Hur räkna med ts??

caradan

Trådstartare
Just nu äter hon ett hö som har 84, då äter hon 10 kg. Ska flytta och då kommer hon att äta ensilage som har ts50.
Hur många kg ska hon äta då?
Hur räknar jag detta?

Sv: Hur räkna med ts??

Om hon äter 10 kg med ts 84 så behöver hon äta 10*0,84/0,5 kg av det nya med ts 50. Det blir 16,8 kg.

Sv: Hur räkna med ts??

Jag har en annan variant. Som igentligen är samma.
Med hö får hästen i sig 840g torrt per kg foder.
På 10kg hö blir det 8,4kg torrt.

Med hösilage på 50% ts så får hästen i sig 500g torrt per kg foder.
Hur många kg hösilage måste man ge för att komma upp i 8,4kg torrt.
8,4 / 0,5= 16,8kg
// Linda

Ett litet tillägg. Sen måste du räkna på värdena på grovfodret också. Ett kg ts av hö motsvarar ju inte ett kg ts av "nått hösilage". Det kan skilja så mycket bara i MJ att hästen faller ur eller tjockar på sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka