Hur rider ni energiknippen?

Sv: Hur rider ni energiknippen?

Djurjouren skrev:
Intressant häst. Så du menar att tex en 5 kilometers galopp i valfritt tempo inte gör din häst trött?
Har du prövat att galopera 10 km eller 15?
Den häst som inet går att rida trött finns inte.....

Jag har sett min häst trött en (1) gång - då hade hon ridits i vatten och på stranden med mkt galopp i 2,5 timmar.

Annars när jag rider på stranden brukar jag rida ca en mil (mkt galopp och mkt ute i vattnet) men hon är aldrig för trött inte vilja galoppera en sväng till när vi kommit tillbaka till trailern..

Men som sagt - utmattningströtthet är jag ju inte intresserad av att få fram i alla fall! Jag vill lära mig utnyttja hennes otroliga energi.

Fast jag tror inte det - för det kan bli lika fel om energin far uppåt (jag har haft flera hästar som stått på stället och studsat upp och ner både i trav och galopp :D ). Jag menar mer bara att energin ska kunna stanna i hästens & min kropp och bölja runt där inom en tänkt ram och utan hack/stopp - oavsett vad den nu skulle göra (ökad trav, piaff, skrittskolor eller whatever :) ).
Jag kan inte förklara det på ett mindre flummigt sätt :o

Fast å andra sidan beror det på hur man menar med uppåt - för lite på min häst i alla fall, är ju att han holkar ur sej lite i främre bröstrygg och tappar ryggen i de där lägena när energin blir "hackig". När det stämmer så kommer främre bröstrygg upp och halsen "ut" - när "energin" flödar obehindrat så "stämmer" hela överlinjen ut i nosen - och ryttaren (dvs jag) sitter med i rörelsen (stör inte "energiflödet")....

Usch nu börjar jag vara alldeles för flummig :o

evis skrev:
Fast jag tror inte det - för det kan bli lika fel om energin far uppåt (jag har haft flera hästar som stått på stället och studsat upp och ner både i trav och galopp :D ). Jag menar mer bara att energin ska kunna stanna i hästens & min kropp och bölja runt där inom en tänkt ram och utan hack/stopp - oavsett vad den nu skulle göra (ökad trav, piaff, skrittskolor eller whatever :) ).
Jag kan inte förklara det på ett mindre flummigt sätt :o

Fast å andra sidan beror det på hur man menar med uppåt - för lite på min häst i alla fall, är ju att han holkar ur sej lite i främre bröstrygg och tappar ryggen i de där lägena när energin blir "hackig". När det stämmer så kommer främre bröstrygg upp och halsen "ut" - när "energin" flödar obehindrat så "stämmer" hela överlinjen ut i nosen - och ryttaren (dvs jag) sitter med i rörelsen (stör inte "energiflödet")....

Usch nu börjar jag vara alldeles för flummig :o

Nej... jag menar snarare, vikt på bakben/höja manken-uppåt... o så gärna mer kadens i steget samtidigt...;)

mvh Kessoca

Efter utmattning kommer även psykisk balans och avslappning. Det behöver alla hästar för att deras system ska fungera, ungefär var 14 dag.
Det vore dumt att inte utnyttja det eftersom man får en massa problem med hästar som inte får rensa sitt system på detta vis.
Jag tror att många sjukdommar hos hästar kan relateras till avsaknanden av urblåsningar.

Man tar inet bort energin på detta vis, man får den mer kontrollerbar och lycklig med energi som den använder MED dig istället för MOT dig.

Slaggprodukter...Hm.. Hur förklarar man det enkelt...?

En häst behöver rensa sitt system och bli astrött var 14 dag, få igång cirkulationen i hel akroppen, tömma alla depåer så att de kan fyllas på nytt med fräsht material.

Gör man den astrött för ofta tömmer man systemen innan de är fyllda och kroppen har inte nytt fräsht material att slänga in.
Man utarmar systemet kan man säga. Hästen tömmer bort energi som inte finns och fyller på med reperationsmaterial som inte är färdigt.

Gör man det för sällan eller aldrig så töms aldrig depåerna på gammalt skit och om man inte tömmer depåerna så kan de inte heller fyllas på. Man får ett system som inte används på det sätt det är tänkt att användas, alla normala kroppsfunktioner saktar av eller ännu värre stängs av. Blodcirkulationen ut till kroppens alla delar stängs ner och lymfsystemet hänger på.
Bortförseln av slaggprodukter slutar fungera.Hästen känner sig tung, däst och blir grinig och irriterad och till slut så stänger den av (se på ridskolehästar, de är ofta i det tillståndet).

Nu har jag bråttom iväg så jag hinner inte eskriva mer. Förklaringen är inet helt korrekt men jag försökte förklara på ett sätt som var lätt för även icke insatta att förstå.

Jessica skrev:
Nej... jag menar snarare, vikt på bakben/höja manken-uppåt... o så gärna mer kadens i steget samtidigt...;)

mvh Kessoca

Oj... kan inte ens stava mitt eget namn.. :p

Jessica skrev:
Okej... förklara gärna mer ang slaggprodukter... vill gärna lära mig... mvh Jessica

Muskelns ämnesomsättning fungerar ungefär som en förbränningsmotor.:idea:
Bensin är näringsämnen som kommer via blodet, tillsammans med syre så skapar det energi i musklen. Bilens avgaser är mjölksyran som bildas som en restprodukt. =Slaggprodukt:eek:

Eftersom du är du :) så blir du inte vansinnig om jag igen använder ordet Losgelassenehit och påpekar varför den är så viktig.:cool:

Tillförsel av blod till musklen och bortforsling av slaggprodukter kan liknas vid urkramandet av vatten ur en svamp.
Du har en ihopkramad svamp i en vattenho - när du släpper (slappnar av)den så sugs nytt vatten in ( blod och syre) när du kramar ur den igen så kramar du ur vattnet - slaggprodukter.:D

Detta är orsaken till att man i början av träningen av den oridna eller felridna hästen först måste stärka den rakt fram innan den orkar gå böjd. När hästen går rakt fram losgelassen funkar pumpfunktionen i muskulaturen. Så fort hästen är böjd får många muskler arbeta statiskt (utan pumpfunktion):o

Efter grundträning kan hästens muskler tåla successivt att träna vad man kallar statiskt arbete
Det måste introduceras försiktigt, och växlas mellan rakriktning och skrittpauser då musklerna får pumpa ut mjölksyran igen och syresättats. Ur muskelsynpunkt är det galenskap att rida öppna bort och sluta hem vilket figurerat som träningstips i ridsport.

Grunden i träningslära är att ju mer du tränar desto mer måste du vila:idea: Du måste ha en balans mellan arbete och vila:cool:

Det som händer vid träning är att små fibriller i musklerna bryts ned.
Det som händer vid vila är att kroppen reparera dessa till ngt starkar fibriller ( det är det som känns som träningsvärk)

För att träna maximalt och att kroppen ändå skall hinna med att reparera mellan träningspassen är det lämpligt att ligga på 80 % av din/hästens kapacitet. Hamnar du över så bryts så många muskelfibriller ned att de inte hinner återhämta sig till nästa pass. En muskel behöver 48 timmar på sig att återhämta sig efter ett 80% igt pass.

Ett annat problem är om du tränar mer statisk träning än vad muskeln tål (är tränad för) så får du en ansamling slaggprodukter som kroppen inte hinner transportera bort. Detta händer också om hästen är spänd så inte musklerna kan pumpa alternativt.:devil:
Med för mycket mjölksyra kvar i muskeln så blir muskeln som en skitig svamp - den tar åt sig mindre och mindre vatten.Detblir en ond cirkel. Till slut blir muskeln övertränad och därefter inflammerad.:cool:

Spända muskler kan heller inte skydda lederna och hästen får ledinflammationer.

Ungefär som att öppna och stänga en dörr.
För att kunna öppna dörren så måste den muskel som stänger dörren få slappna av.:idea:
Drar du i båda hållen så går till slut gångjärnet sönder

Susan skrev:
Muskelns ämnesomsättning fungerar ungefär som en förbränningsmotor.:idea:
Bensin är näringsämnen som kommer via blodet, tillsammans med syre så skapar det energi i musklen. Bilens avgaser är mjölksyran som bildas som en restprodukt. =Slaggprodukt:eek:

Eftersom du är du :) så blir du inte vansinnig om jag igen använder ordet Losgelassenehit och påpekar varför den är så viktig.:cool:

Tillförsel av blod till musklen och bortforsling av slaggprodukter kan liknas vid urkramandet av vatten ur en svamp.
Du har en ihopkramad svamp i en vattenho - när du släpper (slappnar av)den så sugs nytt vatten in ( blod och syre) när du kramar ur den igen så kramar du ur vattnet - slaggprodukter.:D

Detta är orsaken till att man i början av träningen av den oridna eller felridna hästen först måste stärka den rakt fram innan den orkar gå böjd. När hästen går rakt fram losgelassen funkar pumpfunktionen i muskulaturen. Så fort hästen är böjd får många muskler arbeta statiskt (utan pumpfunktion):o

Efter grundträning kan hästens muskler tåla successivt att träna vad man kallar statiskt arbete
Det måste introduceras försiktigt, och växlas mellan rakriktning och skrittpauser då musklerna får pumpa ut mjölksyran igen och syresättats. Ur muskelsynpunkt är det galenskap att rida öppna bort och sluta hem vilket figurerat som träningstips i ridsport.

Grunden i träningslära är att ju mer du tränar desto mer måste du vila:idea: Du måste ha en balans mellan arbete och vila:cool:

Det som händer vid träning är att små fibriller i musklerna bryts ned.
Det som händer vid vila är att kroppen reparera dessa till ngt starkar fibriller ( det är det som känns som träningsvärk)

För att träna maximalt och att kroppen ändå skall hinna med att reparera mellan träningspassen är det lämpligt att ligga på 80 % av din/hästens kapacitet. Hamnar du över så bryts så många muskelfibriller ned att de inte hinner återhämta sig till nästa pass. En muskel behöver 48 timmar på sig att återhämta sig efter ett 80% igt pass.

Ett annat problem är om du tränar mer statisk träning än vad muskeln tål (är tränad för) så får du en ansamling slaggprodukter som kroppen inte hinner transportera bort. Detta händer också om hästen är spänd så inte musklerna kan pumpa alternativt.:devil:
Med för mycket mjölksyra kvar i muskeln så blir muskeln som en skitig svamp - den tar åt sig mindre och mindre vatten.Detblir en ond cirkel. Till slut blir muskeln övertränad och därefter inflammerad.:cool:

Spända muskler kan heller inte skydda lederna och hästen får ledinflammationer.

Ungefär som att öppna och stänga en dörr.
För att kunna öppna dörren så måste den muskel som stänger dörren få slappna av.:idea:
Drar du i båda hållen så går till slut gångjärnet sönder

Aha... tack för förklaringen.

Hur översätter du losgelassenheit... är det typ lösgjordhet???

Tycker du att man generellt kan säga att en häst är "lagom" hårt tränad om den med glädje o i lösgjordhet utför det man ber om varje gång???

Strävar efter att komma dit, att hästen tycker det är lika roligt varje gång, utan stelheter o träningsvärk.

mvh Jessica

För att vara helt säker på att hästen är övertränad så tar man ett blodprov, men det finns andra tecken oxå.Gissningsvis är aktiva travare till typ 70 % övertränade....

Det är olika saker som jag och Susan skriver om, bägge är lika viktiga dock, dels har vi det där som Susan skrev om att en muskel måste vila 48 timmar efter en lugn träning, dels har vi det jag skrev om då man kommer in i mjölksyreträning.
En häst behöver 10-14 dagar på sig för att rensa bort all mjölksyra ur kroppen.Vanligtvis när hästen mjölksyratröskeln när den under arbetets gång kommer upp i en puls som överstiger 200-220 slag i minuten.Detta kopplar man ofta ihop med att springa snabbt.

I början när man börjar träna bärighet på en häst så använde den mkt stora, djupa muskelgrupper som den aldrig använt förut så då kan den faktiskt få mjölksyra i skritt :eek: på ett par minuter bara. Därför är det en god regel att när man intruducerar bärighetsträning att inte göra det för ofta och räkna med att hästen kommer att ha träningsvärk och vara mjölksyrefylld de första månaderna.

Så man kan nog säga att om en häst när du börjar träna den i bärighet INTE får träningsvärk så har den inte burit..

Efter att ha lärt mig detta den hårda vägen så gör jag med nya hästar så att jag de första 2 månaderna kräver VÄLDIGT lite.

Jessica skrev:
Hur översätter du losgelassenheit... är det typ lösgjordhet???

Altså jag kan ju inte tyska utan jag får ju jobba mycket med ordboken.:D Losgelassenheit stor juinte det där utan jag upplever det som många andra tyska ord. man tar de ord man vill ha och gör ett nytt:D
Så om jg skall översätta lsogelassenheit så betyder det typ. Lugn fri oberörd.
Det är ganska stor skillnad mot Lös - GJORD.
Skulel hellre vilja säga Lös - Tillåten
Innebäörden går inte att översätta bra vare sig till engelska eller svenska.

Jessica skrev:
Tycker du att man generellt kan säga att en häst är "lagom" hårt tränad om den med glädje o i lösgjordhet utför det man ber om varje gång???

Just precis, man kan väl lugnt säga att jag och DJ inte har samma teoribok. De felsta stora tränare jag känner till är ju måna om att påpeka att man alltid skall ställa inhsäte FRÄSCH i stallet.
Dels pga det jag beskrivit tidigare om återhämtningsprocesser. Men också den psykologiska aspekten.

Jessica skrev:
Strävar efter att komma dit, att hästen tycker det är lika roligt varje gång, utan stelheter o träningsvärk.

mvh Jessica

Begåvat - din häst hålelr nog längre än de flesta. Som amatör tycker jag att det är mycket säkrare att ligga på 70 % för säkerhets skull.

Jag har läst tyska (på högstadiet:angel: ) o jag tror att man kan översätta losgelassenheit med just "löstillåtenhet". Men den svenska översättningen borde vara lösgjordhet, sen kan man ju diskutera hur bra just den översättningen är, precis som med många andra översättningar. :crazy:

Det lustiga är att jag ridit min häst i spänningstillstånd... med varenda muskel proppfull med mjölksyra o träningsvärk varenda dag... i flera år. *skäms

Har för bara några månader sen fattat galoppen :p o insett att jag har gjort helt FEEEEL!!!

Det har faktiskt inte tagit så lång tid alls för hästen att ta sig an det nya sättet att träna, har masserat som en tok o har nu fått en glad, positiv häst som är med på det mesta.

Man kan alltså börja om på gamla dar o börja göra rätt... :banana:

mvh Jessica

Den vill inte - det tar emot.
Den är helt enkelt inte road.

Det kan ju vara psykologiskt också.
Många ser ju hästen som en evighetsmaskin och kör slut på den.
Det är ingen behaglig känsla att vara slut. En människa som är helt slut kan vara euforisk för att hon klarat en prestation - men det är knappast hästen.
Av ren självbevarelsedrift så börjar en sån häst maska.
Det gör människor också - rörelseglädjen försvinner liksom :angel:

Skillnaden är nog att den övertränade hästen går bättre efter uppvärming :angel:

Det värsta är att jag har inte så mycket erfarenhet av detta med mina hästar. Utan snarare med mig själv....

Som hovslagare märker man snabbt när en häst är övertränad
Den är stel och hård i musklerna ASA - tung att sko.

Eftersom jag skott både och så anser jag Ridhästar och synnerligen Dressyrhästar var mycket mer övertränade.
Travarna går ju mycket kortare pass, och deras mjölksyranivå har man mycket bättre koll på. När man får mjölksyra när man lubbar så blir man seg och stum. Man brukar säga att man "går in i väggen".

Men du kan ju få mjölksyra även vid lågintesiv träning. BB are har alls inte den pulsen som DJ nämner.
Tvärtom så behöver man sin bålstabilitet så mycket att man måste andas i samma takt som man lyfter.(man använder sig av utandningen...)

Jag tror att det du upplever och alla andra som skolar om sin häst, att den stannar 'när det blir rätt' har med andra saker att göra.

Det du gör nu är att försöka få hästen att stabilisera sig med sina mindre hållningsmusker = BALANS och de har en mycket större tålighet för mjölksyra (de betsår av andra fibrer)
- de kan arbeta utan syre på ett helt annat sätt.

Jag tro att det som händer dig- men gissar bara - är att eftersom dina övningar bygger på att få hästen själv att lösa problem med koordination, så är det nog det den gör när den stannar. Den har en ny upplvelse att bearbeta.

Dressyrhästar får mjölksyra när de går i böjning länge, skolor elelr volt, ( och ju sämre böjning desto värre)
En häst som ä'r spänd får ju det jättefort
Och en som är i obalans eftersom den måste Hålla i sig med fel muskler.

Också av det ZEZEL pratar om i andra tråden när ytligare större muskler måset stabilsera den större spänsten och börja lyfta framdelen

Och så vid äkta samling förstås - det är ju jobbigt att knäa.
Någon som provat att fäktas?

Senast ändrad:

Egentligen är det konstigt hur mycket tyska man hajjar utan att kunna tyska. :rofl:

På Balkenhols clinic så bubblade en harang och så sa han högt och tydligt Gelassen gehe..

Har man bara upplevt det så förstod man ju direkt vad som var frågan.

:D

Jag är inte så jätteoroad för min häst just :D, honom tar jag det väldigt lugnt med. Fast jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar rida kondition och dressyr och sådär, vill inte överanstränga honom. Han är ju gammal. Brukar dock låta han gå "hårt" en dag.. Och lugnt nästa. Variera så.

Men finns det inte andra tecken också? Musklerna- hur känns de hos en övertränad häst? Jag rider ju 2 andra förutom min egen.. deras muskler känns anonnorlunda jämfört med Kings. Hans muskler är mjuka, man kan "bulla runt :D" ordentligt med dem (särkilt på bakdelen). Hos de andra hästarna är musklerna med hårda, men det skiljer även mellan dem.

Beror det här på individen eller på träningen? Jag kan inget alls om det.. Man skulle känna lite på unga, "oförstödra" hästar.. Ja många rent allmänt, så man fick lite urval...

Jag hade en period då jag klämde på alla hästar jag såg - och det blev ju en del.
Tom på ridskolan strömsholm...- intressant

Du har ju rätt en övertränad muskel är hård, den skall dallra.
På en häst som jobbar löstillåten så dallrar musklerna under den fas då den inte är ihoptryckt.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara jättestor skillnad på individer hur bra muskler känns.
Hur en hästs muskler känns talar nog rätt bar om i vilken psykisk och fysisk balsn hästen rids.
Sedan kan ju en häst gå fel om denhar en oupptäckt skada - och det vet vi ju attd et förekommer :D
En häst som har ont kan inte gå LÖSSLÄPPT.

Om man kan rida hästen lössläppt till vardags så känen man ju snabbt att nåt är på G.

Kläm på allt du hittar :D Jag brukar fråga först, och det är ingen som sagt NEJ

orkar inte googla du får dechiffrera SUS

NATT ROTMOS!

Hallonsoda skrev:
Jag är inte så jätteoroad för min häst just :D, honom tar jag det väldigt lugnt med. Fast jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar rida kondition och dressyr och sådär, vill inte överanstränga honom. Han är ju gammal. Brukar dock låta han gå "hårt" en dag.. Och lugnt nästa. Variera så.

Men finns det inte andra tecken också? Musklerna- hur känns de hos en övertränad häst? Jag rider ju 2 andra förutom min egen.. deras muskler känns anonnorlunda jämfört med Kings. Hans muskler är mjuka, man kan "bulla runt :D" ordentligt med dem (särkilt på bakdelen). Hos de andra hästarna är musklerna med hårda, men det skiljer även mellan dem.

Beror det här på individen eller på träningen? Jag kan inget alls om det.. Man skulle känna lite på unga, "oförstödra" hästar.. Ja många rent allmänt, så man fick lite urval...

Musklerna ska kännas "dallriga"... kämpar som en tok för att få min hästs bakdel att "dallra" mer (till skillnad från min egen då...:rofl: ) Min hästs spända muskler på bakdel (o även på bogen, men dem har jag fått loss) måste jag massera regelbundet o det blir bättre hela tiden. Det har är så illa att huden sitter fast i ytskiktet på musklerna, dvs huden blir skrynklig på låret när muskeln jobbar o den känns som papp (huden alltså). Det går helt enkelt inte att nypa tag i skinnet där, vilket bör gå.

mvh Jessica

Durch betyder genom, lässig - låter."Throughness" på engelska
"permeabel" - genomsläpplig: (permeabilite på franska)
Hästen låter ryttarens fina hjälper påverka sig - genom hela kroppen.

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 501
Senast: Lager
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 944
Senast: Nafayette
·
Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 191
Senast: Elajna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama