Hur rider ni er äldre hästar?

gicageli

Trådstartare
Hej alla som har lite äldre hästar. Mitt halvblod är 18 år nu och jag är lite nyfiken på hur ni andra rider era äldre hästar som inte tävlar längre. Min häst har tidigare tävlat hoppning men får på grund av en senskada inte hoppa mer och dressyr tycker han är sådär så vi tar det lilla lugna nu. Han rids ca 4-5 dagar per vecka, mest ute i naturen och så något kortare pass på banan då och då. Hur gör ni andra med äldre pållar som inte ska tränas tävlas mer? Tar gärna emot tips på vad man kan hitta på tillsammans som inte innebär träning i den traditionella bemärkelsen.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Jag rider i vanliga fall min 22åring som vilken annan fräsch häst som helst.

I dagsläget är vi i en formsvacka jag inte orkat ta tag i ordentligt nu när han ändå ska gå på semester strax så vi har på det senaste tagit det väldigt lugnt där han haft lite ofrivillig vila.

Annars så kan jag rida honom 4 dagar i veckan, 7 dagar i veckan osv i ca 1 timma per gång. Han fixar både lite mer krävande pass på ridbanan samt att vi rider ut och bara är.

Det vi undviker är att rida för mycket böjda spår och att inte hoppa så mycket men något skutt då och då.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Jag tävlade min ponny i hoppning tills hon var 20, sen var jag för gammal, hon hade förmodligen orkat hålla på ett par år till. Efter det red vi precis som vanligt, fast vi hoppade inte (p.g.a. feghet hos mig efter en ridolycka) fram till 2011. Då fick hon ett par fångattacker, så efter det har ridningen fått stå tillbaka lite.

Idag är hon 26 år, hon är pigg och glad och vill vara med fortfarande, men för att spara benen rider vi ut tillsammans med unghästarna i stallet ett par gånger i veckan (min egen treåring som rids in av en annan, sen är det en fyraåring och en tvååring, de två sistnämnda är galoppörer så det är därför de rids in tidigare), och då är ju tempot också av förklarliga skäl lugnare. Vi skrittar mycket, men travar och galopperar också. Jag undviker att rida på banan med henne, svängar känns inte som det bästa för hennes gamla ben.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Har en 19-åring, som jag fortfarande tävlar dressyr med. tränar dressyr varannan vecka, annars är det rakt fram i skogen som gäller. Varierar underlag och rider alltid i balans, rider runt 1 timme men typ skritt 45 minuter av detta. Han rids tre dagar, vilar en och rids sedan tre dagar igen, tycker det fungerar bra. Går ute i hage så mkt det går, med kompis och kuperad hage.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Har en 28 åring (halvblod) som min mamma rider 4-5 dagar per vecka, normala varierade uteritter i alla gångarter. Inte just någon träning på bana, men anledningen till det ligger mest i mammas ointresse.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

I din hästs fall ser inte jag åldern som problemet, utan senskadan.
En 18-åring behöver inte klassas som gammal.

Vad är det för senskada den har?

Jag har en häst som är 30 år. Han rids normalt 5-6 dagar v. Vi varvar dressyr med uteritter.
Vi tricktränar också ibland.
Jag har testat ha honom som handhäst. Men det verkade han tycka var urtrist.
Så han får istället vara den som bär ryttaren och har handhäst efter isf. Han är för gammal för att man ska hålla på och träna sånt känner jag. Han får göra lite som han vill.

Jag rider hellre ofta och korta pass än få och långa med honom.
En så gammal häst ska hållas mjuk och smidig. Just för att de ska hålla längre och leva en gott liv.
Så fokus ligger på sånt i hans arbete. Kolla att böjning funkar, formvariation med början låg, kolla att tvärning funkar och lite skolor.

Ute rider vi gärna offroad över stock och sten. Han gillar det och det är bra att lyfta på benen och böja sig runt träd för att hålla en gubbkropp mjuk.

Elevers äldre hästar är jag noga med smidighet och mjukhet även där.
Man kan föryngra dem många år med rätt träning. Tom om man börjar först då de är runt 20 år och rätt styva och nedgångna.
Därför tror jag dressyren är viktig för dem. De lever upp och mår bättre då de blir mjuka, starka etc.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Maira blir 18år här i juni och hon beter sig emellanåt som en unghäst med den energin hon har, hon rids eller körs 6 dagar i veckan. Annars blir det så mkt energi över, numera körs hon bara då matte är som en flodhäst av bebis i magen, bara hon får motion är hon nöjd och glad vad vi gör är mindre oviktigt bara hon får komma ut och röra på sig.

Som tur är har dom blandat terräng i hagen och hästkompisar i blandade åldrar och även där är det full rulle emellanåt
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

En skada på gaffelbandet och en på djupa böjsenan men han är frisk sedan över ett år tillbaka :)
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Ok vad kul att ni håller igång! Min är också ute mycket i stor kuperad hage :)
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

vår vita rids som vilken häst som helst, hon tränas inte hårt men motioneras som vanligt. mycket dressyr arbete och uteritter.
hon är främst sällskap till min knasboll men har hittat en medryttare till henne nu 2-3 dagar i veckan, så här i igångsättningen.
hon är pigg som en unghäst och inte stel nånstans :p. hoppar inte henne då hon är hemsk! att hoppa (att säga att hon hoppar som en groda är att ge henne beröm). men i dressyren så tuffar hon på och gör alla enkla skolor.

hon är nu 21år gammal :)
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Min 21-åring rids 5 - 6 ggr/vecka i varierat arbete. Mycket skogsridning men arbetas i form där och lägger in skänkelvikningar, övergångar, öppna, sluta osv. Någon gång i veckan försöker jag tömköra och ibland rider vi rena dressyrpass på banan. Vi klättrar, kör intervallträning och rider väl egentligen på som vi alltid har gjort fast i något lugnare tempo. Det enda vi inte gör längre är att hoppa (använder dock gärna bommar på backen i markarbetet).

Jag märker stor skillnad på hur mjuk och rörlig hästen är om han får arbeta regelbundet på en 'lagom' nivå mot om han får för många vilodagar. Han stelnar till direkt och verkar må bäst av rörelse.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Har satt igång ett 19 årig avelsto efter 10 års härligt "göra-inget" liv. Innan dess var hon en framgångsrik dam på dressyrbanorna. Igångsättningen är inte färdig än så jag vet inte 100 hur det kommer se ut sen. Hon är fortfarande väldigt pigg i skallen. Igångsättningen har än så länge hållt på i 10 veckor med promenader och de senaste 6 veckorna tömkörning. Jag har hållit mig till 4 ggr i veckan för att inte höja ribban galet.Hon har musklat sig sakta men säkert men jag har ändå hunnit tänka flera gånger att det kanske inte går då jag är van vid igångsättningar men då i konvalescentsyfte på max 10 åringa. Lite skillnad i musklebyggnad. :d Lika bra att inse. Men hade tänkt hålla mig till 4 dagar i veckan sen med, 2 dagar ridning och 2 dagar töm. Sen får ägarens dotter åka häst i den mängd hon vill men träna ska hon göra 4 ggr i veckan, men då är det också träna som gäller. Tänker inte ge mig ut å intervallträna men ett vanligt dressypass ska hon klara anser jag. :D
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Jag har ett halvblod på 23år, hon rids hemma 4-5 dagar/vecka men jag tar inte med henne på träningar längre så det blir lite mer uteritter nu än vad det blev när hon var i tävlingsform.

En dagsfärsk bild på henne från morgonens ritt:
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Härlig bild. Min förra pålle blev 23 år gammal. Jag hoppas få ha min herre i massa år till. :love:
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Vad spännande. Hoppas att ni får kul tillsammans! Cris rids nu 4-5 gånger i veckan och av dem blir det två dressyrpass på banan.
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Min egna häst är 18 år och promenadrids ett par dagar i veckan. Inte på grund av ålder utan pålagringar. Hade han inte haft de problemet så hade han säkert tränats och tävlats som vanligt.
När jag hinner så rider jag och tävlar en kompis häst, den är 20 år ;)
 
Sv: Hur rider ni er äldre hästar?

Nej det blir ju så att man får anpassa om de har någon sjukdom skada. Min har ju haft en senskada så det är ingen mer hoppning för vår del och inte för mycket arbete på böjda spår men annars fungerar det som vanligt. :)
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp