Hur orkar vissa människor?

Jag tänker att det är flera faktorer som spelar in. Hur mycket behöver man sova? Har en kompis som tycker att jag hinner med så mycket jämfört med henne, men hon behöver sova minst tio timmar och jag klarar mig på 6-7 timmar.
Sen finns det vissa som får kraft av att göra saker och träffa andra människor medan andra blir dränerade på ork efter det. Jag tillhör de som får kraft av att det händer saker och träffa folk, jag blir understimulerad annars.

Sen får man strukturera och se vad man kan göra avkall på. Göra storkok och frysa in, inte ha det perfekt städat etc.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att det är flera faktorer som spelar in. Hur mycket behöver man sova? Har en kompis som tycker att jag hinner med så mycket jämfört med henne, men hon behöver sova minst tio timmar och jag klarar mig på 6-7 timmar.
Sen finns det vissa som får kraft av att göra saker och träffa andra människor medan andra blir dränerade på ork efter det. Jag tillhör de som får kraft av att det händer saker och träffa folk, jag blir understimulerad annars.

Sen får man strukturera och se vad man kan göra avkall på. Göra storkok och frysa in, inte ha det perfekt städat etc.
Ja, man hinner rätt mycket bara av att ta bort matlagning varje dag tex. Serverar man dessutom inte mat från grunden, utan en del snabbmakaroner och scnas köttbullar osv så blir det en tidsvinst. Det i sin tur passar kanske inte andra ett dugg och de lagar all mat och bakar bröd från grunden.

Jag känner att jag hinner mer när jag har matlådor i frysen och värmer- på samma gång som jag orkar mer just när jag sköter matintaget. Slarvar jag med något av det drar jag ut på matlagningen och tid försvinner samt energi försvinner när jag börjar slarva med mina mål.

Ser jag bara till hur jag själv funkar så ju mer jag har att göra, desto mer hinner jag. Är det fullt upp så hinner jag allt och lite till.
Nyckeln för mig är nog struktur och rutiner och att jag får tillräckligt med egentid.

När jag är ledig så presterar jag däremot oerhört lite, jag blir som pensionärer som har en aktivitet om dagen - typ "idag ska jag gå till apoteket" och så var den dagen slut. :D

Jag är precis likadan. Jag gör mest när jag har tidspress. Då blir jag väldigt effektiv, strukturerad och får massor gjort.
När jag är ledig tar allt lååång tid 😅
Jag har två lägen, av och på.
Jag jobbar ständig kväll och vet att senast 14.00 måste jag åka till jobbet. Då ska allting vara gjort.

Nej men att ta hand om 10 hästar och 10 hundar och nästan lika många barn.
Bara markservice känns ju som ett heltidsjobb.
Nu hade hon dessutom skaffat en schäfervalp, en schäfervalp för mig hade varit heltidssyssla bara det 🙈

Med tanke på att personen haft Siberian husky och schäfer i flera år varav flertalet valpkullar , om jag inte minns fel så har de en kull just nu så är de vana vid valpar av aktiva raser. Sen är det sociala medier som inte alltid visar hela vardagen eller livet bakom.

Undrar med.. Jag gillar också att ha o göra men nu måste jag vila (fast jag inte vill)
Bästa var iofs jobb, lägenhet (inga jobbiga måsten) en hund och en häst :) då kände jag att jag hann med. Kunde lägga all tid jag vill lägga på djuren.

Men jag har några i min närhet med både flera barn och flera hästar + hus? Antingen katt eller hund med.
Jag förstår inte heller hur de hinner?
Eller hur de har råd 😅

Jag trivs bäst när jag har massor att göra. Jobbar, har eget vid sidan av, har barn som bl.a. rider två dagar i veckan, tränar och renoverar. Grannarna har sagt att vi får sluta fixa så mycket för vi får dem att se dåliga ut 😂

Till skillnad mot andra i tråden här som också gör massor så älskar jag att sova. Men gör jag något kul blir jag som en robot som varken behöver sömn eller mat. Tyvärr gör ju detta att jag vantrivs extremt när tempo etc är långsamt. Jag jobbar på myndighet som är SÅ segt så jag vantrivs enormt. Stannar bara för att jag tjänar bra men känner också att jag slösar bort min kapacitet på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Boxmattor, erfarenheter?
  • Gör stigbyglarna skillnad?
Tillbaka