... Så vi tog hem den här hästen, och fick väl en smärre chock av hur han såg ut. "Araben" tog jag för att vara nån nordiskorsning i hagen! Denna högskolade gentleman hade visst stått i hagen under de senaste 2 åren visade det sig:/
Men efter att nu i sommar ha tränat honom i ett halvår har vi lyckats vaska fram en tvättäkta guldklimp! Han har visats sig vara en pigg och glad kille med ett otroligt temperamet! att han sen kan gå perfekt i form och har lärt mig både piaff, passage och piruetter är ju heller inte helt fel;)
så absolut, gamla hästar är verkligen inte halvdöda! Hur man sen kan få många ryttare att förstå detta vet jag dessvärre inte...

Jag tycker man kan rida hästar så länge dom orkar och har kul.Hästar över 15 är inte alls så gammla.Bara dom är friska är det inget problem

Måste bara inflika att en ponny i mitt gamla stall (rider iofs annan häst där nu) den ponnyn är iaf 28-29 år. pigg i ridningen, dock hålls han inte igång regelbundet utan röjrids lite då och då tyvärr... så väntar väl på at than skall trilla ihop! men hade han varit riden regelbundet hade han nog orkat många år till, borsett ifrån att han i princip har blivit blind nu senaste året! = ) Men han mår bra ändå!

hur rider ni era gammla hästar?
vad har ni för hästar och hur gammla osv.....

nyfiken:rofl::bump:

Sv: hur rider ni era gammla

Hej! jag har en c-ponny (New forest/russ) sto på 21 år. som rids ut mestadels eftersom jag inte har ngn ridbana. jag rider skänkelvikning, halter och övergångar så att hon mestadels har ngt att tänka på. Hur gammal häst har du?? kram

okej

jag har ett fullblod på 23år.:rofl:
kram

allt beror på hästen, jag höll igång 23 åring så gott det gick (han hade haft ett tufft liv tidigare) när han km til oss gick han ibland 2pass/dag alltså ena ut och lufsa och den andra ut och rida med resten av stall gänget. Han blev jätte grining om han inte fick uppmärksmahet och sköttsel(jag var borta en helg och ägarna hann ej med honom (alltså att rida), så han anföll dem andra hästarna och va jätte sur för att han inte fick den uppmärksamhet som dne kung han va fick annars varje dag.
Så ridning/ut och gå var ett måste, och faktiskt öär det bästa att så länge hästarna är med på det hela pigga och allerta så anser jag attdem ska ll ridas 5-5 dagar i veckan, lufsat ut eller mer om det är så, men håll i gång dem!
Jag anpassade mig efer gamlingen en del dagar va han trött så då gick vi ut och betade på åkern :D ibland lufsade vi ut i skogen och ibland så galopperade vi på åkern:D
allt berode på helt på hur han mådde för dagen :D, trött,pigg osv.
Men dem 2 först åren vi hade han så va han en pigg busig sak:D
håll igång dem så mycke dem går :)

18 år är ju ingenting om hästen fortfarande är fräsch ! :O

Jag har ett halvblodssto på 22 år, otroligt pigg och fräsch, helt skade/sjukfri (Hade viserligen hovböld i somras, men det händer ju alltid någon gång..) Rider henne 4-5 dagar i veckan, varierat dressyrträning, klättring/styrketräning och lugna skogsturer. Hon är i riktigt fin form nu och blir bara bättre för varje dag som går. Kan väl också tillägga att hon inte nöjer sig med dressyr på L;C nivå, här ska det inte vara någon fjantridning tycker hon! , hon älskar att arbeta och ger järnet. Kan väl ta som exempel efter hovbölden (Hon vilade i 2 veckor, ingen ridning alls, bara gå i hagen och äta sig tjock) , jag var faktiskt på semester samtidigt och stallägaren tog hand om henne åt mig, när jag då kom hem skulle jag lite lugnt skritta henne första dagen. Aldrig sa hon, skrittade och var MJUK, inte stel någonstans, provade lite trav - och hon var likadan där. 3 dagar senare red jag kurs på henne, och så bra som hon gick då hade hon aldrig gått för mig innan.

Utbildad MSV- MSV;A dressyr, rider väl inte riktigt på den nivån, men hon är faktiskt påväg uppåt mot högre nivåer nu :) *stolt över min gamla dam*

kl

Sitter här och läser om alla trevliga ungdomar. Min äldste fick jag när han var ca 26 (enligt tidigare historia och veterinärbedömning). Jag var övertygad om att han skulle falla ned stendöd i morgon. Han ska nu till att fylla 33. Min unge man är 27. Båda två är härliga personligheter och den unge rider jag ca 3-4 ggr i veckan. Inte hårt men tillräckligt för att vi ska kunna hålla oss igång.

Den gamle har jag inte ridit något eftersom han visat tecken på att lätt bli halt men jag klättrade faktiskt upp och skrittade lite häromdagen. Det gillade han!

Bra mat, motion, pyssel och mycket kärlek. Att hålla sig uppdaterad via foderforumet på buke har gett mig många tips och hästarna är i fin form. Kul att höra att det finns så många som uppskattar våra gamla godingar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 373
Senast: Aifos
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 256
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar