Hur räknar ni dygnen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Har ju läst det innan...hur räknar ni dygnen under stoets dräktighet? Från första eller sista betäckningsdatum? Vad är "normal" dräktighet, exakt 11 mån?

Från sista betäckningsdatum! :) Räknar på 330 dagar. (Vissa räknar på 335)

Jag räknar från sista seminering eller ännu hellre, exakt från den dag ägget släppte.
Jag räknar samma datum, månaden innan, året efter :cool: Alltså sista seminering 5 maj 2004 så räknar jag med fölning 5 april 2005. Det blir något mer än 330 dagar, men våra ston brukar hålla detta ganska bra.
I år har det blivit föl 2 dagar före, 4 dagar efter respektive 1 dag efter. De två som är kvar är beräknade tills imorgon och på fredag.

Vi räknar från sista semindatum till en månad tidigare nästa år.
Så om sto X är seminerad 23 april 2004 så sätter vi földatum till 23 mars 2005.

Men det är ju bara en riktlinje.
Ston fölar ju mellan tre veckor före till tre veckor efter det utsatta datumet.

Alla ston är idividuella.
Vissa går över 5 dagar från utsatt datum och andra fuskar bort 2 veckor och fölar innan datumet.

Enklare att göra så om man har fler ston än 1.

Många orutinerade uppfödare stirrar sig blinda på antal dagar och är inte väl uppmärksamma på stoets tecken.

AM

Enligt Bonniers stora Hästbok så bärs ett stoföl i 332 dygn och ett hingstföl i 334 dygn...med spel på 9 dygn åt vardera hållet.

Men ingen regel utan undantag...

Tack för alla svar! :)

Jag ska inte gå blint på dygnen, men förra ägaren sa att hon inte visat några tecken på fölning så de har missat alla fölningarna (3 st). Jag vill vara med!

Hon blev betäckt 8/8 och 11/8 förra året, så 6 juli har hon gått 330 dygn om jag räknar från andra betäckningstillfället. Men tydligen har hon gått över ett par dagar vid de andra fölningarna. Skönt att man kan fråga gamla ägarna iallafall, jag är lite mindre nervös när jag vet att stoet haft tre föl innan och att allt gått bra då! :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
506
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka