Olympus

Trådstartare
Det mesta träningen gör ju mer skada är nytta om man gör det för ofta, därför undrar jag hur många dagar i veckan som man kanklättra och hur länge varje gång.
Fick hem min polle från fodervärden idag och han har gått på ngr veckor bete där så nu har han lite mage som jag vill få bort =)

Sv: hur ofta

Jag klättrar max 2 ggr per vecka och då bara om hästen är i god kondition. Men då har vi det ganska backigt hos oss

Hur ofta beror ju på hästen och vad h*n orkar.

hur ofta beror nog på hur backigt det är, hur länge du klättrar osv.

vi har mycket backar där jag har hästarna så det blir så kallad klättring nästan varje dag i alla gångarter både uppför och utför (stärker det oxå), men att ta den brantaste backen, tar ca 15 min att skritta upp för den och ca 15 ner blir ca 1 gång i veckan!

jag tror på att rida varierat varje ridtur med lite av varje i underlag, grus, asfalt, gräs skog.mm upp,ner och runt! om möjligheten finns självklart!!

Jag klättrar max 2 ggr per vecka och då bara om hästen är i god kondition. Men då har vi det ganska backigt hos oss

Hur ofta beror ju på hästen och vad h*n orkar.

hur ofta beror nog på hur backigt det är, hur länge du klättrar osv.

vi har mycket backar där jag har hästarna så det blir så kallad klättring nästan varje dag i alla gångarter både uppför och utför (stärker det oxå), men att ta den brantaste backen, tar ca 15 min att skritta upp för den och ca 15 ner blir ca 1 gång i veckan!

jag tror på att rida varierat varje ridtur med lite av varje i underlag, grus, asfalt, gräs skog.mm upp,ner och runt! om möjligheten finns självklart!!

Tack för era svar. Vi har väldigt backiga ridvägar så man kan ju inte rida ut utan att klättra sas. Många olika typer av backar oxå. Har en som är låååång och seg. Lite olika branter, halva baken inte så brant och andra delen brantare.
Sen har vi en som nästan är ännu längre och brant hela vägen. Så bra klättermöjligheter finnt det.
Får se när jag rider idag hur han känns, han kom hem igår från fodervärden och han är ju riden oså, men som sagt, gått på sommarbete ngr veckor så lite mage har han.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 509
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka