Hur "rider" man in en ny sadel??

Chima

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, hur rider man in en ny sadel? Har precis köpt en sprillans ny Albion kontrol (hopp) till min häst.
Har ju hört att man ska skritta 30-40 timmar i en ny sadel? Men hur ska jag kunna träna normalt med hästen då? Kan man trava i den? Ska man rida lätt då eller bara sitta ner i sadeln? Att jag inte frågade sadelutprovaren beror på att jag glömde bort...:crazy: Var så glad över sadeln att jag glömde av mig :angel:

Sen sa sadelutprovaren att man måste stoppa om/stoppa in mer stoppning den när den är inriden, för att den blir liksom lite "pösig" då när den är inriden. Är det så? Jag är inte världens bästa på att förklara som ni kanske märker :angel:

Nu har jag smort upp den med effax leather-balsam (tror jag den heter) men hur pass mycket vågar man smörja sätet? Vill ju inte att sätet ska dra åt sig vatten om man rider i regn och inte att det "rynkar" sig om man smörjer för mycket.
Massa frågor från en som aldrig har ridit i en ny sadel :p
Mvh Chima

Sv: Hur "rider" man in en ny sadel??

Jag köpte tre sprillans nya sadlar förra året av olika märken och skinn bla kalvskinn och jag red hyfat vanligt i dom allihop..
Alla tre var med sittpunkten långt fram och speciallt på den ena som är en fältsadel så såg jag bara till att inte "baksitta" den då jag innan hade lite djupare hoppsadlar samt dressyrsadlar, så det vart ju lite skillnad.

Körde med horsemans onestep varjedag i en vecka sedan 2 dagar i veckan. thats it :) Alla sadlar är fortfarande i nyskick.

Jag köpte en ny dressyrsadel för nåra månader sen, och jag har ridit helt som vanligt. Sadeln är som ny :)

weasel_ : Va bra så det är bara att köra på som vanligt alltså. Det lät bra :)
Man vill ju att sadeln ska vara snygg och i bra skick i många år till.

josefinefreed : Kanske är jag som är lite för "nojjig" av mig med nya grejer då :D Bra att man kan rida vanligt i den.

ja presic. Var extra noga med att den inte blir fuktig av tex regn och även att den inte hänger fuktigt eller för varmt.

Rid du på som vanligt. Var dock noga med att inte baksitta sadeln, det går inte att reparera.

Insmörjningen brukar vara rätt noga på en ny sadel, d v s att man använder rätt produkter. Det brukar sadelförsäljaren vara mycket noga med att poängtera, synd att din missade det. Smörj inte för mycket, då de flesta sadlar är uppoljade vid tillverkningen. Se gärna den nålade tråden för lädervård, där finns tips hur du bäst behandlar din nya sadel för att inte skada lädret.

Omstoppning & genomgång brukar rekommenderas efter 3-6 månader beroende på hur mycket man använder sadeln. Detta eftersom stoppningen sätter sig och kan behöva kompletteras.

Kul med ny sadel, hoppas ni ska trivas ihop - du, sadeln och hästen!

ja presic. Var extra noga med att den inte blir fuktig av tex regn och även att den inte hänger fuktigt eller för varmt.

Ok, då får jag nog ta hem den den jag bor efter jag har ridit i den, för det är kallt där sadelkammaren är och kan lätt bli fuktigt där (vad jag känner, men har ju inte mätt luftfuktigheten med en sån där mätare)
Finns inget lås på sadelkammaren heller så det känns riskabelt med en dyr sadel (för min del var den dyr).

Rid du på som vanligt. Var dock noga med att inte baksitta sadeln, det går inte att reparera.

Insmörjningen brukar vara rätt noga på en ny sadel, d v s att man använder rätt produkter. Det brukar sadelförsäljaren vara mycket noga med att poängtera, synd att din missade det. Smörj inte för mycket, då de flesta sadlar är uppoljade vid tillverkningen. Se gärna den nålade tråden för lädervård, där finns tips hur du bäst behandlar din nya sadel för att inte skada lädret.

Omstoppning & genomgång brukar rekommenderas efter 3-6 månader beroende på hur mycket man använder sadeln. Detta eftersom stoppningen sätter sig och kan behöva kompletteras.

Kul med ny sadel, hoppas ni ska trivas ihop - du, sadeln och hästen!

Okej, då ska jag tänka på att inte baksitta sadeln.
Min sa att jag skulle använda ett smörjningsmedel med bivax så att lädret inte drog åt sig fukt, då tog jag effax leder-balsam, vilket jag hoppas att jag valde rätt!
Ska kika på lädervårdstråden på en gång, tack för tipset! :)

Okej då fick jag en bättre uppfattning om det där med stoppningen. :laugh:
Jag vart kär i sadeln vid provridningen så jag hoppas att hästen känner likadant, men hon verkade gilla den.

Tack ni alla som har tagit er tid att svara :bow:

KL

Det där med att inte "baksitta" en ny sadel, är det verkligen ett så stort problem nuförtiden, när vi provar ut sadlar som ligger i jämvikt och med rätt bomvidd från början?

Har hört en teori att de baksuttna sadlarna uppstod då sadlarna ofta var för smala och låg för långt fram på hästarna? Vet inte om det är sant, men det låter vettigt i mina öron, och med mina minen från hur sadling lärdes ut i mitten på 80-talet då jag började rida... :D

KL

Det där med att inte "baksitta" en ny sadel, är det verkligen ett så stort problem nuförtiden, när vi provar ut sadlar som ligger i jämvikt och med rätt bomvidd från början?

Har hört en teori att de baksuttna sadlarna uppstod då sadlarna ofta var för smala och låg för långt fram på hästarna? Vet inte om det är sant, men det låter vettigt i mina öron, och med mina minen från hur sadling lärdes ut i mitten på 80-talet då jag började rida... :D

Ja det du säger låter rimligt :idea:
Men jag som inte är någon expert på sadlar låter någon annan svara :) Vill veta om det stämmer.

Öhhhh, om man tittar på 95 % av det bildmaterial som läggs in i trådar om sadlar, så vill jag nog påstå att det är väldigt, väldigt många som rider omkring med för smala sadlar som ligger i bakvikt.

Vilket också märks när det är dax att prova begagnat, jag tycker 2/3 av de sadlar man provar är baksuttna.

"Min" sadelprovare sa att jag inte skulle sitta ner så mkt i sadeln första tiden, dvs inte skritta länge, inte sitta ner i trav och helst inte i galoppen heller :crazy:

ett exempel. När jag köpte min fältsadel med sittpunker långt fram så var det lite ovant i början efter att ha haft "vanliga" hoppsadlar och dressyrsadlar, så då fick man faktiskt tänka på i början att inte sätta sig för lång bak.. men man kom ju in i det väldigt fort så :)

Jag tycker det är viktigt, sadlen blir näst intill förstörd om den blir baksutten. En kompis till mig som brukar komma och rida ibland har en tendens till att sitta långt bak och jag är på heeela tiden "fram i sadel, sitt inte på FLÄSKET!" (fläsket=högre upp på rumpan) :p
Hon är van ridskolesadlar som säkerligen är baksuttna..

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 482
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar