hur rider ni era 4-åringar?

Netted

Trådstartare
ja, hur gör ni? rider ni lektioner? hur långa pass när ni väl tränar? och VAD gör ni?

Sv: hur rider ni era 4-åringar?

ja, hur gör ni? rider ni lektioner? hur långa pass när ni väl tränar? och VAD gör ni?

Jag rider hemma i skogen och försöker utnyttja snö, terräng, diken mm för att bygga upp min häst. Hon är grundutbildad och fungerar rätt bra. Rider lite sidvärts, trav, ibland lite ökningar, start och stopp, galoppfattningar och lite volter. Korta pass och mest skritt, då hon har stått rätt länge och inte är helt musklad ännu.

Min 4 -åring ska snart ut och börja tävla i hoppning. Han går ca 30 min pass när han tränar hoppning och lite längre när det är markarbete. Går ca 4-5 ggr i veckan - vilar helt de andra dagarna.

Hej!

Hoppas att det är okej att jag svarar trots att min häst nu är inne på sitt 5:e levnadsår (fyller 5 år i juni).

Förra våren började vi åka ut på lite handlingskurser. Då blev det mycket lastträning, miljöträning och lydnadsträning på en och samma gång. Så till hösten då han fyllt 4 år började jag rida dressyr och hopplektioner ett par gånger i månaden, max. Dressyrlektionerna var ca 30 minuter exkl. framridningen och hopplektionen var ca 60 minuter inkl. framridningen.

Under vintern har jag nu utökat så att jag rider dressyrlektion en gång i veckan 60 minuter och hoppar en gång i veckan, också 60 minuter inkl framridningen. Uterritterna är sällan kortare än 9 km och då rider jag oftast i ett tempo så att det tar mellan 60 minuter och 80 minuter att rida 9 km.

Min häst vilar minst en dag i veckan och ibland upp till tre dagar på rad, på en vecka. Lite beroende på vad vi gjort och hur han känns.

Detta upplägget fungerar bra tycker jag. Ibland kan jag dock tycka att jag skulle vilja träna lite mer dressyr, bara för att öva eller rida igenom en viss övning jag fått med mig av instruktören och då kan det ibland kännas lite som om det är svårt att få plats med allt inom ramen av veckans dagar. Fast min häst mår väldigt bra av denna allsidiga träning, så då får jag försöka att hejda mig :smirk:

just nu är vi på hårdträning och då ser schemat ut ca såhär:

Måndag: Dressyr

Tisdag: Markarbete/hoppning mkt lydnadsövningar

Onsdag: Uteritt

Torsdag: Dressyr

Fredag: Lektion var 3:dje vecka hoppning 2 veckor på rad dressyr/vilar

Lördag: Hoppning bana (om jag inte hoppat på fredagen isf uteritt)

Söndag: Uteritt

Hemma rider vi ut 5-6 dar i veckan

Jag rider bara 3 dagar i veckan:
- en dag på ridbanan. Oftast för instruktör. Just nu hoppar vi då jag hoppas kunna starta en 90-klass i slutet av april. Effektiv ridning 30 min.
- en dag travar i skogen - kuperat. Just nu totalt 13 min. Ökar 1 min per vecka för att kunna trava 20 min innan sommarvilan.
- en dag skrittar ut/tömkör i skritt i skogen. Just nu blir det tömkörning då det inte går att bara skritta. Han stannar och vägrar gå :mad: :angel:

Helst skulle jag vilja ta ut honom 4 gånger i veckan, men jag tränar 2 andra hästar också så det hinns inte med. Tilläggas bör att han går på lösdrift och leker och springer jättemycket och har väldigt bra kondition för sin ålder.

En liten fråga...musklernas återhämtning behöver upp till 48 timmar, när får din hästs muskler en chans till det? Såg inte en enda vilodag på ditt ridschema..och det för en fyraåring???:confused:

För dagen är min häst bara tre år och går 3 ggr i veckan. Som fyraåring kommer hon att jobbas 4 ggr i veckan och då ca 1 timmespass, varav en är inriktad på sträcka och kondition.

En liten fråga...musklernas återhämtning behöver upp till 48 timmar, när får din hästs muskler en chans till det? Såg inte en enda vilodag på ditt ridschema..och det för en fyraåring???:confused:

För dagen är min häst bara tre år och går 3 ggr i veckan. Som fyraåring kommer hon att jobbas 4 ggr i veckan och då ca 1 timmespass, varav en är inriktad på sträcka och kondition.

:bow: :bow: :bow:
Less is more!

det där schemat såg som sagt ut att vara väldig hård träning, o inte bara för en 4 åring utan för vilken häst som helst. Det anser jag är för mkt iaf..

min (snart) 4-åring rids 4 dagar i veckan, tömkörs 1-2 dagar och vilar alltid minst 1 dag. Just min häst är sådan som mår bäst av att jobba/göra lite varje dag, då funkar hon bäst. Sen ger jag henne längre vilopauser.

Hon rids både på barnan och i skogen, har lite allt möjligt att välja på. rider för instruktör 1 gång i veckan, och har startat henne 1 gång på en "klubb" tävling - där hon var felfri. Första utomhus start på 90 -1m kommer att vara i Maj.

lite bilder på min bebis:

%7B50D7E105-46FE-43A7-BEA0-7886432A554D%7D.jpg

%7BB4F8F108-34F4-4E4A-9C46-E8511B125318%7D.jpg

%7BCB0C8456-24E7-4CAB-AEEF-402F82EF570B%7D.jpg

%7B58F6CE65-3133-4450-A5E7-2928A70D43D8%7D.jpg

inga fler som kan berätta hur dom gör med sina unghästar?

jodå :)

min 03a rids ca 5 ggr i veckan, har tagit dagarna som dom kommit pga dåliga träningsmöjligheter, men sen i december har vi bara ridit ut.

tar denna vecka som varit som ett exempel.

måndag: lugn skritt och trav tur med en galopp på fältet som avslut ca 50 min.
tisdag: uteritt, trav och galopp i fokus ca 40 min
onsdag: lugn uteritt med endast någon galopp ca 40 min
torsdag: back och galoppträning, även tempoväxlingar ca 1 timma
fredag: vila pga byte av stall
lördag: vila pga att hon ska få installera sig i nya stallet.
söndag (imorgon): eventuellt ridbanan och bara lära känna stället.

men nu när jag kommit till ett stall med bättre träningsmöjligheter så kommer paddocken finnas på schemat 2 ggr i veckan ca 30 till 50 min.

skickar in en bild också på min lilla småfeta halvblod :)
8165978.jpg

//S

Senast ändrad:

just nu är vi på hårdträning och då ser schemat ut ca såhär:

Måndag: Dressyr= lite volttäning börja flytta lite för skänkeln ca 30 min

Tisdag: Markarbete/hoppning mkt lydnadsövningar= max 50 cm max 40 min/pass

Onsdag: Uteritt= skritt ca 30 min

Torsdag: Dressy= Övergångar och halter ca 40 min

Fredag: Lektion var 3:dje vecka hoppning 2 veckor på rad dressyr/vilar= Lektionen är 1 timme väldigt varierande jobb

Lördag: Hoppning bana (om jag inte hoppat på fredagen isf uteritt)= höjden max 80 cm ca 45-60 min

Söndag: Uteritt= Skritt, trav, galopp ca 1 timme

Hemma rider vi ut 5-6 dar i veckan= mellan 30-60 min

Förklarar bara liute mer vad jag gör, sen är det så att man ärker på henne att hon mycket hellre jobbar än att bara stå inne, rider aldrig under den tiden hon går i hagen eftersom att hon går ute så lite nu när hon står inackorderad.

*KL*

K, under igångsättning efter konvalescens: Rids varannan dag som målsättning, men pga jobb, väder och vind etc blir det 3 - 4 dagars vilor här och där. När hon rids så rids enbart ut i skogen, 30 - 40 minuter per gång. Rids något okonventionellt, och ffa skrittas och galopperas. Travas sparsamt, och mycket jobb i traven, tempoväxlingar, övergångar, sidvärts och bebisöppnor, underviker att 'bara trava rakt fram'. I galoppen inga krav på jobb, gr mkt fattningar, men låter henne rulla på med, i unghästform. I skritten så mkt jobb, sidvärts, en del bebisöppnor och en hel del jobb med att länga (hon är fenomenal på att korta, men har svårare att länga). Jobbar mycket med att länga ut halsen och sänka formen och verkligen komma bakifrån och fram, och kunna ta ut steglängden utan att gå upp i trav. Ett pass i veckan brukar vara ren motion, där vi skrittar, travar och galopperar utan krav, men istället jobbar med att slappna av, sänka formen och bara rulla på. Hästen vill lätt gå i en högre form än jag vill se en fyraåring i, och blir då lätt spänd och statisk i sin form. Så mycket ändra och lösgöra och lossa. Otroligt hög ridbarhet på henne dock, så oftast inga problem att få den form man vill om, handlar mer om att få henne att självmant VÄLJA en lägre, öppnare form.

Motioneras just nu enbart lätt pga motion. Inte planerad träningstid för henne, matte får inte ihop det med arbetsschemat. Men skulle mycket väl kunna träna i unghästgrupp varannan vecka, och skulle gärna se att hon gjorde det med, om det bara gick praktiskt. Ska börja introducera pass (1 per vecka max) på ridbana så snart hon är kry igen från infektionen.

B: är också under igångsättning efter vila, är dessutom under inskolning från att ha varit galoppör. Har lätt för sig i mycket, men vissa stötestenar som är svååååra tycker hon. Vi 'leker' fram väldigt mycket, mycket har handlat om att hitta grundformen och stärka ur den, bära mer och skjuta på mindre. Mycket övergångar och tempoväxlingar med henne med, mkt sidvärts ffa i skritt men vi har börjat nosa på det i trav. I traven så ömsom jobbar vi på formen, att hitta en fin framåt - nedåtsökning men behålla lättheten, och ömsom på styrkan genom att korta och länga, mycket övergångar och har även börjat med några steg bebisöppna. Stora stötestenen just nu är galoppen, där hon springer in i den, kvaliten är kass och avbrotten lika illa. Där handlar det om att avdramatisera och hitta galoppen och låta henne rulla på, men helst med bibehållen avslappning. Vi är inte där än men det kommer.

Har träningstid i en dressyrgrupp på lagom nivå varannan vecka, men inte tagit oss iväg än pga biltrassel. Nu är biltrasslet löst men skrället halt, förhoppningsvis bara sulöm, isf kommer vi iväg nästa vecka, annars blir det klinik nästa vecka istället.

Damen rids lite mer än den andra damen enligt plan, men går aldrig mer än två dagar i rad, och får också både de där 3 - 4 dagarsvilorna nu och då, samt att det ofta blir varannandag med.

Min fyraåring rids 3-5 gånger i veckan, oftast varanan dag, rids mest på banan som dte är nu men hoppas på att kunna rida ut mer och mer. Rids i alla tre gångarter, sitter ner på honom gör lite skänkelvikningar, har introducerat lite öppnor och lite bakdelsväningar. Jobbar på att han ska gå i sin egen balans och att han hela tidne ska vara framför hjälperna. Tränar inte för tränare då jag inte finner det nödvändigt i detta stadiet. rider mellan 15-40 min?

Min nyblivna fyraåring "snabbinreds" innan jag fick honom som treåring, en metod som inte var så bra och inte passar mitt ridsätt.. så jag lät han vila helt från ridning och longerade lite lätt bara och tömkörde.
Sen fick han en vridning i hagen och var halt två veckor så efter det fick han vila två månader och nu har vi börjat om på ruta ett med allt! Dvs skrittmaskin 50 minuter per dag och kortare turer i skogen ca fem dagar i veckan, där har han hunnit lära sig ( på nytt) stanna, gå fram för skänkeln, galoppfattningarm flytta sig för skänkeln, lite hoppning bestående av låga kryss :D
Det här är det "enda" han fått öva på i två månader nu för det ska verkligen sitta i grunden! 1 maj kommer han hem till nya stallet och då ska vi börja på ridbana kombinerat med skogsturer vi kommer tyvärr inte ha tillgång till skrittmaskin där men jag ska gå ut och gå med honom mycket i skogen istället, han behöver musklas mer.
Har inte så mycket mer krav alls under 2007 vill att vi ska ha 20 år till tillsammans så allt ska funka från början :-)

Måndagar : Vila
Tisdagar: Dressyr/hoppning på utebanan/ridhuset i ca 30 minuter
Onsdagar: Vila
Torsdagar: Dressyr/hoppning eller uteritt, beroende på väder och sällskap.
Fredagar: Jätte vila (Mattes lediga hästdag)
Lördagar: promenad ute i skogen eller rids på banan.
Söndagar: Uteritt/promenad/Ridning/klättring/löshoppning osv.

Har en häst till vid sidan av så jag brukar behöva ställa av ibland också.
Brukar rida mellan 3-4 ggr i veckan.
Ska också snart börja rida för instruktör 1 gång i veckan.
men som sagt skiftar det vi gör med honom väldigt mkt.
Ibland är han seg och då blir det promenad, ibland ridglad och då kör vi olika övningar på banan/ute i skogen.
Han går i hagen 9-16 varje dag med massor med bus då alla är unga.
Sen har han 1 veckas semester ibland samt sommarvila under sin betes tid i ca 1 månad.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 078
Senast: Tora
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka