Hur rider man en islandshäst! Akut!

L

Linda_92

Hejsvejs!
Jag har ridit ''vanliga'' hästar i ca 3 år, så dom kan jag:)
Men nu ska vi till mina sysslingar och ta hand om ett par hästar, varav en är en islandshäst!
Är det något specciellt man bör tänka på när man rider dom? Jag har ridit islandshästar ett par gånger tidigare, men inte så seriöst. Bara på turridning...
Snälla! Kan inte någon berätta något som jag bör veta när jag rider islandshästar!?

/ Mvh Linda, en som behöver akut hjälp!:p

Sv: Hur rider man en islandshäst! Akut!

Är det inte bäst att fråga ägaren om hjälp om hur den vill att hästen skall bli riden för sånt är väldigt olika från häst till häst! =)

Det är som sagt upp till varje individ hur de ska ridas.. Men ta det lugnt i början och rid mycket på känsla, känns det som om hästen är glad o framåt så gör du nog inget galet. Vill du rida mer seriöst o verkligen träna en islandshäst o rida alla gångarter i rätt takt bör du vända dig till någon med erfarenhet av islandshästar som kan hjälpa dig och hästen en bit på vägen.. Lycka till!

Linda_92 skrev:
Hejsvejs!
Jag har ridit ''vanliga'' hästar i ca 3 år, så dom kan jag:)
Men nu ska vi till mina sysslingar och ta hand om ett par hästar, varav en är en islandshäst!
Är det något specciellt man bör tänka på när man rider dom? Jag har ridit islandshästar ett par gånger tidigare, men inte så seriöst. Bara på turridning...
Snälla! Kan inte någon berätta något som jag bör veta när jag rider islandshästar!?

/ Mvh Linda, en som behöver akut hjälp!:p

Tänk på dem som vanliga hästar ;) de är ju nästan som dem bara att de kan tölta (ev. passa) :p

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka