Hur räkna in gräs i foderstaten?

S

snofflan

Ska snart släppa ut min häst i gräshagarna och undrar lite hur jag ska räkna in gräset i foderstaten. Är första sommaren jag har henne i detta stall och vet inte riktigt hur pass mycket gräs det kommer att bli i hagarna. Vet bara att man måste stödfodra under tiden men att det ändå inte är pyttelite gräs. Vet ju inte heller hur mycket man ska anta att hästen äter och vad gräset innehåller för värden :confused: Hmmm....känner mig lite förvirrad så är det någon som känner lite för att hjälpa till så är jag idel öra :)
 
Sv: Hur räkna in gräs i foderstaten?

Allt beror ju på grästillväxten och hur hästen är att arbeta. Är det väldigt dåligt med gräs där de faktiskt äter (dvs inte i toaletterna) så kan det vara lämpligt att fodra med hö. Gräs innehåller mest vatten och det går åt en faslig mängd/häst för att de ska få i sig så mycket TS som de behöver. Det som hästarna får i sig (förutsatt att det är spätt gräs) innehåller väldigt mycket protein och lite energi (olika under olika delar av sommaren men i regel så har "nytt" gräs liknande värden, utom det allra första som kommer nu) så om hästen får i sig tillräckligt med grovfoder men ändå är trött är det bara att lägga på kraftfoder. Vilken sort beror ju på dels hövärdena och vad man föredrar att fodra med.

Ett bra bete med riklig återväxt räknar jag med att det innehåller allt hästarna behöver (möjligtvis inte selen).

Hmm, lite rörigt skrivet... ;)
 
Sv: Hur räkna in gräs i foderstaten?

Som en liten fakta parentes:

En häst intar, generellt, torrsubstans till ca 2,5%-3,5% av sin kroppsvikt. Det innebär att en 500kg häst kan äta ca 15kg torrsubstans per dygn vilket går att jämföra med ca 18kg hö eller 75kg bete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 279
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp