Hur planerar ni att hantera ert föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AnnikaG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 142
Sv: Hur planerar ni att hantera ert föl?

Personligen så skulle jag i detta läge välja att ha sto + föl i egen hage tills du flyttar. MÅNGA valackar är grymma på föl, de kan skada dem rejält. Jag skulle inte våga ta chansen så vida det inte är en valack som tidigare gått med föl. Hingstar brukar aldrig vara några problem med föl men konstigt nog valackar. Sen finns det en del urmysiga valackar som älskar föl men det gäller att veta vilken sort man har :crazy:

Okej, har faktiskt funderat på det, att inte släppa ihop hästarna alltså. Men hur tidigt kan man flytta sto och föl? Och hue gör man med lastningen :/ Mitt sto kan vara lite krånlig att lasta, brett/smalt i transporten??

Och annars det där med shettisarna, kan de fungera som endast sällskap till fölungen?

//Diana

Vänta nån månad iaf så fölungen hinner växa till sig lite. Angående lastning så är det bästa att ha brett utan mellanvägg när fölungen är liten, mycket halm i släpet, säkrad framdörr och gärna halmbalar i fronten så den inte kan gå under bommen fram.
Putta in fölungen först, någon håller i den och led stoet upp efter. Fölungen lös i släpet och stoet fast.

Vänta nån månad iaf så fölungen hinner växa till sig lite. Angående lastning så är det bästa att ha brett utan mellanvägg när fölungen är liten, mycket halm i släpet, säkrad framdörr och gärna halmbalar i fronten så den inte kan gå under bommen fram.
Putta in fölungen först, någon håller i den och led stoet upp efter. Fölungen lös i släpet och stoet fast.

Okej, tack så jätte mkt =) vad tror ni om det där med shettisarna då?

//Diana

Ett av det större problemen med just shettisarna som sällskap är nog att de har olika behov av foder. Ett sto som är digivande ska ha ett bra proteinrikt bete. Försök hitta ett bra bete med andra fölston under sommaren och släpp ihop stoet+ fölet med shettisarna efter betet.

Tyvärr kastade vår tilltänkta "lekkamrat" så jag har satt upp lappar om betessällskap. Tyvärr verkar det vara dåligt med intresse.:(
I värsta fall får de gå själv över sommaren och sedan hoppas jag hitta ett föl av samma kön som kan tänka sig stanna hos oss på lösdrift.

Bara för att de är små är inte samma sak som att de är snälla mot föl... Det får man prova sig fram med. Men som welsh säger det är ingen optimal lösning.
Hur ska du lösa foder frågan?
Sto o föl bör gå på kraftigt o rikligt bete, medans shettisarna bör ha mindre o inte lika kraftigt.
På vintern om de är uppstallade o bara fodras inne kan det kanske gå, men även där så bör ju fölunge ha mycket utegång o helst fri tillgång på foder...

Håller helt med Masse här. Unghingstar är som småpojkar, de har ett outsinligt behov av att få leka, busa och bråka. Idealet är att de kan göra det med jämngamla, så att deras behov av lek och vila är någorlunda lika stort, men har man inte den möjligheten så får man göra det bästa man kan av saken.
Jag har just nu en gammal valack som håller ordning på mina två ohängda unghingstar. Och trots att grabbarna går i hagen bredvid stona så märker jag knappt att jag har hingstar här just nu, för gammelvalacken håller småslynglarna jä***gt kort. Han skulle inte acceptera att de springer runt och skriker och fjantar runt stona, därför låter de bli...
Man har dessutom nytta av detta även i sin egen hantering av unghingstarna, för är de väluppfostrade i flocken så har de liksom redan accepterat att vara väluppfostrade och då blir de enklare att jobba med i ALL hantering.

Ungston däremot är betydligt enklare att ha tillsammans med övriga stoflocken. De har inte riktigt lika stort lekbehov och finner sig bättre tillrätta med de vuxna hästarna. Visst är det idealiskt även med ungston att de har lekkamrater, men inte riktigt lika viktigt - enligt min erfarenhet.

Håller med dig...
Har haft 3 hingstungar -07 ihop o tills nu ihop med den ena hingstens dräktiga mor, men hon ska föla i april så nu har hon börjat "vänja" av honom o ska få gå över i stohagen.
Men hon har tillfört gruppen trygghet o uppfostran. Det är mycket fina killar att ha att göra med. Även de andra 2 hingstfölen är mycket trygga med henne.

Men om jag fick ett ensamt hingstföl skulle jag fixa ett hingstbete åt honom o hingstlösdrift. För jag tycker det är en självklarhet att de ska få umgås med jämnåriga lekkamrater...
Om man sen tänkt hålla dem som hingstar så är det ju oftast bara sina första år i livet de går med andra hästar.

Ett av det större problemen med just shettisarna som sällskap är nog att de har olika behov av foder. Ett sto som är digivande ska ha ett bra proteinrikt bete. Försök hitta ett bra bete med andra fölston under sommaren och släpp ihop stoet+ fölet med shettisarna efter betet.

Okej, tack så mkt för svaret, vi får se lite hur det blir, för stoet & fölet ska troligtvis gå kvar hemma under denna tiden, alltså gå på bete hemma så vi får se hur vi löser det.

//Diana

Bara för att de är små är inte samma sak som att de är snälla mot föl... Det får man prova sig fram med. Men som welsh säger det är ingen optimal lösning.
Hur ska du lösa foder frågan?
Sto o föl bör gå på kraftigt o rikligt bete, medans shettisarna bör ha mindre o inte lika kraftigt.
På vintern om de är uppstallade o bara fodras inne kan det kanske gå, men även där så bör ju fölunge ha mycket utegång o helst fri tillgång på foder...

Nej självklart inte, glömde skriva det i mitt första inlägg, jag vet att dess två är snälla mot föl då de gått ihop med några innan. Det är det jag inte riktigt vet än, allt har kommit lite väl plötsligt så vi får se lite hur det blir, men troligtvis kommer la stoet & fölet gå själva tills fölet är runt 2 månader, sen kan hända att de släpps ihop med ett sto och tre valacker på bete som också är vana vid föl sen innan. Men det får vi ocks¨å prova oss fram så vi ser att allt går bra. Men tack så jätte mkt för svaret i alla fall.. =)

//Diana

Mitt hingstföl har enbart gått med sin mamma och ett 6årigt sto. Det har fungerat fint. Visst hade det varit optimalt att ha en jämnårig kompis, men han kan allt få damerna att busa med honom! Dessutom uppfostrar de honom på ett bra sätt och genom daglig hantering är han superbra att ha med att göra. Han är 10 månader och tid för kastrering är beställd.

Det fanns ingen som hade föl i närheten av mig, och jag ville inte skicka iväg dem heller, därav anledningen att han inte fick jämnårigt sällskap. Men som sagt jag tycker att det har fungerat fint och jag skulle inte ha några bekymmer med att betäcka igen och ha det likadant som jag haft det.

Lycka till med ditt blivande föl!

Mitt hingstföl har enbart gått med sin mamma och ett 6årigt sto. Det har fungerat fint. Visst hade det varit optimalt att ha en jämnårig kompis, men han kan allt få damerna att busa med honom! Dessutom uppfostrar de honom på ett bra sätt och genom daglig hantering är han superbra att ha med att göra. Han är 10 månader och tid för kastrering är beställd.

Det fanns ingen som hade föl i närheten av mig, och jag ville inte skicka iväg dem heller, därav anledningen att han inte fick jämnårigt sällskap. Men som sagt jag tycker att det har fungerat fint och jag skulle inte ha några bekymmer med att betäcka igen och ha det likadant som jag haft det.

Lycka till med ditt blivande föl!

Okej, tack så mkt. =) nej jag vill egentligen inte heller skicka bort stoet & fölet, dels för att stoet har åkt runt en massa sista tiden oh plus att jag har dåliga erfarenheter att lämna iväg hästar på sommarbete sådär, speciellt föl. Men tack så mkt för svaret i alla fall =) Vi får se hur det löser sig :D

//Diana

Om ditt bete räcker, annonsera efter ett sto med föl vid sidan om du kan låna hem till dig istället. Finns massor där ute som skulle behöva skaffa sällskap till sina föl under sommaren. Troligen kommer jag göra det nästa sommar om det bara blir mitt sto som ska betäckas.

Om ditt bete räcker, annonsera efter ett sto med föl vid sidan om du kan låna hem till dig istället. Finns massor där ute som skulle behöva skaffa sällskap till sina föl under sommaren. Troligen kommer jag göra det nästa sommar om det bara blir mitt sto som ska betäckas.

Det är ett till problem, tror inte det räcker faktiskt, men ska kolla upp det =) tack för tipset.

//Diana

Tack för alla svar och råd. Sammanfattningsvis så har jag dragit slutsatsen att får jag ett stoföl så kan jag ha det hos mig med mamman. Får jag ett hingstföl så bör jag se till att han får leka med andra föl. Det är vad jag kommit fram till blir det bästa.

knapplån

Kan man ha sto+föl (innan avvänjning) ihop med andra ston utan föl? Från första början? Eller måste de ha en egen hage? Okunnig. :)

Jah hade mitt sto med föl (hingst) i en liten flock med ett tvåårigt, ett 5 årigt och ett mycket äldre sto under hans första sommar. Såklart inte optimalt då jag helst sett att han haft jämnåriga, men den fölmärr som skulle kommit till betet kom inte.

Som flock fungerade de iaf utmärkt! Det man får vara uppmärksam på är att inte något sto som är högre i rang tjuvar fölet då så att den lille inte kommer åt att äta. Både mitt sto och ungen var mycket glada åt att ha så många barnvakter!

knapplån

Kan man ha sto+föl (innan avvänjning) ihop med andra ston utan föl? Från första början? Eller måste de ha en egen hage? Okunnig. :)

Går alldeles utmärkt att ha blandad flock med märrar utan föl. Man får ju alltid kolla så de gör upp rangen utan skador.
Har också ofta bara haft en märr som fölat så den har fått gå ihop med äldre syskon o mamma, utan några problem. Första sommaren så leker de så bra själva, precis som små barn. Under vintern leker de mer med andra. även äldre, och är det en hingst så antingen hingstbete som 1 åring eller med andra val Killarna brukar ju leka även om de är äldre så det funkar alldels utmärkt. Jag har min häst för att ha den och utvecklas med den inte skicka iväg den i 3 år nånstans, Förresten så skär jag dem som 1 åringar hösten, tycker det är överskattat att spara dem Ställer bara till besvär och ger ingenting. Min åsikt.
(Min hovslagare är så trött på alla lösdriftshästar som är ohanterade och inte går att ställa upp, verka och hantera. )

*kl*
Skulle gärna ta emot tips ang sällskap till mitt kommande föl. Situationen är så att det dräktiga sto hon skulle gå med har kastat och jag kan inte få tag på någon annan :(

Vi har två ston till i stallet, en på 20 år och en 4 åring, och sen mitt sto och fölet så småningom om allt går bra. Min tanke är att sto och föl går ensama brevid de andra ca en månad och sen släppa ihop dem med de andra stona över sommaren på bete. Vad tror ni om det? Om det blir en hingst, vad gör man då till hösten när de ska stallas in? Vill ju helst ha det hemma, men det kanske inte är bra för fölet, borde jag skicka den på lösdrift direkt efter avvänjning, eller behöver det andra hingstföl redan vid 1-6 månaders ålder?
Sen om det blir ett sto, räcker det med att hon går med de andra stona då?
Väldigt tacksam för tips och råd, vill ju att det ska bli det bästa för fölet...
Mvh Lina

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 308
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 951
Senast: lilsan
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat