Hur planerar ni att hantera ert föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AnnikaG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 142
A

AnnikaG

Hur viktigt är det att fölet ALLTID är med andra föl? Det finns dom som säger att jag måste ha mitt föl (som kommer den 7 maj) ihop med andra föl och unghästar i flera år. det innebär för mig att jag inte kan ha det hemma hos mig i mitt stall då det inte finns jämnåriga föl/unghästar. Hur gör ni?

Sv: Hur planerar ni att hantera ert föl?

Förra gången jag hade föl så åkte jag iväg med sto + föl några månader på bete på sommaren så fölungen fick vara ihop med andra föl. Samt att när fölungen skulle vänjas av skickade jag iväg henne på lösdrift 6 mån med en jämnårig kompis innan jag tog hem henne igen. Efter det har hon gått med äldre hästar, alltså sen hon var 1 år.

Nu i år kommer vi få ett föl 15 mars och ett ca 11 juni så de kommer ju ha varandra. Blir det olika kön får vi klura lite på lösning vid avvänjningen, men annars ska det väl gå bra.

Det klart bästa är jämnåriga lekkamrater speciellt om det blir ett hingstföl. Finns ett antal olika trådar under hästhantering där trådskaparen fått problem med hanteringen av just "ensamma" unghingstar.
Men om du inte kan lösa det med kompisar i samma ålder så dör ju inte fölet av det. Men det kommer att bli en hel del mer jobb för dig om du har otur.

Jag hade tänkt något liknande. Mamma och föl stannar med de andra fölen under sommaren. Jag tar hem dem båda efter semestern och skickar sedan unghästen till unghästbete när det är dags att separera dem. Är det rimligt att göra så?

Vilka typer av problem kan uppstå?

På vilket vis menar du att det blir mer problem om en hingst ej har sällskap av jämnårig av samma kön? Och hur länge gäller det? Fram till 3 år?

En hingst bör dels inte gå med ston efter att den blivit 8 månader. Sedan behövs ofta andra hästar för den att leka med. Få testa sina gränser och busa ordentligt. Det är något som vi människor inte kan erbjuda ett hingstföl och inte ska göra det heller. Vuxna hästar är ofta väldigt överseende med dessa små busungar och det är inte helt ovanligt att de går överstyr. Hingstbete är nästan ett måste för få ordning på dem om det har hänt.

Helt klart är att de unga hingstarna blir mer lätthanterliga för oss människor om de dels får andra likasinnade att leka med och dels om kan ha någon äldre hingst eller tuff valack till att fostra dem på ett naturligt sätt.
Det bästa för unghästar är jämnåriga att leka med under hela uppväxten speciellt hingatar har ett stort behov av det. Så gärna fram tills att de ska börjar ordentlig träning vid två tre års ålder ibland längre.

Då är jag nog helt fel på det då det enda sällskap i hagen min nu 2-åriga hingst har sedan oktober är ett dräktigt sto... Trodde det var perfekt att de tuktades av ett sto...

2007 hade vi ett stofö l och ett hingstföl. Stoet går kvar i stoflocken där hon har vuxna lekkompisar och fungerar fint. Hingstfölet går för tilllfället med vår gamle valack då han är nyopererad och skall ta det lugnt. Eftersom vi bara har en hingstunge på gården så kommer han att flytta till hingstbete i maj. Troligtvis går han kvar där på lösdrift under ett par vintrar också. Själcklart åker vi då dit och pysslar lite och håller koll på honom.

2008 får vi om allt går som planerat 2 ungar till men kön vet vi inte än. Planen är att sälja om det blir hingstföl , blir det ston får vi se hur det skall lösas.

Då är jag nog helt fel på det då det enda sällskap i hagen min nu 2-åriga hingst har sedan oktober är ett dräktigt sto... Trodde det var perfekt att de tuktades av ett sto...

Det kan fungera men är långt ifrån perfekt. Vad händer om stoet resorberar eller kastar så tidigt att man inte upptäcker det? Då blir i allfall den unge hingsten glad:angel:
Vet av erfarenhet att det kan vara väldigt svårt ibland att ha koll om stoet forfarande är dräktigt. Speciellt i den första delen av dräktigheten. Så risken finns för tjuvbetäckning om har en hingst gående med de dräktiga stona.
Sedan är det en sak att bli tuktad en helt annan att få leka, busa och träna upp sin kropp under de unga åren för framtiden.

Jag tror att den unga hästen behöver både jämnåriga lekkamrater och äldre hästar som fostrar.

Min unghingst går ihop med ston som visar var skåpet skall stå. Sin äldre syster kan han dock leka lite med och även shettisen har han haft som lekkamrat.

Men i sommar har jag tänkt låna en jämnårig kamrat till honom att busa med. Han kan ju inte gå själv.

Mitt sto som ska föla i början av April kommer attt gå själv med sitt föl, alternativt en äldre valack, ska ´sedan eventuellt flytta både stoet & fölet till ett annat stall men där finns det endast äldre ston och valacker, + två shettisar, kan dessa två shettisar fungera som sällskap till fölet. att de både går ihop med stoet & fölet, och sen endast med fölet när det är avvant?

//Diana

Mitt hingstföl som är född maj -07 går ihop med en val som är född -06 dvs ett år äldre. Det funkar kanonbra och de leker o busar, springer ikapp m.m. I slutet av maj kommer mitt sto föla igen, men de fölet planeras att säljas, men under avvänjingen skall den gå med de födda -06 och -07 blir det ett sto föl få jag problem..

Tillbaka till mina födda -06 och -07 jag vill gärna släppa ihop de med min äldre val som är född -02 men hur brukar ni göra med skor o så.. Han är ju skodd menar jag, men han är otroligt snäll..

Ge mig gärna lite tips på sånt oxå...

Min gamling fölade på stuteri där vi hyrde in oss. Lillan gick över sommaren med de andra fölen och flyttade sedan med sin mor till en bra lösdrift och vid avskiljningen senare gick hon kvar och jag flyttade stoet. På lösdriften bands hon upp i samband med fodringarna och visiterades. Jag åkte upp varje vecka och pysslade med henne. När hon var 1 år kom hon tillbaka till stuteriet igen och stallades visserligen upp men gick i en flock jämnåriga i stora hagar och med fri tillgång till stråfoder och vi började vänja henne med gjord och tömmar. Som 2-åring kördes hon in problemfritt och som 3 reds hon in och betäcktes senare.

Tyvärr kastade hon när det var en månad kvar men adopterade senare ett annat föl som hon gått med fram tills i vintras. Den fölungen går nu med andra unghingstar på lösdrift med stor ligghall, fri tillgång på stråfoder, binds upp dagligen vid kraftfodringarna och visiteras och jag fortsätter att åka för lite pyssel. Han ska visas för rådgivande i år och ev ryker kulorna och han kommer att flyttas eller så får han behålla dem ett år till och gå kvar.

Jag åker hellre och de har jämnåriga kamrater på bra stall/lösdrifter än håller dem hemma med inga lekkamrater även om stallet är bra.

Helt klart är att de unga hingstarna blir mer lätthanterliga för oss människor om de dels får andra likasinnade att leka med och dels om kan ha någon äldre hingst eller tuff valack till att fostra dem på ett naturligt sätt.
Det bästa för unghästar är jämnåriga att leka med under hela uppväxten speciellt hingatar har ett stort behov av det. Så gärna fram tills att de ska börjar ordentlig träning vid två tre års ålder ibland längre.
Håller helt med Masse här. Unghingstar är som småpojkar, de har ett outsinligt behov av att få leka, busa och bråka. Idealet är att de kan göra det med jämngamla, så att deras behov av lek och vila är någorlunda lika stort, men har man inte den möjligheten så får man göra det bästa man kan av saken.
Jag har just nu en gammal valack som håller ordning på mina två ohängda unghingstar. Och trots att grabbarna går i hagen bredvid stona så märker jag knappt att jag har hingstar här just nu, för gammelvalacken håller småslynglarna jä***gt kort. Han skulle inte acceptera att de springer runt och skriker och fjantar runt stona, därför låter de bli...
Man har dessutom nytta av detta även i sin egen hantering av unghingstarna, för är de väluppfostrade i flocken så har de liksom redan accepterat att vara väluppfostrade och då blir de enklare att jobba med i ALL hantering.

Ungston däremot är betydligt enklare att ha tillsammans med övriga stoflocken. De har inte riktigt lika stort lekbehov och finner sig bättre tillrätta med de vuxna hästarna. Visst är det idealiskt även med ungston att de har lekkamrater, men inte riktigt lika viktigt - enligt min erfarenhet.

Vi försöker att alltid ha minst 2 föl om året. Det är med lite ångest som jag kommer att enbart betäcka 1 sto till sommaren.
Stoföl brukar det inte vara några problem med att ha ensamma men hingstföl leker mkt mer och vildare.

Vi släpper unghingstarna efter avskiljningen med vår äldre hingst. Just nu går en 2 års hingst med honom, alt så får de gå med de dräktiga stona som håller dem under tukt o förmaning. Gör man så måste man hålla koll på sina ston så de inte har kastat och brunstat om.

Vi försöker att alltid ha minst 2 föl om året. Det är med lite ångest som jag kommer att enbart betäcka 1 sto till sommaren.
Stoföl brukar det inte vara några problem med att ha ensamma men hingstföl leker mkt mer och vildare.

Vi släpper unghingstarna efter avskiljningen med vår äldre hingst. Just nu går en 2 års hingst med honom, alt så får de gå med de dräktiga stona som håller dem under tukt o förmaning. Gör man så måste man hålla koll på sina ston så de inte har kastat och brunstat om.
Jag resonerar ungefär som du. Hingstar skall ut och bralla.
Å andra sidan har jag haft hingst till närmare två år tillsammans
med mor och mormor. Inga närmanden har accepterats utav stona.
I fria flockar existerar inte inavel.
Nu rekommenderar jag inte den här lösningen men jag har en aning
om att gamla märrar inte vill ha dessa unghingstar.

vårat sto när hon fölade 05 i maj gick helt själv med sitt föl hela sommaren och ända fram till december. då fick vårat föl börja gå ihop med det andra fölet eftersom att mamman till de andra fölet skulle ha ihjäl vårat sto så fick dom ej gå ihop med mammorna. sen gick dom 2 fölen ihop i ca 5 mån sen såldes de andra fölet. efter de har min "fölis" alltid gått med vuxna hästar å de har gått kalas. vi kommer få 1 föl i april i år. å den kommer att gå hemma det vill säga utan föl att leka med dock om det blir en hingst så komme rjag skicka iväg den på unghäst bete när den blir 1.

Mitt sto som ska föla i början av April kommer attt gå själv med sitt föl, alternativt en äldre valack, ska ´sedan eventuellt flytta både stoet & fölet till ett annat stall men där finns det endast äldre ston och valacker, + två shettisar, kan dessa två shettisar fungera som sällskap till fölet. att de både går ihop med stoet & fölet, och sen endast med fölet när det är avvant?

//Diana

Undrar fortfarande vad ni tror om det<? :P

Personligen så skulle jag i detta läge välja att ha sto + föl i egen hage tills du flyttar. MÅNGA valackar är grymma på föl, de kan skada dem rejält. Jag skulle inte våga ta chansen så vida det inte är en valack som tidigare gått med föl. Hingstar brukar aldrig vara några problem med föl men konstigt nog valackar. Sen finns det en del urmysiga valackar som älskar föl men det gäller att veta vilken sort man har :crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 308
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 951
Senast: lilsan
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka