Hur räkna foderstat??

Sv: Hur räkna foderstat??

oj, jag svarade visst lite efter. :smirk: *suddar ut* men jag säger som marti130.

Jag hade visst räknat fel så jag tar bort detta meddelande

Jag fortsätter lite till! Jag som bara skulle kolla mailen innan jag gick ut och mockade...

För varje kg hö du ger måste du ge 0,8 kg Grund för att få till kvoten 6,2. Om du ger 13 kg hö går det åt 10,4 kg Grund. Som du ser är det inte så vist. Du behöver något att komplettera med som innehåller mer protein. Lucern, soja, proteinpellets är de fodermedel som innehåller mest protein. När jag nu ändå är i farten kan jag kolla lite till...

För varje kg hö blir det:
0,16 kg lucern (8,2 Mj, 110 smbrp) eller
0,04 kg proteinpellets (12 Mj, 330 smbrp) eller
0,035 kg soja (12,6 Mj, 380 smbrp) eller
så kan man mixa ihop...

Bara lucern blir ganska dyrt så även proteinpellets medans soja då är relativt billigt. MEN soja får maximalt fodras med 100 gr/100 kg häst. Räknat för din pålle och med 13 kg hö samt enbart soja som proteinförstärkning blir det då 0,455 kg soja som behövs vilket då innebär att hästen måste väga minst 455 kg.
//marti

Det var de jag höll på med men då hade jag ju räknat fel:rofl: Jag är vekligen bra på matte, och ändå använder jag en miniräknare:rofl:

Få se nu... Just nu ger jag honom 300g krafft protein...
Om 1 kg krafft protein innehåller: 12MJ och 330g smpr.
Vad blir det då i 300g... Blir det: 3,6MJ & 99 smpr

Det skulle göra: 112,4+3,6 = 116 & 587+99 = 686
Det blir 686/116 = 5,9 så det är lite lite...
Men om jag ger ½kg!
Hmmm..... Det blir:
112,4+6 = 118 & 587+165 = 752
752/118 = 6,37.
Men det blev väl ganska bra, eller!!??
Om jag räknat rätt förstås:rofl:

OBS! Moderatorn! Jag vill inte ha hjälp med foderstaten, utan jag vill bara visa hur jag räknar. Om det också är "olagligt" så kan du väl ge mig en varning utan att ta bort tråden:crazy:

marti130 skrev:
Jag fortsätter lite till! Jag som bara skulle kolla mailen innan jag gick ut och mockade...

För varje kg hö du ger måste du ge 0,8 kg Grund för att få till kvoten 6,2. Om du ger 13 kg hö går det åt 10,4 kg Grund. Som du ser är det inte så vist. Du behöver något att komplettera med som innehåller mer protein. Lucern, soja, proteinpellets är de fodermedel som innehåller mest protein. När jag nu ändå är i farten kan jag kolla lite till...

För varje kg hö blir det:
0,16 kg lucern (8,2 Mj, 110 smbrp) eller
0,04 kg proteinpellets (12 Mj, 330 smbrp) eller
0,035 kg soja (12,6 Mj, 380 smbrp) eller
så kan man mixa ihop...

Bara lucern blir ganska dyrt så även proteinpellets medans soja då är relativt billigt. MEN soja får maximalt fodras med 100 gr/100 kg häst. Räknat för din pålle och med 13 kg hö samt enbart soja som proteinförstärkning blir det då 0,455 kg soja som behövs vilket då innebär att hästen måste väga minst 455 kg.
//marti
Ja, som du ser så håller jag också på att räkna med dessa tillskott;)
Harry väger bara 446kg förresten:o

Hur vet du att jag måste ge 0,8kg grund för varje kg hö?? Är det utifrån vad mitt hö innehåller??

Mount Never Rest skrev:
Det var de jag höll på med men då hade jag ju räknat fel:rofl: Jag är vekligen bra på matte, och ändå använder jag en miniräknare:rofl:

Få se nu... Just nu ger jag honom 300g krafft protein...
Om 1 kg krafft protein innehåller: 12MJ och 330g smpr.
Vad blir det då i 300g... Blir det: 3,6MJ & 99 smpr

Det skulle göra: 112,4+3,6 = 116 & 587+99 = 686
Det blir 686/116 = 5,9 så det är lite lite...
Men om jag ger ½kg!
Hmmm..... Det blir:
112,4+6 = 118 & 587+165 = 752
752/118 = 6,37.
Men det blev väl ganska bra, eller!!??
Om jag räknat rätt förstås:rofl:

OBS! Moderatorn! Jag vill inte ha hjälp med foderstaten, utan jag vill bara visa hur jag räknar. Om det också är "olagligt" så kan du väl ge mig en varning utan att ta bort tråden:crazy:
Jag förmodar att du nu räknar på hö, Grund OCH proteinpellets eller? I så fall är det R Ä T T ! :banana:

Om du nu vet att Mj och protein ligger bra så kommer det roliga med att räkna mineraler.
//marti

Tyvärr kan jag inte det:(
Om du minns så har jag ingen analys på mineralerna (Gissa om jag är irriterad på mig själv!!!!:mad: ) men dom som "gör" höet har testat flera tidigare år och det har aldrig varit några låga värden. Så jag får hoppas att så är fallet i år också:crazy:

Grunden innehåller:
Kalcium 5 g
Fosfor 3 g
Magnesium 3 g

Så jag får helt enkelt hoppas att höet innehåller nog.... Men jag tror det, även om jag inte vet:crazy:

Det som det kan bli lite dåligt med är ju selen, Grund innehåller 0,4 mg/kg och din pålle väger väl runt 500 kg eller? (tror jag lider av minnesförlust) Men i alla fall, hästen behov av selen är 0,2 mg/100 kg häst. Hö och proteinpellets innehåller inget selen så de kan du räkna bort. För att säkerställa att behovet täcks så kan du ge antingen vanliga mineraler eller också Tokosel som man köper på apoteket.
//marti - som måste gå ut och mocka...

Gå du och mocka!! Jag forsätter att räkna under tiden;)

Han väger 446kg (men jag kan säga 450kg för enkelhetens skull:angel: )
Så då blir det ett behov av 0,9mg selen och han får 0,4mg från Grunden.
Ok, då saknas det 0,5mg:D

Få se, Krafft miner blå brukar han få.... Det innehåller 15mg (antar att det är för 1 kg!?) Hm... Det är 1000g, alltså är det 1,5mg vid 100g & 0,15mg vid 10g.
Då behöver jag....... 0,5/0,15=3,3. Alltså 33g!
Få se.. En deciliter är 80g... Då behöver jag bara ett halvt mått! Det blir 40g... Äsch! Det lilla extra kan han gott äta!
Visst?:angel:

Få se.... Hur mycket tokmedel (kallar alltid Tokosel för tokmedel då vi gav det åt ett tokigt sto:rofl: ) skulle han behöva??? Hur mycket selen innehåller Tokosel??? Kanske det vore billigare att ge honom det i stället:D Jag ska testa att söka här på Buke, ni har säkert dissskuterat Tokmedel;)

Så!!!! Nu borde jag ha lärt mig principen med att räkna:D I alla fall när jag bara använder mig av några få fodermedel. Det blir intressant att se om jag lyckas, men den dagen den sorgen. För nu ska jag ändå gå över till grund eftersom vår kornleverantör börjar få slut på korn:crazy:

Nä, jag tror nog att jag ger honom vanliga mineraler. Det är enklast att få tag på (och billigast av de jag läst).

Förresten! Förlåt Moderatorn! Nu började jag disskutera hans foderstat lite mera som en foderstat:o Jag ska inte göra om det, jag lovar!:crazy:

BRA! Alla rätt:banana: . Lycka till med dina foderstater i fortsättningen. Och för att svar på din underförstådda frågan. Den lilla mängden extra selen (0,1 mg) han får i sig är inte på något sätt farlig.
//marti

marti130 skrev:
BRA! Alla rätt:banana: . Lycka till med dina foderstater i fortsättningen. Och för att svar på din underförstådda frågan. Den lilla mängden extra selen (0,1 mg) han får i sig är inte på något sätt farlig.
//marti
Tack för all hjälp (det gäller alla som skrivit):bow:
Nu känner jag mig lite klokare, för tillfället i alla fall:angel:

härligt att du har lyckats räkna ut din första foderstat!! grattis!! :banana: :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 102
Senast: super
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 090
Senast: Estivuz
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka