Hur räknar ni när hästen äter gräs o hö...

axel

Trådstartare
nu på hösten halva dygnet:confused:
Spekulerar?

Jag tittar på hästarna o ger mer protein o mer vid arbete iom att det proteinet som de får i sig mest kommer ifrån höt.. allena.

Jag märker oxå om de får för lite TS- har ett tydligt behov-äter höt- hungriga.

Min analys var precis som jag hade räknat med- standardhö.

Nej jag fodrar precis som jag alltid har gjort. Ingen fast foderstat utan det jag ser som det egentliga behovet. Mer vissa dagar- mindre andra.
Behovet efter hur den lever o presterar.

Sv: Hur räknar ni när hästen äter gräs o hö...

Jag har hört att det finns mycket protein i höet i år men sockert kan vara lite låg:
hur var det på ditt hö?

Det HUNGRY tecken på hö tro jag är för lita fiber, det har jag markt på mina, det gras som finns är bara vatten, dom gå mycket upp i skågen och äter busker. Jag ger lite hö foder nu och det äter dom upp, shiten se bra utt.
Dina häster jobba en del, kan tänke dom behöva lite extra ;)

Det går ju inte riktigt att räkna... Proteinet brukar kunna ligga ganska högt i gräset på hösten men man vet ju inte.

Jag ger mina fri tillgång på hö så dom får välja själva hur mycket dom vill ha, dom har fortfarande mycket gräs kvar. Men då har jag avelsston och inget jag behöver hålla efter vikten på -förutom hingsten som är väldigt lättfödd. Men han har tillgång till boxen+bete dygnet runt så han får bara ett par kilo hö när dom andra kommer in till natten, det äter han upp sedan går han ut igen någon gång på natten oftast.

Ger nu betesmineraler -dvs kraffts vita. Inte förrän gräset tryter känns det som att det är lönt att räkna på något plus att jag inte har börjat fodra med vinterns hösilage än.

Hästarna är iallfall runda och blanka.

Mina får som standard 3 kg hö inne, ökar till nästa natt om det är damsuget
på morgonen, och minskar om det finns "massor" kvar. I krubban serveras vetekli
för fibrer och fosfor, och soja samt mineraler. Jag är lite fräck och fodrar
nästan upp 80% av proteinbehovet genom hö och soja, då jag inte har
någon aning om hur mycket protein det är i betet.

Dom är ganska tydliga:
Är det blött och regnigt så damsuger dom boxen, är det soligt och fint äter
dom mycket mindre inne. Så nu har vi lärt varandra hur dom ska fodras, och
det är sällan det blir fel.

Dock exploderade min unghäst upp i vikt för en månad sen, så hon får gå med
betesreducerare i hagen, och får då lite extra halm i boxen.

Men jag har vad jag förstått att inte så många har: Bete tillräckligt för 10
hästar.

Mina går i hagen mellan 16-17 timmar per dag.

Det går ju inte riktigt att räkna... Proteinet brukar kunna ligga ganska högt i gräset på hösten men man vet ju inte.
Hur vet du det?

Har ngn ngt värde från en ej återgödslad hage i Okt?

Har man klöver med kanske det är annat.
Ser att hästarna gärna letar det o menar nu inte stora plantor med trolig hög stärkelse. Vedämne.

Vi har odlad vall till hästarna att gå på, mest unghästar och ett sto med föl. De får knappt någon mat inne. Lite
silage och lite avelsfoder till unghästar och avelssto, ridhästen som går på samma bete får halm och lite krubbskrammel.
Alla utom en är runda och tjocka, en är i normalhull mot lite smal så den får lite mer mat. Fölet som börjat stå själv ett
par timmar får fritt på silage under den tiden och lite fölfoder.

Hur vet du det?

Har ngn ngt värde från en ej återgödslad hage i Okt?

Ser att hästarna gärna letar det o menar nu inte stora plantor med trolig hög stärkelse. Vedämne.

Nja vet och vet. Mina hästar går delvis på vall (+skog+ängsbete) och tidigare år har sista skörden legat högst i protein. Nu slår vi inte där längre och gödslar inte men hästarna (avelsdjur och unghästar) har alltid klarat sig länge och varit välmusklade, runda och blanka på enbart gräset långt in på hösten.

I övrigt är det väl en allmän uppfattning jag har eftersom jag i princip alltid köper tredje skörd av grovfoderproducenten - det som alltid har högst kvot och alldeles för högt för de flesta ridhästar.

Självklart beror det på vad för gräs/bete man talar om men jag utgår såklart från mitt och mina förutsättningar.

Lånar lite:

Det här vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. När det är dags att flytta
över i vinterhagen vet jag inte hur jag skall fodra riktigt, då den till 50%
består utav klöver och resten lågväxande ganska kraftigt gräs.

Dock räcker betet max 2-3 veckor till dom 3 hästarna.

Några tips på tänk?

Jag vet inte, men man kanske måste titta på vad hästarna äter.
Hur ser det ut efter 2 dagar?
Med lite tur kanske inget foder alls behövs.
låter ju som en bra kost såvida de inte bara äter upp klövret först.

Wrangler. spännande, men när togs skörden? Inte så sent som nu va?
Extragödslat?

det har ju varit osedvanligt varmt o regnat lagom- gynnsamma förhållanden.

Wrangler. spännande, men när togs skörden? Inte så sent som nu va?
Extragödslat?

det har ju varit osedvanligt varmt o regnat lagom- gynnsamma förhållanden.

Om du menar på vallen som används som bete nu så nej inte riktigt såhär sent eftersom det var hö.

Men grovfoderproducenten som jag köper av tog sin sista skörd i förra veckan, vet inte exakt när han har tagit sista skörden åren tidigare men ungefär vid samma tid. Hans sistaskördar brukar bli dunderfoder (inte alltid bra menat då, beroende på vad man har för häst) och det var likadant med den jag köpte foder av innan, väldigt (10-11) hög kvot på de sista/sena skördarna.

Jag tycker det är fascinerande. Det verkar som att gräset lägger av efter midsommar för att få en ny skjuts i slutet av säsongen/hösten!

Min får hö morgon och kväll, inne på natten.

Har massa gräs kvar i hagen men han får röra lite på sig för att hitta det, helt överst är det ganska nerbetat.
Han skulle dock helt garanterat äta upp om jag gav honom lunchhö ute också. Tror inte det har något med brist på ts eller fiber att göra, han har mkt långt gräs i hagen som han kan äta (samt att han får 6-7 kg hö unde tiden han är inne). Men han är typen som äter det som bjuds och gärna lite till också. Hö är gott!

Så att se om de vill ha hö eller ej är nog inte ett särskilt lämpligt sätt att avgöra, särskilt inte om det är matglada och/eller lättfödda hästar. :p

Senast ändrad:

Lite intressant detta att folk är väldigt petiga med analyser och foderstatsprogram på uppstallningsperioden, men inte under sommarbetet..Behöver de bara tillskotten vintertid? Bara lite OT..tanken bara slog mig..

Mina går ute de nätter det är fint nu (det gör de hela året, torrt och vindstilla = ute dygnet runt, nederbörd, blåst= inne på natten,de har ligghall och stor hage.) De får hö varje kväll just nu, går de ute får de mindre,för då vill de inte ha så mycket, bara ett par kg var, står de inne får de mer. Mineraler får de en näve var varje dag, samt selen i saltstenen. Mitt hö innehåller tillräckligt med protein för dessa som vinterhö, så inga tillskott behövs, dock får de lite kalk till vintern när de inte kan beta mera, höet är pressat på kalkfattiga marker.

Senast ändrad:

Vi har tagit hö på samma vall som hästarna går på så vi vet ungefär vad som är i gräset.
Man kan läsa en del om gräsets näringsvärde i plancks bok också.

Klart det är lika viktigt på betet men bra, välskött tillräckligt bete innehåller allt en häst behöver i rätt kvoter. Salt är det enda som behövs tillsättas utifrån.
Har man ett sämre bete/naturbete så måste man givetvis tillsätta mineraler.

Varför förutsätter du att man inte har koll på vad man släpper sin häst på för typ av bete?

Klart det är lika viktigt på betet men bra, välskött tillräckligt bete innehåller allt en häst behöver i rätt kvoter. Salt är det enda som behövs tillsättas utifrån.
Har man ett sämre bete/naturbete så måste man givetvis tillsätta mineraler.

Varför förutsätter du att man inte har koll på vad man släpper sin häst på för typ av bete?

måsta hoppa in har wrangler:
har sett månge häster gå i "gamle häst haga" som är fullt av ågräs, nestler sur gräs, ravsvans.

Ja, fast då VET man ju det och inser att man måste fodra med annat/extra foder.

Eller hur menar du?

Ja, fast då VET man ju det och inser att man måste fodra med annat/extra foder.

Eller hur menar du?

Jo, häster som för klara sig på gamla bete och behöve extra....men få det inte just for det är bete.
I know it---You know it, but how many others know that old pastures can be mighty poor?

Ja du menar så! Nej det är nog många som inte vet tyvärr, som tror att "grönt gräs" är samma som "grönt gräs"...

Det är lurigt med bete. En del beten är jättebra, en del alldeles "för" bra och en del alldeles för dåliga, helt beroende på typ av gräs/beteskvalitét och typ av häst.

Ja du menar så! Nej det är nog många som inte vet tyvärr, som tror att "grönt gräs" är samma som "grönt gräs"...

Det är lurigt med bete. En del beten är jättebra, en del alldeles "för" bra och en del alldeles för dåliga, helt beroende på typ av gräs/beteskvalitét och typ av häst.

Jo det var så jag mena.
Minns när jag kom hit och gick på primering med en gamle häst kar, han pekad utt dom bäste häster och visst vart dom kom ifrån, ??hur vet du det fråga jag? Jo, dom bäste komma från Skara slätten och ner i Skåna land, där har dom det finna kalk mark där dom växer finn, har för vi ger extra och kan inte börja lika tidig för hästerna är lite senar till växt.
Det sa mig en hel del.
En förklarning varför Svensker slogs så hårt för Skåna på 1600 tal, inte bara bröd korg men för det finna häst mark.
Jag anta Goteland har det finna mark oxå.

Mina hästar, nordsvensk och ardenner, äter fortfarande endast gräs. Gräset växer ännu och hästarna är faktiskt lite för tjocka trots att de motionerar. Det finns massor av bete kvar, de går i två hagar varav den ena är kortare, grönt gräs och den andra är full av övervuxet gräs.
Funderar dock på att servera lite halm om de känner behov av mer TS.

Hö får de klara sig utan tills de visar att de vill ha. Känner hästarna mkt väl och det märks väldigt tydligt på dem när de är hungriga (de kommer farandes när man visar sig i hagen, det gör de inte när det finns tillräckligt med gräs :angel: )

Sommartid är de tjocka på cirka 2,5 ha gammal betesmark/skogsmark som inte varit odlad eller använd om någonsin.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Har en liten val på 6 år. 158cm. Travare. Han är under utbildning med tömkörning, longering och skrittpromenader. Jag har inte haft...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V