Hur räkna ut hur mycket hö som går åt?

N

Nikki

Jag skäms nästan för att skriva den här tråden men okej. Det är första året som jag kommer köpa hö så jag är väldigt ny inom det hela. Nu har ja hittat en bonde som jag kommer köpa hö utav. Saken är den att jag räknar och räknar men får olika siffror hela tiden, på hur mycket hö som behövs köpas in.
Jag har 4 , kanske blir det 5 hästar som ska ha hö. Om det går åt ca 50 kg om dagen, hur mycket hö måste jag köpa in om jag räknar ifrån 1 september till mitten på juli nästa år?

Om man har räknat helt fel, och höet tar slut på våren, är det svårt att få tag på hö då?

Och hur vet man hur många ton som går upp på skullen? Finns det något sätt som man kan räkna ut det på?

Och hur gör man för att analysera höet? Vad kostar det?
Ursäkta för urdumma frågor men jag behöver hjälp:eek:

Sv: Hur räkna ut hur mycket hö som går åt?

Först räknar du ut hur mycket varje häst äter per dygn. För att veta detta kan du ta hjälp av en bok som är skriven av Christina Planck, där det står utförligt hur man räknat ur hästens behov av foder.

Sedan lägger du ihop hur mycket all dina 4 eller 5 hästar äter tillsammans varje dygn, och tar det gånger 30 (antalet dagar/månad). Då vet du alltså hur mycket du behöver per månad. Sedan tar du denna summa gånger antalet månader som du ska ge hö. jag brukar avrunda uppåt, för att ha lite reserver. Det brukar gå att få tag på hö senare på året, men det bästa är ju att köpa så att man är säker på att man har.

För att veta hur mycket som går upp på skulle måste du mäta den, och sedan räkna på något fiffigt sätt för att få veta på volymen. Sedan beror det på vilken typ av balar höet är i, men är det vanliga rektangulära höbalar så kan du mäta en och sedan räkna vidare på hur mycket det blir totalt sett. Jag är inget mattegeni, kanske kan någona annan hjälpa dig med detta.

För att analysera höet behöver du skicka in det till ett labb, gör en sökning på google på "höanalys" så hittar du säkert något. Det brukar stå utförligt på hemsdan hur man gör.

Inget att skämmas över, vi är alla nya någongång.
Då ska vi se det går åt ca 50kg/dag det är 30 dagar i en månad
50*30= 1500 kg/mån
September till Juli är 11 månader
1500*11= 16500kg
Du behöver ca 16,5 ton hö.

Nu vet jag inte hur dina hästar har tillgång till bete, men jag räknar ofta med minder åtgång från ca mitten på maj,juni samt agusti till mitten av september då gräset tar över.

Hur mycket som går in på skullen har jag aldrig räknat ut. Vi har hösilage som står ute.

Hoppas det var till hjälp

hur man räknar ut antal kg hö har du ju fått reda på!
för att få veta hur mycket platrs du har på skullen:
har du en skulle med raka väggar (som en stor lada) beräknar du volymen såhär:
Basen x höjden x bredden. (kortsidans längd x höjden du kan stapla x långsidans läng )

har du en skulle med snedtak: Beräkna först det nedre fyrkantiga området enligt ovan.
sen beräknar du snedtaktsutrymmet: basen x höjden x längden. (ska du bara stappla hö på ena snedtaks sidan så delar du resultatet på 2.)
lägg ihop dom 2 resultaten (det fyrkantiga området + snedtaksutrymmet) och vips så har du volymen

62201_1216306679.jpg

sen beräknar du höbalens volym med den försten formlen, sen delar du skullens volym/höbalens volym = antal höbalar som ska få plats :bump:

klappat o klart o super enkelt ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar räkna såhär när jag räknar hö/hösilage, för att alltid ha marginal så jag klarar mig även om det blir ett sent betessläpp, någon behöver äta hö sommartid osv.

Bete går de på helt eller delvis normalt från maj - augusti. När jag räknar hö¨åtgång räknar jag med bete 1 juni - 1augusti dock, dvs enbart 2 mån.

Kvar är 10 mån = ca 300 dagar.

Mitt i vintern när det går som mest äter de 12 + 10 kg hösilage = 22 kg. Avrundas uppåt till 25 kg.

25 kg/dag * 300 dagar = 7500 kg hö/hösilage.

Så mycket går det inte i verkligheten, för de äter markant mindre än så per dag höst och vår när det finns grönt. Och de går på bete mer än räkneexemplet. Men då är jag som sagt garderad.

Plastmässigt så mät utrymmet, bredd, längd och höjd. Mät sen en höbal, längd, bredd och höjd, och vikt. Och sen räknar du ut hur många höbalar det går åt på ett lager på golvet på skullen. Och sen hur många lager du kan lägga. Ta det gånger varandra = antalet höbalar som får plats (tänk på att man ska få plats att gå, inte ska lägga intill väggen dikt an, ev fläkttrumma osv). Antalet höbalar ggr vikten på en höbal (eller snittvikt) = hur mkt du får plats med.

Tack för alla svar:) Tur att buke finns

Vi har beställt 12 ton hösilage till 4 hästar (varav 1 ponny och 1 äldre ngt svårfödd) och räknar med att det ska räcka mellan sept/okt-maj/juni.

Hur mycket kostar det att analysera? Kan man blanda provet om man har hö från två vallar? elller måste man skicka in två prover?

Vill du vet vad resp vall har för värde skickar du in 2 prover. Vill du bara ha ett medelvärde så blandar du. Har ingen aning om vad analys kostar. Allt mellan 4-700:- beroende på lab och vad du analyserar. ensilage är dyrare att analysera än vanligt hö, det vet jag. Varför ringer du inte resp lab och frågar ?

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar