Hur rengöra/fixa till ekskiva?

Rie

Trådstartare
Vi har ett rullbord (eller vad det nu heter) till köket som är i ek. Skivan har en fläck av något och dessutom ett mindre brännmärke. Någon som vet hur jag får bort detta?
Använder man finaste sandpappret eller ska det vara typ vattenslipning?
Annat?
Försökte googla men vet inte riktigt vad jag ska söka på.

Sv: Hur rengöra/fixa till ekskiva?

Det beror lite på vad det är för ytbehandling. Är den lackad, oljad eller något annat? Är den lackad blir det nog svårare att få det snyggt för då måste du lacka om efter har du har slipat. Det går nog att slipa men beroende på hur djupt brännmärket går är frågan om det blir snyggt. I så fall kan du slipa med grovt papper bara du avslutar med fint. Är du rädd om skivan? Jag hade nog lämnat in skivan till en möbelsnickare som slipar hela i slipmaskin, då blir det exakt och slätt, annars är det risk att du slipar gropar i skivan eller att ytbehandlingen ser olika ut.

Vi har en ekbänkskskiva i vårt kök som min sambo brukar slipa med vanlig slipmaskin då och då. Sen oljas den in.

Tack för tipsen.
Skivan är inte lackad.

Jag hade gatt los pa den med en slipmaskin, garna en bandslip. Grovt papper tills alla flackar ar borta sen fint papper tills det ar mjukt och fint. Om du ska olja in den sedan far du olja och sen slipa med ett jattefint papper lite latt for ytan blir lite upphojd av oljan. Sen oljar du in igen och efter ett par ganger bor det bli bra.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 877
Senast: Flavor
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka