trassel
Trådstartare
Min treårige nordsvensk är himla trevlig att tömköra, men han är väldigt otålig vid halter. Han gör halten lydigt, men sedan är det dagsform/nerv och placering som avgör om det tar två sekunder eller 2 minuter innan han skrapar med framhovarna och börjar orma sig. Han är lätt att hålla kvar, han stövlar inte iväg med mig hängande i tömmarna, utan jag framhärdar tills han är skapligt still innan jag sätter igång honom igen.
Har ni några råd? Hur tränar ni halter med otåliga/ivriga hästar?
Flikar in en fråga till, hur hårt kör ni era unga kallblodshästar? Jag har insett att han mår klart bäst om han får lite travarbete en-två gånger i veckan (än så länge bara vid tömkörning i ridhus/på ridbana) förutom tömkörning ute i naturen. Har precis lånat ihop sele och rockard (egen sele beställd med lång leveranstid) och hoppas kunna sätta honom i vagn inom någon vecka.
/AA
Har ni några råd? Hur tränar ni halter med otåliga/ivriga hästar?
Flikar in en fråga till, hur hårt kör ni era unga kallblodshästar? Jag har insett att han mår klart bäst om han får lite travarbete en-två gånger i veckan (än så länge bara vid tömkörning i ridhus/på ridbana) förutom tömkörning ute i naturen. Har precis lånat ihop sele och rockard (egen sele beställd med lång leveranstid) och hoppas kunna sätta honom i vagn inom någon vecka.
/AA