hur orkar man....

Sv: hur orkar man....

delvis kl

Jag har åxå ett kissa inne problem.
Har 4katter. Och nu det senaste året har dom börjat med att kissai min skinnsoffa varje natt. Vet inte vem av dom det är eller om de är fler av dom som gillar detta nöjet.

Har 4 kattlådor stort hus (katterna har typ övervåningen helt för sej själva.
Det är inne katter fast dom får va ute på altanen på sommaren och även höst och vår.

Vad kan vara fel?
Jadu, allt mellan himmel och jord. Är katterna kastrerade? Rengör du lådorna ordentligt? Hände det ngt hemma i ditt eller katternas liv när kissproblemen började(ex ngn katt som blev könsmogen ect). Hur fungerar katterna ihop? Om en katt är dum mot en annan behöver det inte innebära att den biter/fräser, det kan räcka med att din sitter och stirrar på den andra katten. När katter stirrar andra i ögonen är det ett väldigt hotfullt beteende.

Det viktigaste i ditt fall är att ta reda på vilken katt det är som kissar och vad den skulle kunna vara olycklig över. Viktigt är även att göra detta så fort som möjligt då långvariga kissproblem är MKT svårare att få bukt med. Vissa katter är jättekänsliga mot förändringar. Min katt har kissat utanför lådan en gång efter att jag och min sambo haft ett häftigt bråk och han blev riktigt arg och kastade saker omkring sig.

Hur är dina lådor placerade? Har man en skygg katt kan den vägra att gå in i ex ett rum med bara en utgång och kissa i lådan. Viktigt är att katten kan känna sig helt trygg när den går på lådan.

Senast ändrad:

Mina två katter funkar bra ihop, det skiljer mindre än ett år i ålder på dem, tror inte det har nåt med könsmognad...

De är väldigt olika personer, den första är bondkatt och den andre Cornish Rex. Den tredje som vi tyvärr inte kunde ha kvar var åxå Cornish... han är på min bild! :love:
Så det är klart att de inte alltid är bästa vänner...

Men peppar peppar....
det har faktiskt gått bra med kissandet flera dagar nu!!!!
Har placerat 2 av lådorna precis innanför och utanför toadörren, där han kissar mest. Verkar fungera! Är iof ganska bökigt att flytta allt så fort man själv ska in, men det är det värt!!

Har även börjat berömma så fort han är på lådan... överdrivet.... duuuktig kissse!!!! och inte sagt nåt de få gånger nåt har varit utanför. funkar uppenbarligen inte med bannor!
Försökt hålla positiv attityd mot honom!

Hoppas hoppas!!!!
:)

Har även börjat berömma så fort han är på lådan... överdrivet.... duuuktig kissse!!!! och inte sagt nåt de få gånger nåt har varit utanför. funkar uppenbarligen inte med bannor!
Försökt hålla positiv attityd mot honom!

Ja bannor ska de inte få, de kan nämligen göra saken bara ännu värre. Bättre att ignorera, torka o rengöra där olyckan skett. Uppmuntra katten när du ser att den går på lådan o gjort sitt behov. Hoppas verkligen det vänder för dig!

Har själv haft en katt som jag till slut fick ta bort pga att hon gjorde nummer två överallt men inte på lådan - efter år av alla idéer man fick o kom på så åkte vi till veterinären som fick göra en ordentlig undersökning (hade tidigare varit dit 2 ggr för samma problem o låta henne gå igenom katten så den inte var sjuk) och det visade sig vara avvikelse i kromosomerna, det stod inte riktigt rätt till i huvudet på henne. Vilket jag faktiskt funderade på ofta men aldrig yppat för hon betedde sig stundtals mycket märkligt.
Men trots det så var beslutet mycket tungt o svårt att ta bort henne, men hon blev bara underligare o underligare - och började stressa upp den andra katten hemma så den började protestkissa.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
35
· Visningar
2 497
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Rosett
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 384
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar