Hur rättar jag henne?

Lill76

Trådstartare
Håller på att analysera min häst som jag haft en kortare tid och får inte ihop det riktigt. Det är en körhäst som rids ganska mycket nu när det är mörkare tider. Vad ska jag börja med? Jo både körtränaren och tjejen som hjälper mig med dressyren kommenterar att hon kör ut vänsterbogen och det är sant men sen blir jag så förvirrad för hästen är så otroligt "hård i munnen" på höger sida. Travar jag i högervarv ställer hon gärna utåt i svängarna och blir då jättestark (hon är väldigt pigg och framåt) i högertygeln, men då kan hon väl omöjligt skjuta ut vänterbogen :confused: Hur ska jag komma åt henne. Vill få henne rak och bli av med att hon biter sig fast på högersidan......och så är det den där vänsterbogen......:crazy: (hästen har tidigare gått som parhäst och är därför ganska oliksidig fortfarande)
Ska tillägga att hästen är kollad och behandlad av veterinär, fysioterapeut, tänderna är vidgjorda och hon får regelbunden massage.

Sv: Hur rättar jag henne?

Va säger massören och fysioterapeuthen då?

Att hon blir hår i högersidan är ju att hon inte kan länga/slappna av i vänster, hon försöker att komma undan genom
att skuta ut vänster bog. Hon låter precis som min häst var innan jag kollade henne. Det visade sig att både hon och jag var mkt sneda.

Förutom massage skulle jag tömköra rakt fram i skogen, rama in henne med tömmarna och försök att få henne rak.

Fysioterapeuten hittade lite "gott och blandat" Liten låsning i länden på höger sida, låsning i nacke och hals vänster sida. Mycket spänningar överallt. Hästen är mycket nervig och kommer lätt till spänning!! Jag själv är massör och jobbar så gott jag kan med henne. (av veterinären blev hon behandlad i vänster fram, knä och hovled) Mycket problem alltså, men är intresserad av lite tips på ridövningar till henne. Att få henne att slappna av är väl det största målet just nu....:grin:

Ridövningar är svårt så på rak arm utan att ha sett er. Givetvis lösgörande.
Arbete på stora volter. Flytta framdelen innanför och utanför spåret osv.

Vad det gäller munnen på hästen så kan du prova ett sk entömsbett en tid.

Varför entömsbett? Det är ingen travhäst jag har utan ett halvblod som går klassisk körning :idea:

Spelar ingen roll vad du har för ras på hästen. Den var ju entömmad mer eller mindre och ett sådant bett kan hjälpa till i början att komma tillrätta med problemet.

Hur funkar ett sådant bett då? är inte så insatt, vet bara att dom brukar ha det på travarna.

Antagligen tappar du också ut din vänster "bog" (axeln, skuldran, nedre delen av dina revben) så det gäller för dig att få in den så kommer du förhoppningsvis få in hästens vänsterbog med.

Jag skulle rida på rakt spår först och få in vänsterbogen (på både dig och hästen) och sen sakta försöka gå över till högerböjning. I början räcker det kanske med att bara rida rakt fram och försöka få in bogen, då kan du göra bakdelsvändningar och framdelsvändningar och rida olika ridvägar för att variera arbetet. Allt eftersom att du känner att du har koll på era vänstersidor så kan du försiktigt försöka gå över till högerböjning på volter och serpentiner och varva det med rakt spår när du känner att du tappar ut vänsterbogen igen (och för att variera från det böjda spåret såklart!).

Jag har själv samma problem med mig och min häst så jag vet hur det är. Lycka till! :)

Så här ser de vanligaste ut.
30011.jpg

Man fäster tömmen eller tygeln i i den vanliga innersta ringen eller hur jag ska beskriva det. På sidan där hästen är entömmad (i ditt fall höger) så sätter du tömmen/tygeln i den yttre ringen.

På så sätt har du en liten extra kraft på den sidan så hästen inte kan bita sig fast på samma sätt. Typ hävtång men inte neråt utan åt sidan.

När hästen sedan blir mer starkare och mer lösgjord kan man förhoppningsvis återgåt till vanligt tränsbett elelr vad man nu använder till vardags.

Liknande trådar

F
Hästvård varning för lång historia:( Men vill höra om ngn har en ide om vad detta kan vara... Min arab, nu 15 år, jag har haft honom i 4...
2
Svar
37
· Visningar
4 762
Senast: Deus
·
Hästvård eller vilar det en förbannelese över vårt stall. Vi har haft sån otur med skadade hästar dom senaste 6 åren så jag börjar undra. Man är...
Svar
9
· Visningar
1 552
Senast: Masse
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar