Hur öva skritt på hemvägen?

Lella

Trådstartare
En gubbe i stallet har lite problem med sin häst och jag har lovat se vad jag kan göra. Enda problemet är egentligen att stoet bara vill trava på hemvägen och vi vill ha henne lugnare. Hade samma problem med min egen kille då jag köpte honom men vi övade med "one-rein-stop" och efter en tid fattade han att var det skritt var det inget annat.

Nu är det så att den här damen inte är ung längre, rättare sagt 21 år, och att börja med "one-rein-stop" kan få ganska förödande konsekvenser då musklerna lättare tar skada än på en häst i "medelåldern". Började idag med att göra halter med hjämna mellanrum, 4 steg-halt-4 steg-halt osv. eller att bara göra halvhalt då skritthastigheten började komma till den övre gränsen. Balansen är nog inget vidare på damen heller då hon tappade bort benen med jämna mellanrum.

Frågan min blir då att: hur brukar ni göra för att få hästen att förstå att man kan skritta även på hemvägen? Jag vet att det inte går över en natt, men efterlyser lite tips.

Sv: Hur öva skritt på hemvägen?

jag skulle nog börja med att vara ute och gå med henne tror jag :) Det hjälpte mig och min pojke mycket iaf :laugh:

Min gamla tant var så där, det enda som hjälpte var att hoppa av o gå hem, då slappnade hon av o lunkade hem. Men på den tiden hade man inte så mycket tid, man skulle kunna jobba med det som du säger.
One rein stop är inte förödande, du lär in det lugnt o fint så hon vet vad det är och sen ska hon alltid stanna när du gör den. Var har du fått det ifrån? (jag ser one rein stopen som en mjuk-lätt-ge huvudet-mot knät, men det kanske inte alla gör?)

Lycka till!

Vänd hästen och gå åt andra hållet så fort hon börjar trava. Enkelt, effektivt och skonsamt.

min hast taktade som sjutton pa vagen hem, da borjade rida forbi stallet och rida en runda till, efter tva ganger slutade hon...vanda tror jag kan fungera lika bra:)

Gå ut och gå med henne och lägg en volt så fort hon travar istället för att gå, volter är väldigt tröttsamma och dessutom får hon mer fokus på dig. När hon lyssnar på dig från marken, hoppa upp, och gör samma sak om problemet fortgår. Lägg en volt om hon börjar trava, gör volter tills hon saktar ner.

Jag skulle vilja påstå att det är ryttaren som har problem och inte hästen. Jag är dock en ganska okunnig ryttare, så ta mina kommentarer med en nypa salt.

Det låter dock som en ren lydnadsfråga - och i så fall undrar jag om hästens vanliga ryttare har kontroll över tempot i de andra gångarterna också samt under hela ridturen? (Ryttaren kanske inte ser det som ett problem på väg bort från stallet eftersom hästen då går framåt utan att takta, men faktum är att det kanske är hästen som trots det bestämt tempot.)

Ryttaren bestämmer tempot, inte hästen. Träna därför på att t.ex. korta och öka tempot/takten. Träna inte bara på väg tillbaka till stallet, utan kontrollera altid hästens bjudning och lydnad vid början av varje ridpass. Hästen ska vara lyhörd för hjälperna och svara direkt. Om den inte är det så får ryttaren säga till. "Hallå hästen" och ta tag i tygeln (utan att dra) eller lägga på förstärkning. Glöm inte eftergiften när hästen svarar.

Det bästa är alltid att ta en tränare till hjälp som kan visa ryttaren hur han ska rida hästen lyhörd.

/V

Finns nog lika många sätt som det finns olika hästar.

På min ena (då 15 år gammal) fungerade det bäst med att då hon tog initiativ till trav så vände vi bortåt igen. Hon fick trava tills hon saktade av och då vände vi hemåt. Hon förstod ganska snabbt att det var jobbigt att trava hemåt.
Men nu när hon fått bättre kondition så fungerar inte det längre. Nu är det jag som får se till att jag sitter ordentligt i sadeln och själv är lugn.

/M

Prova rid åt ett håll en bit, sedan rider du hemåt, fast du rider inte hem, du byter bara ridväg åt ett annat håll. Håll på så ett tag så kanske hon börjar lugna sig eftersom hon börjar förstå att hemåt inte alltid är hemåt.

Det har fungerat för mig.

Min gamla tant var så där, det enda som hjälpte var att hoppa av o gå hem, då slappnade hon av o lunkade hem. Men på den tiden hade man inte så mycket tid, man skulle kunna jobba med det som du säger.
One rein stop är inte förödande, du lär in det lugnt o fint så hon vet vad det är och sen ska hon alltid stanna när du gör den. Var har du fått det ifrån? (jag ser one rein stopen som en mjuk-lätt-ge huvudet-mot knät, men det kanske inte alla gör?)

Lycka till!

Jodå, så gjorde jag med min egen, mjukt huvudet mot knä, han är dock ganska mycket yngre och inte stel som ett bräde. Damen är så gammal att jag är rädd att hon skall sträcka någon muskel i halsen.

Tack för tipsen! Skall pröva med dem.

Släpp efter på tygeln, luta dig framåt och lägg händerna på manken på hästen och andas lugnt. MÅnga hästar blir bara mer stressade av att man haltar i det oändliga. Bättre att slappna av själv så gör hästen det oxå :)

Gör halt varje gång hon börjar trava eller takta. Försök skritta på lång tygel därimellan. Och tålamod tålamod:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 792
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 821
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V