G
Gisburne
Hur orkar vi oroa oss för att stona ska släppa sina ägg vid rätt tillfälle, att betäckningen/semineringen ska ta, att stoet inte resorberar, att fölet utvecklas som det ska, att dräktigheten blir problemfri, att fölningen går bra och att fölet inte skadar sig eller blir sjukt? Jag är redan helt slut, och min häst är inte ens betäckt ännu för säsongen, bara ultraljudad, där det konstaterades att hon har ett stort ägg som är "klart". Kan släppas närsomhelst. Förra året höll jag på att gå upp i limningen, efter 4 ultraljud och ägget fortfarande inte hade släppts! Kunde inte andas ordentligt förrän 15 dagar senare, när ultraljudet visade ett litet foster. Men då kom ju alla de andra orosmomenten istället! :smirk:
Och med hingsten, som fribetäcker, kommer ju oron att han ska bli skadad, att han ska skada ett sto, att han ska vara elak mot deras föl vid sidan (men hittills har han varit en riktig lekfarbror åt dem!) och så vidare, och så vidare. Försöker att inte tänka så mycket på det, men det är svårt att låta bli - särskilt när man läser här på Buke om allt som kan gå fel, för både ston och hingstar!
Var hittar ni andra er styrka att orka hålla på? Blir ni ens lika oroliga som jag?
Och med hingsten, som fribetäcker, kommer ju oron att han ska bli skadad, att han ska skada ett sto, att han ska vara elak mot deras föl vid sidan (men hittills har han varit en riktig lekfarbror åt dem!) och så vidare, och så vidare. Försöker att inte tänka så mycket på det, men det är svårt att låta bli - särskilt när man läser här på Buke om allt som kan gå fel, för både ston och hingstar!
Var hittar ni andra er styrka att orka hålla på? Blir ni ens lika oroliga som jag?