Treåringen ömmar när jag rider på grusvägar, och med tanken att slippa slå på honom skor redan nu för de korta turer vi gör så travade jag iväg och köpte ett par Cavallo Simple, regular fit, efter nogsamt mätande. Båda framhovarna är ca 12.7 cm breda och styvt 13 cm långa om man mäter de bärande delarna, så jag valde storlek 3 (12.5-13.3cm).
Jag tycker de blir stora och väldigt höga, och det blir ju glipor stora nog att släppa in kalkkross mellan krona och sko när man spänner så hårt det går. Det ser inte ett dugg ut som på Cavallos instruktionsfilm liksom...
Men jag är bootsnoob. Är det
a) jag som mäter fel
b) jag som förstår fel eller
c) fel skomodell till den här hästens hovar, denna modellen är för hästar med hinkformade hovar...?
Hoven från sidan, han står inte riktigt 100 rakt.
Ungefärlig hovbredd
Str 3 på, för att få "muffen" kring kronan att inte glappa helt galet mycket behöver jag dra åt så här - synnerligen ofunkis och inte alls som det är tänkt.
Jag tycker de blir stora och väldigt höga, och det blir ju glipor stora nog att släppa in kalkkross mellan krona och sko när man spänner så hårt det går. Det ser inte ett dugg ut som på Cavallos instruktionsfilm liksom...
Men jag är bootsnoob. Är det
a) jag som mäter fel
b) jag som förstår fel eller
c) fel skomodell till den här hästens hovar, denna modellen är för hästar med hinkformade hovar...?
Hoven från sidan, han står inte riktigt 100 rakt.
Ungefärlig hovbredd
Str 3 på, för att få "muffen" kring kronan att inte glappa helt galet mycket behöver jag dra åt så här - synnerligen ofunkis och inte alls som det är tänkt.