Hur räkna foderstat??

M

Mount Never Rest

Är det någon som vill ge mig en snabblektion i foderstats räkning:angel:
Jag SKA köpa boken som alla talar om, men det är inte så lätt när man ständigt har andra kostnader:crazy:

Jag har försökt på egen hand men lyckas inte!! Om jag fattat rätt så ska man ta all smpr och dela på all MJ. Men det blir fel!!!
Måste jag räkna ut exakta mängden av allt? Men det kan jag ju inte måsta göra, för jag får ju samma kvot oavsett om jag ger 1kg eller 1,2kg korn t ex!

Jag vet det slutliga svaret, alltså vad kvoten blir o.s.v. så det är bra principen jag måste komma på... Jag räknar med hö, korn, betfor och krafft protein.....

Hjälp:crazy:

Sv: Hur räkna foderstat??

Det är ju klart att det inte kan bli samma kvot om du lägger till mat eller tar bort.
Först måste du veta höets värde. All din mat som du ger hästen vad dom har för värden. Lägga till dom.
Kolla kvoten smrp delat med mj.

"Utfodringsrekommendationer för häst" kostar 140 kr och beställs från SLU...

Först måste du ta reda på hur mycket Mj din pålle behöver, sedan ta Mj*6 för att få proteinbehovet. Lätt som en plätt eller hur! Sedan ska du utifrån dessa siffror kombinera ihop grovfoder och kraftfoder så det matchar behoven.

Om du gör tvärtom så att säga, om du har en foderstat som fungerar så väger du ALLT du ger, räknar ut hur mycket Mj och protein det blir och tar smbrp/Mj för att få fram kvoten! Skillnaden i kvoten som blir om du ger 1 kg eller 1,2 kg korn är nog ganska liten så om du inte använder så många decimaler ser du den inte...
//marti

eller hästens näringsbehov och utfordring av christina planck, den är väldigt bra. :bow: kostar lite mer än en hundring. :)

Cecely skrev:
Vilken bok är det alla pratar om?
Rätt foderstat - bättre häst, av C. Planck
Men nu skriver ni om en massa andra böcker också:rofl:

gejsa skrev:
Det är ju klart att det inte kan bli samma kvot om du lägger till mat eller tar bort.
Först måste du veta höets värde. All din mat som du ger hästen vad dom har för värden. Lägga till dom.
Kolla kvoten smrp delat med mj.
Jag formulerade mig nog knasigt:angel:
En här på Buke har räknat ut min foderstat och jag vet att svaret ska bli: tio kg hö gav 603,48 g Srp och 96,68 Mj vilket gav kvoten 6,24.
Det är dom siffrorna jag försöker få fram, för då vet jag ju att jag räknat rätt! Jag har ett facit helt enkelt;)

Men jag ska se på sidan som jag fått länk om så kanske jag fattar.
Men som det är nu så fungerar det inte att bara plussa ihop all mat.. Det stämmer inte alls!!!!

Om du gör tvärtom så att säga, om du har en foderstat som fungerar så väger du ALLT du ger, räknar ut hur mycket Mj och protein det blir och tar smbrp/Mj för att få fram kvoten! Skillnaden i kvoten som blir om du ger 1 kg eller 1,2 kg korn är nog ganska liten så om du inte använder så många decimaler ser du den inte...
Anges Mj + Protein i kg?? Alltså om det står 20Mj är det då 20Mj/kg?? Eller är det olika beroende på vad man ser på???
På hö står det ju per kg TS alt per kg foder. med t ex på krafft protein, betfor, korn är det också i kg??

Men jag ska se på sidan som jag fått länk om så kanske jag fattar. Men som det är nu så fungerar det inte att bara plussa ihop all mat.. Det stämmer inte alls!!!!

den sidan är väldigt lättfattad tycker jag, jag själv lärde mej att räkna foderstater genom den. :) om du vill har lite hjälp med räknandet så finns det ju faktiskt ett foderstats program som räknar åt en ;)http://hippocampus.slu.se det kan vara till lite hjälp kanske.

På fodersäckarna står värdena per kg foder. Ta Kraffts protein som exempel, det innehåller 12 Mj/kg och 330 gr smbrp/kg. Om du då ger 0,8 kg blir det 9,6 Mj och 264 gr smbrp som du ska lägga till. (0,8*12 samt 0,8*330).

Om jag förstår dig rätt nu när jag läser dina inlägg igen, är det så att du räknar ut kvoten per fodermedel? I så fall få du ju ingen förändring i kvot om du ändrar mängden. Exempel igen! 1 kg Krafft protein har en kvot på 330/12=27,5, om du räknar på 0,8 kg:s värden så blir det ju samma kvot 264/9,6= 27,5.

Om du vill så skickar du över värdena på PM så kan jag räkna och samtidigt kanske förklara bättre...
//marti

Tack:D men jag ska testa lite till själv men sedan hör jag nog av mig via PM:angel:

hur går det med räknandet, blir du något klokare?? :D

Inte mycket:rofl:
Men jag ska testa lite bättre i morgon när jag har lugn och ro:p

hehe ok. lycka till med räknandet! ;) för att det är faktiskt intressant & kul när man väl ha lärt sej. :D

Ok, nu är jag tillbaka:D
För att göra det lättare för mig så ska jag bara räkna med Krafft Grund + höet. (vilket jag funderar på att börja ge)

Nu får ni hålla koll på mig;)

Få se nu, Grunden innehåller: 11 MJ & 80g smrp
Höet innehåller:7,8 MJ, 39g smrp
Och om vi ska säga att han äter 13kg hö..
Det blir: 7,8x13 = 101,4 39x13 = 507

Då blir det alltså 101,4+11=122,4
507+80= 587

587/122,4= 4,8 är det kvoten då???
Om jag nu räknat rätt så blev det inte bra:smirk: Hmmm...... Få se, hur ska jag då veta vad jag ska höja?? Är det vara att testa sig fram eller vad????

Mount Never Rest skrev:
Ok, nu är jag tillbaka:D
För att göra det lättare för mig så ska jag bara räkna med Krafft Grund + höet. (vilket jag funderar på att börja ge)

Nu får ni hålla koll på mig;)

Få se nu, Grunden innehåller: 11 MJ & 80g smrp
Höet innehåller:7,8 MJ, 39g smrp
Och om vi ska säga att han äter 13kg hö..
Det blir: 7,8x13 = 101,4 39x13 = 507
RÄTT!

Då blir det alltså 101,4+11=122,4
FEL! Blir: 112,4!
507+80= 587
RÄTT!

587/122,4= 4,8 är det kvoten då???
FEL! 587/112,4=5,2 är rätt svar!
Om jag nu räknat rätt så blev det inte bra:smirk: Hmmm...... Få se, hur ska jag då veta vad jag ska höja?? Är det vara att testa sig fram eller vad????
Höet har en kvot på 5 (39/7.8) så om du höjer höet sjunker kvoten. Du måste tillsätta något fodermedel som innehåller mer protein och som har en någorlunda låg Mj så att kvoten för det fodermedlet är högre och då alltså höjer kvoten i totalfoderstaten.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 102
Senast: super
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 090
Senast: Estivuz
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka