C
cerrox
Sv: Hur räkna foderstat??
oj, jag svarade visst lite efter. :smirk: *suddar ut* men jag säger som marti130.
oj, jag svarade visst lite efter. :smirk: *suddar ut* men jag säger som marti130.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, som du ser så håller jag också på att räkna med dessa tillskottmarti130 skrev:Jag fortsätter lite till! Jag som bara skulle kolla mailen innan jag gick ut och mockade...
För varje kg hö du ger måste du ge 0,8 kg Grund för att få till kvoten 6,2. Om du ger 13 kg hö går det åt 10,4 kg Grund. Som du ser är det inte så vist. Du behöver något att komplettera med som innehåller mer protein. Lucern, soja, proteinpellets är de fodermedel som innehåller mest protein. När jag nu ändå är i farten kan jag kolla lite till...
För varje kg hö blir det:
0,16 kg lucern (8,2 Mj, 110 smbrp) eller
0,04 kg proteinpellets (12 Mj, 330 smbrp) eller
0,035 kg soja (12,6 Mj, 380 smbrp) eller
så kan man mixa ihop...
Bara lucern blir ganska dyrt så även proteinpellets medans soja då är relativt billigt. MEN soja får maximalt fodras med 100 gr/100 kg häst. Räknat för din pålle och med 13 kg hö samt enbart soja som proteinförstärkning blir det då 0,455 kg soja som behövs vilket då innebär att hästen måste väga minst 455 kg.
//marti
Jag förmodar att du nu räknar på hö, Grund OCH proteinpellets eller? I så fall är det R Ä T T !Mount Never Rest skrev:Det var de jag höll på med men då hade jag ju räknat fel Jag är vekligen bra på matte, och ändå använder jag en miniräknare
Få se nu... Just nu ger jag honom 300g krafft protein...
Om 1 kg krafft protein innehåller: 12MJ och 330g smpr.
Vad blir det då i 300g... Blir det: 3,6MJ & 99 smpr
Det skulle göra: 112,4+3,6 = 116 & 587+99 = 686
Det blir 686/116 = 5,9 så det är lite lite...
Men om jag ger ½kg!
Hmmm..... Det blir:
112,4+6 = 118 & 587+165 = 752
752/118 = 6,37.
Men det blev väl ganska bra, eller!!??
Om jag räknat rätt förstås
OBS! Moderatorn! Jag vill inte ha hjälp med foderstaten, utan jag vill bara visa hur jag räknar. Om det också är "olagligt" så kan du väl ge mig en varning utan att ta bort tråden
Tack för all hjälp (det gäller alla som skrivit)marti130 skrev:BRA! Alla rätt . Lycka till med dina foderstater i fortsättningen. Och för att svar på din underförstådda frågan. Den lilla mängden extra selen (0,1 mg) han får i sig är inte på något sätt farlig.
//marti