Hur rider ni energiknippen?

Sv: Hur rider ni energiknippen?

Hehe, nej jag har ingen teoribok alls, nästan allt jag kan har jag lärt mig av hästgubbar och praktik.
Men du har helt fel i att jag inte tycker att man ska ställa in en fräsh häst, det ska man allltid göra. Den ska sättas in nöjd och stolt och mjuk oavsett hur du har tränat den.

Hej!

Tycker denna galoppide i grunden är urDUM!!! Jag vet flera hästar vars ägare tänkt precis så.. Energiknippen, ut och galoppera.. vad händer?? Häst blir starkare, får bättre kondition och du får galoppera längre och längre och längre för var gång.. Till slut går häst inte att få stopp på alls och det enda valet är att säljaden och skicka till nån stackare som får lära om häst från början.. Jättebra ide!

När min tjej är så pigg och det händer ofta.. undviker jag helt galopp och jobbar övergångar trav/skritt/halt istället. Begär lydnad och koncentration, rider öppnor, slutor och tröttar ut hennes muskler mer än hennes kondition, för den vill jag inte ha mer av!

Men visst ibland tar vi en lång härlig galopp när hon får springa i sitt vilda tempo, men det blir en dag när hon har koncentrationen på mej och inte är som en studsboll redan på stallplan./ Lavinia, som satt igång sin efter 4 månaders vila och plötsligt har en 500 kg skogstokig connemaraponny att tampas med...

Hm.. I min värld så hoppar man inet ens upp på en häst som studsar och beter sig illa redan på stallplanen och man galoperar absolut inga långa sträckor med den. Det är urkorkat och resultatet blir just så som du beskriver.
Oavsett vad man gör med en häst så ska du närsom helst och med minimala hjälper kunna stanna den och den ska vara kolugn.

Sån lydnad lär man in från marken redan.

Kondition ska inte förknippas med galenskap och olydnad. till och med tävlinggshästar i tipptoppkondis ska var så lydiga att de är fullt kontrollerbara.

Du är så otroligt fixerad vid dina böcker att jag blir matt :-)Lyfter du nånsin näsan från en bok?

Tänk själv en stund, jag lovar att det är givande. Ska försöka förklara.

Tänk dig att du och en kompis tränar ett astufft pass, beroende på kondition så kan det vara en 2 timmars skogspromenad eller ett supertufft arobicspass eller en ishockemattch eller varför inte att kånka in 30 ton hö en hel jäkla varm sommardag och sen efter det rida 4 kusar och mocka 8 boxar.

Ni är färdig och svetten bara dryper om er, kläderna klistrar och ni känner er så matta och trötta och spyfärdiga och vill bara gå och lägga er nånstans.
Sen i väntan på att ni ska sluta svettas så stretchar ni en kvart, tar på en tröja för att hålla musklern varma, trycker i er lite B-vitaminer och en massa vältempererad vätska i omgångar.

När ni svetttats färdigt tar ni er en dush, byter om till nya fräsha kläder, dricker lite till, väntar på att ni svallnar lite till och när det sker tar ni på lite kläder till.
Rör lite på er för att inte stelna, dricker lite till. Känner var det börja göra ont i tex ett knä och kyler ner det med ispåsar i 20 minuter.

Hela tiden så småpratar du och din vän om ditten och datten. Ni känner kraffterna återkomma och hur knäet slutar göra ont.

Lägger lite liniment på knäet, dricker lite till och sen äter ni en rejäl måltid och bara kooplar av.

Redan här tycker jag att det börjar kännas riktigt härligt i både kropp och själ.Jag brukar vara så nöjd och stolt över min insats.

Innan sängåendet så sätter du för säkerhetsskull på lite magneter på speciella ställen för att verkligen sätta fart på hela systemet så att du vaknar smidig.

Om du mot all förmodan INTE skulle vara smidig nästa dag så får du en skön avkopplande massage.

Förstår du hur jag menar? Av att bli totalt slut så känner man sig fräsh, glad och nöjd EFTERÅT.
Jag är övertygad om att hästar oxå känner så. Man måste dock ta han dom dem på bästa sätt. Man kan inte bara flårida en halvtimme och sen skritta en 10 minuter och sen åka hem...

Jämför med att aldrig träna sig helt utpumpad, det är astrist, man känner sig aldrig så där skönt trött och får inet känna den behagliga känslan efteråt.

Jag håller faktiskt med dig här... Känner att min häst verkligen gillar att jobba sig trött, så länge det är på bådas våra villkor!!!

Det får inte vara så att jag rushar skiten ur honom för att jag "minsann ska få honom trött" :devil: utan det ska vara just så att man tillsammans, som ekipage, känner att man utför ett skönt, uttömmande arbete. Jag ska inte behöva driva hästen utan han ska ta i själv för att han tycker det är så himla skönt.

Om man bara är lite ödmjuk o öppen för hästens signaler så känner man skillnad...

mvh Jessica

Nej absolut inget jagande, bara skräckblandad förtjusning över farten från bägges sida , ren och skär glädje ska det vara:bump:

vi brukar köra varianten frivilligt bus...hästarna får rejsa själva i hagen ungefär en gång i veckan:)

Jätteenkelt: Vi knyter fast balsnören i en tom gammal havresäck och drar den bakom oss i hagen som en stor kattleksak. Samtidgt hoppar och tjoar vi lite och hästarna älskar det. De drar repa på repa och bockar och leker som tokar. De som har liet sämre kondis(läs fjordarna) knallar iväg och ställer sig åt sidan när de inte vill vara med längre, och de som är lite högre i blod spruttar omkring lite längre.
Det skall sägas att vi alltid avslutar passen med att de får komma fram och hälsa på oss och påsen, och få lite godis när de luktar på den. De är alltså INTE rädda, utan vet att detta är ren lek:) Vi har också stora hagar, så de kommer undan om de vill.

på så vis låter vi inte superpigga hästar gå och hålla igen på dressyrbanan, och de får inte rejsa av sig allt förmycket åt gången
under ryttare(även om de självklart får kuta av sig lite med oss på också ibland).

Så gör jag oxå :-), då gör man två flugor i en smäll :-) om man har mer än en häst i hagarna :-).
Jag använder stora hinktrollet :-) Uppochnedvänd balja på huvudet med konstiga ljud under :-)Hästarna tycker att det är skitkul.

Enkelt och praktiskt sätt att rasta hästar om man själv är lite farträdd eller har problem med lydnaden eller av nån annan anledning inte vill sitta på :-)

Nej jag tänker aldrig själv för jag är urdum i huvet.

Det du beskriver är att ta i - inte att var helt slut.

Att ta sig en ordentlig genomkörare men fortfarande ha så pass mycket ork kvar att man orkar prata stretcha osv då hade ju trots allt ngra procent kvar, och var altså inte helt slut

Jag tror att det där är jättebra när man hare en erfaren hästägare som kan känna av sin häst.

Alla är tyvärr inte såna.

Vi har väl liknande erfarenheter.

När jag var på wången så skulle vi delta i Marknaden inne i Östersund. Vi körde dit hästarna med släde, vilket säkert fågelvägen var 5 mil och säkerligen längre för oss som tog kringelkrokvägar. Det tog 11 timmar.

Hästana blev bara piggare och 'piggare'

Det har med stresshormoner i kroppen att göra som blockerar känslan att vara trött.

Hundpsykologen Anders Hallgren anser att man skall vara försiktigt med jaktlekar på hund efter som det frigör så många stresshormoner....

Detta kan ju klart jämföras till häst. magsår är ju vanligast hos travare och galoppörer...

En stor skillnad är också att en människa driver_ sig själv _
och en häst _blir driven_ av en människa.
Det är då en stor skillnad på hur hästen upplever situationen mentalt

I rest my case :smirk: Jag tycker inet att du är dum, bara att du har skygglappar.

Det är en viss skillnad i att köra en häst i 11 timmar och att blåsa ur den.
Att köra en häst i elva timmar finns inte nånstans i min världsuppfattning, det är väl klart att de måste ta till stresshormoner då, hur ska de annars stå ut?

Att blåsa ur en frisk häst tar inte många minuter om man gör det smart. Tex mina travare, efter uppvärming så får de gå väldigt snabbt i kanske 2 minuter, sen vila i 10 minuter och sen får de gå ännu snabbare i två minuter till och sen är det klart.

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: Lager
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 944
Senast: Nafayette
·
Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 191
Senast: Elajna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits