Hur påverkas hästen av gramanen?

S

Sirisiri

Hästen i fråga är väldigt stel av sig, hon är grov och har kroppsbyggnaden lite emot sig. Halsen är ganska kort och tjock. Hon rids tre dagar i veckan med graman. Jag rider också tre dagar i veckan, men utan graman eftersom jag är emot allt vad hjälptyglar heter. Ofta tar det mer än 30 minuter innan hon slutar spjärna emot ger efter och man kan börja rida. Då kan hon gå jättejättefint med tanke på hennes utbildningsnivå och förutsättningar.

Min fråga till alla som är hyfsat kunniga är hur "gramandagarna" påverkar min ridning. Kan det vara så att hästen är stelare och "motsträvigare" än hon kunde vara eftersom hon helt enkelt tvingas böja på halsen utan att vara eftergiven övriga dagar?

En annan fråga är hur pass "förvirrad" hästen blir av olika ridstilar. "Gramanryttaren" vill ha mycket i handen, medan jag som är på gränsen till för liten för hästen strävar efter att få den så lätt i handen som möjligt.

Har funderat väldigt mycket på det där.... Försvårar det för mig, eller är det helt enkelt fel häst för mig?

Sv: Hur påverkas hästen av gramanen?

Det måste ju bero på HUR hon rids med graman!

Jag rider ut med graman på min häst. Av den enkla anledningen att ibland när han inte vill gå in på en stig eller väg, eller inte vill lämna stallplan så ställer han sig på två ben och då har jag ganska lite att säga till om! Resterande tid så tycker jag att den är besvärlig, då jag inte vill att den ska vara för lång pga risken att han trasslar in benen i den, och inte kort så att den påverkar.

En del som rider med graman har den löst hängande och påverkar bara när hästen kör upp huvudet, som typ en martingal... men kanske det då är lättare då att ha en martingal i stället?

Jag har ridit med graman på ett dressyrpass, bara för att jag kom ditridandes med den på hästen, och tränaren tyckte att det kan vara bra att träna på att rida med två tyglar.. dock inverkade den inte på hästen.. Ett bättre sätt är väl då att rida med två tyglar helt enkelt.. tjorvigt var det i alla fall.

Att tvinga ned hästen i en huvudställning med graman tycker jag är helt förkastligt, en del har graman några gånger på sin häst för att "visa vägen" då de kanske är inlärda fel, vad vet jag, och det är väl också upp till var och en.

Så hur hästen påverkas beror på hur hästen "svarar" på gramanen, och hur den används. Helt omöjligt att svara på tycker jag.

Ändring/tillägg, ser att jag flummat bara och inte svarat. Vill den som rider hästen med graman ha mycket i handen?? Eller tror du att det är generellt för alla "gramananvändare".

Jag tror inte hästen blir förvirrad, däremot så är det synd att ni inte kan enas om ett sätt för hästen, det blir så mycket enklare då (alltså utan då... :) Kanske den andra ryttaren behöver gramanen för att öht kunna rida hästen, och då kanske h*n är fel för hästen och inte du!??

Senast ändrad:

Presonen som rider med graman vill ha mycket i handen, jag menar inte att alla vill det. Hon är en duktig ryttare, så jag tvivlar inte på att hon inte skulle kunna rida hästen utan. Hon vill bara slippa bråka. Jag ser det dock inte som så, utan att man ska rida hästen till arbete, inte tvinga den.

Har ridit hästen i ett halvår nu och det har verkligen gått framåt, men just den första halvtimmen är det och har varit samma "kamp" hela tiden. Normalt brukar ju även det bli bättre, men inte med den här hästen.

Du får nog ställa dig frågan om det är värt att fortsätta. Kanske det finns en annan häst att rida där förutsättningarna är bättre!?

Det är just det jag gör. Jag gillar hästen och hon står på en bra anläggning nära mig. Jag har bestämt mig för att sluta. Det är ju bara tråkigt om det skulle kunna bli bättre. Tyvärr har jag ingen möjlighet att påverka den andra tjejens ridning. Vill mest få klarhet i om mina teorier stämmer eller om det kanske helt enkelt är så att hästen behöver lång tid på sig att komma igång.

OK, hoppas att du får bra svar från kunniga här så du kan ta riktig ställnig för eller emot.

Lycka till hur du än gör!!

Det finns en sida som förklarar i klartext vad en graman gör:
http://www.sustainabledressage.net/tack/gadgets.php
Har du läst det så kommer du inte använda graman mer.... :crazy:

Jag skulle nog hitta en annan häst att rida, det är svårt när ägaren har en helt annan filosofi om hur hästen ska ridas än vad du har. Man tycker ju även om hästen och att veta att den dras i hop på graman vart annat pass känns ju inte direkt trevlig... :(

Ska titta på länken senare. Jobbar nu... :o Graman använder jag aldrig, däremot har jag använt gummisnodden vid ENSTAKA tillfällen. Sist jag red hästen gjorde jag det, bara för att jag nu gett upp. Visst, hästen blev lättare att "manövrera", dvs bet inte tag i bettet för att göra sig ostyrbar, men hela känslan var genomfalsk! Dessutom la hästen i en extra växel för att springa ifrån jobbet.

Det tråkiga är att varken jag eller den andra tjejen ägen hästen och ingen av oss kan bestämma hur den andra ska rida...

Okej, jag förstod det som att det var hon som ägde den. Men har inte ägaren nåt att säga till om? Tycker hon att det är bra med graman?

Jag märkte det! ;) Provar igen ikväll. Måste jobba...

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar