B
bliss
Sv: hur rida stjärnkikarhäst?!
Kan du inte ge lite mera bakgrund? Går den så här med andra ryttare också? (Om du nu sett den ridas av andra/tidigare ägare). Är den helt grön? Unghäst?min häst går trevligt i form i skritt, men när man sedan ska börja trava så låser sig allt...huvudet åker upp i riktning mot månen, bogarna skjuter ut åt alla håll samtidigt, att rida på böjt spår kan man ju glömma, likaså sitta ner...Hur ska man göra på bästa sätt så att en sådan häst kommer på att det är mkt angenämare att höja ryggen, jobba och böja på nacken (missförstå mig inte nu!!) hästen är fräsh och frisk, har inte ont någonstans ska jag väl tillägga..
Kan det handla om att tränaren siktar in sig på din kroppskontroll i första hand, att du ska störa hästen så lite som möjligt? Och att den efter hand kommer att slappna av.Tränaren verkar tycka att jag bara ska åka med och vänta ut hästen, men det känns helt hopplöst! vad ska jag göra??
Hur mycket tid har du gett att "åka med"? Har du frågat din tränare om mening och mål? Det är ju viktigt att du ser poängen med det h*n säger, och även får möjlighet att diskutera det.
Lyssnar hästen på vikthjälper? Lyssnar den på förhållningar alls i traven?