Hur resonerar ni ?

E

Elington

Jag har börjat bli osäker på vad jag egentligen har för tanke med fölet. Hur resonrar ni med era föl ?

Jag har ett stoföl avlad för hoppning, bakom sig har hon Hip-Hop med Feliciano, Electro, Irco Marco osv. Cortus med Cor de la Bryere, Capitol I osv. Zadok (vald till årets hingst i Holland 1989) efter Nimmerdor. På stosidan har hon sin mormors mormor som är helsyster till Zuidpool´s mamma. Zuidpool är far till Tinka´s Boy, som blev rankad världens bästa häst 2002.

På pappret bör hon ju vara intressant för det hon är avlad för, hoppning. Jag blev glad att det blev ett sto, då kan jag fortsätta med "hobbyavel". Men nu har jag börjat fundera på om det är rätt, har jag henne får hon antagligen aldrig chansen att få visa vilken kapacitet hon eventuellt har. Personligen tycker jag kanske att hon borde få chansen. Dessutom tycker jag det är roligare med dressyr (fundera inte på varför jag avlade på hopplinje, det finns förklaring till det).

Nu undrar jag, hur hade ni gjort ?
Sålt henne och hoppats att köparen kunde få fram en fin hopphäst ?
Behållt henne för framtida avel ?
Behållt henne till 3-årstest och hoppats att hon "gör bra ifrån sig där" ?
Sett om någon är intresserad av att göra ett byte mot en häst som bättre passar mitt syfte (ex läromästare i dressyr) ?
Hitta någon som kan hoppa henne när tiden är inne ?

Berätta varför ni avlar och hur ni resonerar.

Ha En Bra Dag !!!

Sv: Hur resonerar ni ?

Hade jag haft ett sådant sto skulle jag nog försökt låna ut henne till någon duktig ryttare och sedan när hon tävlat och fått meriter kunnat avla. Hade börjat att ta ett föl som 3 åring innan allvaret börjar...

Mm, så har jag funderat. Jag har ju ett tag på mig att hitta någon.
Jag fick mig en tankeställare bara när jag läste va Lars Forsström skrev i Hippo Essentias hingstpresentation. "Här produceras mycket fina hästar - men sedan ?". Har inte de flesta som avlar en dröm om att få fram en riktigt bra häst ?
Alla har kanske inte förågan att "få till det" ända fram, medan vissa har. Kanske någon som har dessa möjligheter kan ge mitt föl bättre förutsättningar än jag ? Var det inte därför jag satt med hingst-kataloger, och läste allt jag kom över här på buke, för att få fram just det fölet som kanske kommer långt ?

jag hade helt klart lånat ut henne till en duktig ryttare som kan ta till vara på hennes kvaliteter och iaf ge henne en chans!
det finns många ducktiga ryttare som inte har pengarna till att köpa fina hästar för att komma nånstans och som säkert hade blivit överlyckliga för att få låna/leasa en sån häst (jag:angel: )

sen kan du ju alltid ta tillbaka henne och avla på, henne kan du ju faktiskt betäka med en gångartshingst om det e dressyr du tycker e roligast:idea:

lycka till med ditt val;)

Visst är det ett alternativ att låna ut henne några år till en skicklig ryttare.
Saken är bara den att det är så otroligt mkt som kan hända på vägen, medans hon är utlånad, innan du "får henne tillbaka" och kan använda henne i aveln...

De riktigt skickliga ryttarne,de i toppskicket tar inte "vilken häst som helst" utan att få sin betalt för sitt jobb(vilket ju är självklart-de måste ju få ut sin lön någonstans.)
Ibland -OM man har en riktig kanonhäst(hur bevisar man det? det räcker oftast inte med en jättebra stam, ett 3årstest resultat bland de bäst) borde kanske fungera.

Ibland kan man erbjuda dem att "ta över halva hästen"- men då kommer ju problemet senare, vem ska ta föl på henne, vem ska lösa ut vem...och med vad? Vem står för försäkringen och vad ska hon försäkras i för belopp? mm mm.

JAG hade nog,om jag var du ,och inte ville fortsätta med hoppinriktningen i framtiden, försökt sälja hästen till en duktig, lovande ryttare, och kunna inrikta mig på det jag ville- i ditt fall gångarterna.

Man behöver ju inte låna ut hästen på heltid, mycket jobb kan man göra själv hemma och sedan bara låta någon göra lite finjusteringar och tävla den, då behöver det inte bli så dyrt plus att man behåller kontakten med hästen:idea:

Hur gör ni själva ? Avlar ni för att behålla eller sälja ? Vad har ni för planer med era små ?
Jag orkar inte ens fundera på vad det kostar att "hyra" en ryttare. Det finns många lösningar på ett delikat problem, hur gör ni ?
Man vet ju aldrig, det som ser fint ut på pappret behöver ju inte vara det i livet. Men provar man inte får man aldrig veta.

Utbilda henne och visa henne på 3-årstestet, lämna iväg henne inför detta om du inte kan själv.
Får hon bra resultat så betäck henne och sälj henne sedan efter avvänjning som 4-åring. Hoppas på ett stoföl! :angel: Hon får ju sedan gå alla årgångstävlingar med de som är 1 år yngre.
Visar hon sig inte så bra på 3-årstestet alternativt inte utvecklar sig så som du hoppas så sälj henne.

Ibland kan det ju vara svårt att hitta en köpare som verkligen kommer att tävla. Hästen kan ju få det hur bra som helst utan att tävla, men som uppfödare är det intressant att få ut hästen.Kanske säkrast att utbilda och se till att den kommer ut på någon tävling så tävlingsryttarna hittar den. Tror det säljs en hel del superfina och lovande föl som blir jättefina hästar som inte ens kommer ut på en tävlingsbana.. Och då hade DU ju haft mer glädje av att ha den hemma hos dig som avelssto.. Kan nog vara svårt att hitta en seriös tävlingsryttare som köpare utan att ha ett bra kontaktnät, eller ett sto med tidigare tävlade avkommor.
Ulrika

du kan alltid ge henne till min mamma vars högsta dröm är ett stoföl efter hip hop. :angel:
jag lovar dej att jag tävlar henne när de blir dags för de :D

Tack för tips !!
Men ingen har kommenterat hur och varför ni själva avlar, och vad ni har för planer med era föl. Det hade varit riktigt intressant att höra.

För dagen är mina planer att göra mitt bästa och få fram en bra häst att visa på 3-årstest. Antagligen/troligen med hjälp av någon med stor erfarenhet av detta.
Jag hoppas oxå att på så vis komma fram till hur hennes framtid kommer att bli.
Framtiden vet man ju inget om, det jag/andra tror och planerar idag kan vara helt annorlunda imorgon.

Vad planerar ni ?

Jag kan berätta vad jag har för planer med mina avkommor. Det kortsiktiga målet är att behålla dem tills de är lite äldre och kan testas vad de går för. Rider in dem som 3-åringar (på hösten) och börjar utbilda och tävla dem som 4-åringar.
Tycker jag om stona kan de kanske få stanna och avla, men valackerna säljer jag vidare och hoppas på att jag tjänar pengar. :)

I det stora hela så går min uppfödning på att sälja tävlingsklara unghästar.

Hade jag haft mer plats och tid (och pengar) hade jag behållit de riktigt duktiga lite längre och låtit någon som är bättre än mej tävla dem. Men vitsen med det är ju att till slut sälja i alla fall.
Att lägga ner tusentals kronor på att ge en häst tävlingsmeriter för att sedan avla på den känns inte så ekonomiskt gångbart för mej. Jag har inte råd att tävla en häst i flera år, lägga ner allt det arbetet och den tiden för att sedan bara ha henne som avelssto. Då kan jag lika gärna sälja en lovande unghäst och köpa ett sto som redan är meriterat och klart och kan avlas på.

Men självklart känns det bättre att titta ut genom fönstret och veta att det dräktiga stoet du har i hagen är din egna uppfödning...men känslan när man inser vad man betalat i resor, anmälnings och startavgifter, utrustning mm så känns det nog inte lika bra sen.

Ska jag ha i åtanke när det nästa sommar förhoppningsvis kommer ut ett Hip Hop-sto ur min tjej. ;) Om jag inte kan behålla själv vill säga... :)

Liknande trådar

Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 186
Senast: ancan
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 123
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut