Hur rider man i Hackamore??

Sv: Hur rider man i Hackamore??

KL tänk på att hack är ett stångbett! (eller..tja, stång-bettlöst..) och ska ridas som ett sådant. Stångbett verkar genom att länga ut och ner nosen (om det används rätt och rids på eftergift) eller att krulla ihop hästen (om det används fel, vilket är väldigt vanligt). Inte direkt stoppande..
Nosryggen är mycket känslig, och där hacket ligger är inte benet solitt, utan väldigt tunt och sitter med mycket brosk som gör det svagt. Man kan knäcka nosryggen med ett skarpt kedje hack.

Används hacket rätt så är det snällt och har en bra verkan, används det fel är det väldigt skarpt och smärtsamt. Det gäller alla bett, men folk tenderar att glömma att nosryggen är lika känslig som munnen.

Anser inte heller att lydnaden sitter i munnen.. men det kan hända att hästen helt enkelt inte förstår stopphjälpen så bra, då kan sidepull eller annat bettlöst (som inte har stång-effekt) hjälpa till eftersom det är lättare för hästen att förstå stopp med tryck på nosen. Tex har de flesta hästar lärt sig att tryck över nosen av grimman betyder stopp.
Men det ska ju såååå mycket mer till för att det ska bli rätt, gör man fel lär sig hästen bara att ignorera det också.

Hitta nån som kan hjälpa dig med ridningen, stoppet sitter först och främst i din sits.

Tycker heller inte om hur hackamore funkar, det trycker nämligen på nacken, ett ställe där hästen är väldigt känslig. Så principen är att när man vill göra halt trycker det till på nacken så det gör ont, och det fortsätter göra ont tills den har gjort som man vill.(eftergift) :(

Och kom ihåg om du hela tiden byter och tillslut hittar ett bra bett (hästen stannar) så kommer den tillslut vänja sig vid det bettet och vara lika okontrolerbar.

Sååå mycket trycker det inte på nacken. Det trycker delvis, men inte så att det ger obehag på det sättet. Mest trycker det över nosen och under käken, på ett sätt som säger ''nos in - överleden av huvudet ut''. Hack trycker definitivt inte mer på nacken än andra stångbett, och tja. Tyvärr är din fakta felaktig på den biten. Det gör inte ont ens på en känslig häst.
Om det gjorde så fruktansvärt ont/var så obehagligt bara med trycket från hackamoret borde ju alla hästar bli galna av trycket från grimman, speciellt vid de tillfällena de av nån anledning inte vill gå eller hoppar till...

För övrigt håller jag med dig; man ska inte byta bett, spec inte till hack, för att få stopp på hästen. Men hacket är ett utmärkt verktyg för kommunikation med hästen när det används rätt.

Hmmmm. Vadå, så ett bett gör inte ont i munnen på hästen? :cool:

Har man ett rätt anpassat bett som hästen trivs med så är det klart att det inte gör ont. Rider man med ett bett som hästen får ont av så borde man nog fundera på att byta..:grin:

Sååå mycket trycker det inte på nacken. Det trycker delvis, men inte så att det ger obehag på det sättet. Mest trycker det över nosen och under käken, på ett sätt som säger ''nos in - överleden av huvudet ut''. Hack trycker definitivt inte mer på nacken än andra stångbett, och tja. Tyvärr är din fakta felaktig på den biten. Det gör inte ont ens på en känslig häst.
Om det gjorde så fruktansvärt ont/var så obehagligt bara med trycket från hackamoret borde ju alla hästar bli galna av trycket från grimman, speciellt vid de tillfällena de av nån anledning inte vill gå eller hoppar till...

För övrigt håller jag med dig; man ska inte byta bett, spec inte till hack, för att få stopp på hästen. Men hacket är ett utmärkt verktyg för kommunikation med hästen när det används rätt.

:bow::bow:

Har man ett rätt anpassat bett som hästen trivs med så är det klart att det inte gör ont. Rider man med ett bett som hästen får ont av så borde man nog fundera på att byta..:grin:

Det gör visst ont när man drar i tygeln. Varför skulle hästen annars stanna? Den gör det pga att det är obehagligt, och den har lärt sig att obehaget slutar när den stannar.
Hästen är känsligare i munnen än vad vi är.

Ts får gärna rida med bett, men har man detta i åtanke rider man betydligt mjukare och får då en känsligare häst.

Min häst är väldigt het, särskilt i hoppning. Hon ligger på bettet hela tiden och smygökar. Hon blir väldigt stark i traven och galoppen. Trots det rider jag på ett vanligt rakt tränsbett med fasta ringar, för att om man hela tiden byter till ett hårdare bett kommer man inte kunna rida hästen över huvud taget tillsist. Använder sällan (bara hoppträningar och ibland uteritter) ett kimbelwickbett med kindkedja, och det funkar bra. Jag rider henne även på hackamore när vi ska ta det lugnt, skritta i skogen osv. För det GÅR inte att rida henne på det. Hon känner det inte alls, utan rusar bara på, märker INGENTING. Så hackamore till en pigg och stark häst har inte funkat för mig...

Tycker heller inte om hur hackamore funkar, det trycker nämligen på nacken, ett ställe där hästen är väldigt känslig. Så principen är att när man vill göra halt trycker det till på nacken så det gör ont, och det fortsätter göra ont tills den har gjort som man vill.(eftergift) :(
.

Ett hackamore trycker väl inte på nacken, den trycker på nosryggen.
Tryck är inte jätteskönt för hästen, vare sig det kommer på nosrygg, mun elelr nacke. Trycket är till för att vara just ett tryck/press/krav. Sen kommer eftergift=belöning, man tar bort trycket. Så är mycket av ridningen uppbyggd. Men att den ska få ont, då är det nåt fel! Tillpassning, ryttaren eller skada eller likn.

Det gör visst ont när man drar i tygeln. Varför skulle hästen annars stanna? Den gör det pga att det är obehagligt, och den har lärt sig att obehaget slutar när den stannar.

Ts får gärna rida med bett, men har man detta i åtanke rider man betydligt mjukare och får då en känsligare häst.

Sjävklart känner den tryck i munnen av bettet, men man måste nog skilja på tryck och smärta.
Min "dam" (ja ibland undrar jag :angel:) skulle säkerligen kasta av mig om hon hade ont av något jag gör på ryggen. När hennes sadel började bli för trång, var det rodeoshow - minst sagt.. Vet att vissa hästar "underkastar sig" smärta, men många gör det inte..
kan tillägga att jag är väldigt mjuk i händerna, ett tag skällde min ridlärare nästan på mig för att jag var för mjuk...

Ett hackamore trycker väl inte på nacken, den trycker på nosryggen.
Tryck är inte jätteskönt för hästen, vare sig det kommer på nosrygg, mun elelr nacke. Trycket är till för att vara just ett tryck/press/krav. Sen kommer eftergift=belöning, man tar bort trycket. Så är mycket av ridningen uppbyggd. Men att den ska få ont, då är det nåt fel! Tillpassning, ryttaren eller skada eller likn.

Jo, ett hackamore är ett "bett" med hävstångsverkan (= tryck mot nosrygg & nacke) :grin:
Ett sidepull däremot, verkar endast genom nostryck.

Min häst är väldigt het, särskilt i hoppning. Hon ligger på bettet hela tiden och smygökar. Hon blir väldigt stark i traven och galoppen. Trots det rider jag på ett vanligt rakt tränsbett med fasta ringar, för att om man hela tiden byter till ett hårdare bett kommer man inte kunna rida hästen över huvud taget tillsist. Använder sällan (bara hoppträningar och ibland uteritter) ett kimbelwickbett med kindkedja, och det funkar bra. Jag rider henne även på hackamore när vi ska ta det lugnt, skritta i skogen osv. För det GÅR inte att rida henne på det. Hon känner det inte alls, utan rusar bara på, märker INGENTING. Så hackamore till en pigg och stark häst har inte funkat för mig...

Min erfarenhet av hackamore är tvärtom - funkar ofta bra på känsliga, starka, pigga hästar.
Men alla hästar är individer :idea:

hästen har lärt sig att ett tryck i munnen är en förhållning, det är stor skillnad på tryck och smärta.

Där har du faktiskt fel.. eller, yja. Definjera ''dra''... sitter du och stendrar så klart fan gör det ont.. det gör det f.ö. med alla huvudlag.
Hästen känner att du tar i bettet och har lärt sig att det är en signal för stopp. Så långt stämmer det. Men det gör inte ont!
Då måste ju bettlöst göra ännu ondare, för många hästar stannar bättre på det...
Att min sen stannar för sitsen (bra dagar iaf ;)..vad leder det till? Ah.. det är en travare, han har så klart ont i ryggen!:idea:

Hästen är lika känslig över nosen (ben och etall med tunn hud och nerver emellan är ganska utsatt..) men en del bettlösa är lite mjukare iaf. Tyvärr brukar det vara hacket, som har stångverkan, och då ändå blir lika skarpt...

Men helt klart ska man komma ihåg att hästen är känslig och inte ta mer i tygeln än absolut nödvändigt, oavsett vad man rider på.

Har använt hackamore på mitt sto i 4 år nu.Funkar jättebra!
Hon är ganska lyhörd och jag anv vikthjälper rätt mkt.
Om du är osäker på hur det känns på hästen kan du lägga det över ditt knä och "känna" när du tar tag!
Korta skänklar(heter nog så) har mildare effekt än de långa,så
pröva med korta först!

Om du har en tränare så föreslår jag att du pratar med denna. Om inte, skaffa en. Det hjälper verkligen.

Jag har nu hittat en dressyr tränare som rider min häst nån gång i veckan och det har gett resultat (efter bara 3ggr), lyssnar mkt bättre och är mjukare och går lättare i form nu än tidigare.
Sen har jag tittat ut några tränings grupper jag tänkte vara med i, då jag köpt ett kort på min ridskola som man får vara med på 5 träningsgrupp's lektioner.

Jag har även frågat en duktig "hopparinna" om hon kunde provhoppa min häst eller hålla lektioner för mig i hoppning när hon lärt sig mer och är redo för det.

""Tack för all hjälp""

:bow: :D :banana:

Jag har nu hittat en dressyr tränare som rider min häst nån gång i veckan och det har gett resultat (efter bara 3ggr), lyssnar mkt bättre och är mjukare och går lättare i form nu än tidigare.
Sen har jag tittat ut några tränings grupper jag tänkte vara med i, då jag köpt ett kort på min ridskola som man får vara med på 5 träningsgrupp's lektioner.

Jag har även frågat en duktig "hopparinna" om hon kunde provhoppa min häst eller hålla lektioner för mig i hoppning när hon lärt sig mer och är redo för det.

""Tack för all hjälp""

Hon är inte hellre lika het nu än tidigare, tack för alla svar och tack ni alla otroligt snälla människor som har hjälpt mig :)

""Tack för all hjälp""

Vad roligt! Uppdatera gärna då och då :)

Där har du faktiskt fel.. eller, yja. Definjera ''dra''... sitter du och stendrar så klart fan gör det ont.. det gör det f.ö. med alla huvudlag.
Hästen känner att du tar i bettet och har lärt sig att det är en signal för stopp. Så långt stämmer det. Men det gör inte ont!
Då måste ju bettlöst göra ännu ondare, för många hästar stannar bättre på det...
Att min sen stannar för sitsen (bra dagar iaf ;)..vad leder det till? Ah.. det är en travare, han har så klart ont i ryggen!:idea:

Hästen är lika känslig över nosen (ben och etall med tunn hud och nerver emellan är ganska utsatt..) men en del bettlösa är lite mjukare iaf. Tyvärr brukar det vara hacket, som har stångverkan, och då ändå blir lika skarpt...

Men helt klart ska man komma ihåg att hästen är känslig och inte ta mer i tygeln än absolut nödvändigt, oavsett vad man rider på.
VA? Du måste ha missuppfattat mig totalt! Stannar hästen för sitsen är det ju för att den har lärt sig att det är så man gör, annars blir det obehagligt när man tar i tygeln.
Förlåt att jag tydligen valde fel ord, skulle kanske ha sagt "obehagligt". Jag kan säga att jag skulle definitivt tycka att det gör ont om nån skulle stoppa in ett bett i min mun och ta i det som de flesta ryttare gör.

Jag rider själv med bett. Men jag är medveten om att det blir fruktansvärt obehagligt för hästen när man tar i tygeln. Därför är jag väldigt mjuk och försiktig i handen.

Du kanske aldrig har fundereat på varför hästen stannar från första början, när det är en unghäst?
Det har jag gjort. Det är ju så att ryttaren tar i tygeln, först ett mjukt tag, som hästen inte förstår. Ryttaren tar mer och mer och det blir allt obehagligare för hästen. När den till slut provar att stanna ger man efter helt på tygeln (berömmet!) och efter någon gång förstår hästen att obehaget alltid försvinner när den stannar. (ju mer hästen förstår det, desto bättre stannar den enbart för röstkommando eller sits)

Självklart kan man börja med att exempelvis lära hästen ett kommando, men det är såhär de flesta lär hästen att stanna.

Prova att ha ett bett i munnen själv och be någon "ta i det". Det gör rätt så ont kan jag tänka mig, speciellt om du skulle springa.

Du kanske aldrig har fundereat på varför hästen stannar från första början, när det är en unghäst?
Det har jag gjort. Det är ju så att ryttaren tar i tygeln, först ett mjukt tag, som hästen inte förstår. Ryttaren tar mer och mer och det blir allt obehagligare för hästen. När den till slut provar att stanna ger man efter helt på tygeln (berömmet!) och efter någon gång förstår hästen att obehaget alltid försvinner när den stannar. (ju mer hästen förstår det, desto bättre stannar den enbart för röstkommando eller sits)

Självklart kan man börja med att exempelvis lära hästen ett kommando, men det är såhär de flesta lär hästen att stanna.

just därför drar jag aldrig i tyglarna. Jag böjer in handlederna lite, så att det "stramar till" i tygeln; inga ryck och inga långvariga tryck i munnen. Mjuka tag i tygeln (ta, lätta, ta, lätta), mycket vikthjälper istället.

min häst lärdes aldrig att "lite obehag" existerade, det var alltid smärta i munnen (skarpt bett + hårdhänt kusk, i hennes fall). När hon sedan reds in (annan ägare, andra människor), användes hackamore (pga hon var extremt mun-skygg, reste sig när man rörde hennes mun) och i kombination med rösthjälper fick hon lära sig att minimalt tryck + röstkommando = stanna/sakta. Istället för obehag blev kommandot/hjälpen en "begäran" som gavs av mjuka händer och mild röst.
hade hon upplevt obehag av hacket, hade jag aldrig fått på henne det idag (2-3år senare, jag har haft henne ett halvår), det kan jag säga med säkerhet. det har tagit henne 3år med milda händer, mjuka hjälper och kärlek, att kunna acceptera ett bett i munnen (har tränat med henne ett halvår bara för att få röra vid munnen, i förrgår red jag med bett för första gången). när jag provade henne var hon svårsadlad, stod inte still alls. det visade sig att den sadeln inte passade, och med de sadlar jag haft på henne som ligger/legat bra har jag aldrig haft problem.

självklart gör inte alla på samma sätt. och JA, det finns aldelles för många hårdhänta ryttare/hästmänniskor.
men det GÅR att lära hästen bettets signaler utan att det behöver innebära obehag. Ett mjukt tryck i munnen behöver inte betyda att det är obehagligt.. Rättelse: det BÖR inte göra det.

Du kommenterade inte på att bettlöst stannar många hästar bättre än bett.. gör de mer ont?
Klart att man inför ett obehag, men det är inte så kraftigt som du beskriver det. Hade det varit det hade hästarna snarare fått panik i början än stannat, hästar flyr smärta genom att springa.

Sedan håller jag helt och hållet med om att man inte ska sitta och dra hårt, eller ''hålla stöd'' som vissa säger för att maskera att de sitter med 10kg i varje hand. Kontakten ska vara mjuk och lätt, som om man red med sytrådar, även under hästens utbildning. Den ska lära sig vad som menas med bettet, och lära sig lyssna på det. Inte bara lära sig att ''bettet rör sig = stanna annars gör det ont!'' Samma gäller för bettlöst.

När jag sätter stång på min häst i framtiden är det inte för att han kommer behöva tydligare/skarpare signaler för at kunna stanna eller kröka på nacken, utan för att stången har en annorlunda inverkan och ger signaler som är tydligare och mer lättfattliga än muserolan/tränsbettet för de saker jag kommer begära av honom när han är högre utbildad.

Han ska vara avslappnad, det blir han inte med någon form av smärta i munnen eller någon annanstans. Ändå är jag 100% säker på att han kommer att vara avslappnad trots (''skarpt'') bett i munnen, och jag har sett många hästar jobba avslappnat både med tränsbett och stång.. hur går det ihop med din teori om att bett alltid gör ont?

Dessutom är bettlöst i genomsnitt lika skarpt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
982
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 384
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka