Hur rider man i Hackamore??

Sv: Hur rider man i Hackamore??

Vad roligt! Uppdatera gärna då och då :)

Vi har även varit hos tandläkaren och kollat tänderna på henne igen då. Dom sa att om hon håller på som hon gör är väldigt het, ryckig och trasslar med tungan osv sa hon att helt enkelt inte vill ha bett imunnen, hon sa även att vi skulle variera mellan olika bett (max 3 dagar med samma bett) Hon sa att de bett vi skulle använda att variera mellan var: icke delat (lösa ringar), tre delat (lösa ringar) och hackamore, sa hon. Och jovisst har det gått bra, hackamoret har hon gått bäst på, helt annorlunda häst. Så jag ska tävla (träningstävla) på lördag, får se hur det går. jag lägger in ett inlägg så får ni veta :D

Du kommenterade inte på att bettlöst stannar många hästar bättre än bett.. gör de mer ont?
Klart att man inför ett obehag, men det är inte så kraftigt som du beskriver det. Hade det varit det hade hästarna snarare fått panik i början än stannat, hästar flyr smärta genom att springa.

Sedan håller jag helt och hållet med om att man inte ska sitta och dra hårt, eller ''hålla stöd'' som vissa säger för att maskera att de sitter med 10kg i varje hand. Kontakten ska vara mjuk och lätt, som om man red med sytrådar, även under hästens utbildning. Den ska lära sig vad som menas med bettet, och lära sig lyssna på det. Inte bara lära sig att ''bettet rör sig = stanna annars gör det ont!'' Samma gäller för bettlöst.

När jag sätter stång på min häst i framtiden är det inte för att han kommer behöva tydligare/skarpare signaler för at kunna stanna eller kröka på nacken, utan för att stången har en annorlunda inverkan och ger signaler som är tydligare och mer lättfattliga än muserolan/tränsbettet för de saker jag kommer begära av honom när han är högre utbildad.

Han ska vara avslappnad, det blir han inte med någon form av smärta i munnen eller någon annanstans. Ändå är jag 100% säker på att han kommer att vara avslappnad trots (''skarpt'') bett i munnen, och jag har sett många hästar jobba avslappnat både med tränsbett och stång.. hur går det ihop med din teori om att bett alltid gör ont?

Dessutom är bettlöst i genomsnitt lika skarpt.

Ja angående bettlöst!
Hästen är extremt känslig på nosryggen och det är klart att det säkert är obehagligt när man drar där, men jag tror mest att det känns mer logiskt för hästen att stanna för tryck på nosryggen i stället för i munnen. Har så klart ingen aning för jag är ingen häst men jag kan tänka mig att det är så.

Nja, vet inte vad din häst tycker om bett, men om jag ska vara helt ärlig så skulle jag, som sagt, inte direkt vilja ha ett bett i munnen (som nån ens tar i, som i sytråd!) för det skulle vara fruktansvärt irriterande och i vägen när jag till exempel ska stanna eller backa och försöka koncentrera mig.

Det ÄR obehagligt för hästen med bett, men den vet att trycket försvinner när den gör rätt. Det är därför den inte säger emot. Har du aldrig funderat på varför hästar gapar?

Tycker synd om vissa hästar vars ägare inte förstår hur känsliga hästar är i munnen utan sitter där med, precis som du skriver, 10 kg i varje hand och släpper aldrig efter en tum. Sånt borde verkligen inte förekomma - det är som att de inte fattar att det är hästarnas MUN de sitter och sliter i!

Förstår hur du menar men håller inte med. Olika bett används för att ge olika signaler, det är ett hjälpmedel.
Det är därför jag siktar in på att använda stång senare; inte för att jag tror att jg kommer tappa kontrollen med det bettlösa jag har nu, utan för att den tydligare förklarar för hästen vad det är jag vill, när jag kommit så långt som till det finliret.

Tyvärr verkar folk ha glömt det nuförtiden, och bett delas mer in i hur skarpa de är om man drar för hårt, än vilken funktion det har i kommunikationen.

Delardin teori om att bettlöst är mer logiskt, påminner mer om grimman tex, och den lär ju de flesta hästar att stanna för tryck på nosryggen. Poängen var att det måste inte vara obehag eller smärta som lär hästen att lyssna på tygeln. Jag hävdar fortfarande att man kan rida en häst avslappnad trots bett, och att hästen inte skulle kunna slappna av ordentligt om den upplevde obehag.

Gapar? Menar du i ridning eller i invänjning av bettet? En häst som gapar vid ridning har ett bett som inte passar, ''fel'' i munnen eller, mest troligt, en ryttare som rider för mycket med tygeln. Hästen ska inte gapa eller behöva nosremmar för att dra ihop nosen, när den rids.
Att hästen gapar i början ör ju för att den inte vant sig vid bettet, det könns konstigt och ovant. Kanske även lite obehagligt i början, men bara för att den inte vant sig än och inte pga smärtliknande obehag. Ofta ser jag hästar som med bett första gången smakar på det och testar det, det är inte alla hästar som direkt tar öronen bakåt och ser irriterade eller rädda ut. Men så har jag ju inte för vanaatt spänna upp bettet så högt som jag lärt mig att man ''ska'' på unghästkursen; då sitter det ju i spänn hela tiden och självklart blir det svårare att acceptera och större risk att det gör ont.

Kan ju tillägga att min häst gapade och testade väldigt mycket när muserolan (bettlöst) sattes på första gången. Han var inte van vid något hårt och stelt som låg mot nosen. Naturligtvis spände vi den inte så hårt som det behövs för att hålla den sökert på plats vid ridningen sen, första gången. Utan hade den lös för att han skulle kunna känna lite på den.

Senast ändrad av en moderator:

Många glömmer att det handlar om en tvåvägskommunikation när man rider. Ta och ge.

Jag lyssnar alltid på hästen, om jag tar med tygeln och hästen trycker emot, ger jag efter. Jag pejlar hela tiden läget om hästen trivs eller inte. Tyvärr ser mången ryttare inte hästens signaler utan svarar med att byta bett eller dyl. Alla hästar ska i princip kunna ridas med vanligt tränsbett.

För sista gången:
Det ligger inte i bettet utan i handen och sätet.

(Men klart, undantaget bekräftar regeln...)

Intressant tråd...:)
I mitt fall, när det gäller mina stora halvblodskluns på 178 och som är ett riktigt VINDHUVUD:p så hjälpte det att byta bett.., men jag gick från ett vanligt stångbett till ett tredelat och det gillar han mkt bättre:love: Han "suttar" och "jobbar" bettet betydligt bättre än stång, det ville han inte ens "sutta" på och med facit i handen så stämmde inte tidigares ägares ord nått, för enligt honom gick inte hästen att rida på annat än stång eftersom han är /var hård i munnen...:crazy:nåväl, nu är bettet bytt med gott resultet, VINDHUVUD och lycklig farkost kommer han förhoppningsvis alltid vara, men nu slipper jag att han går omkring och ruskar irriterat på huvudet, slänger och surar med ett missnöjt uttryck när vi är ute å rider:love:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
982
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 384
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka