Sv: Hur ofta?

Har en 7årig D-ponny som inte blivit riden i snart ett år och blivit seriöst hoppad i 3-4 månader :) Lite "provhopp" 3-4 gånger under hösten också. Hopptränar varannan vecka , då brukar vi hoppa runt metern om vi inte hoppar studs eller fokuserar mer på vägar och svängar ^^ Sedan hoppar jag ofta själv var o varannan vecka . Då hoppar jag oftast inte så högt , upp till 80-90 ungefär. Lite ministockar i skogen blir det också om vi får syn på någon bra och det är läge för det :] Bommar ibland, men inte så ofta som jag skulle vilja. Tkr det är bäst att hoppa 1 gång i veckan , ibland 2 för att inte trötta ut hästen och för att inte slita så mkt :) För hans del funkar det också bra, han älskar att hoppa, vägrar i princip aldrig och river inte heller :) Hoppar vad som helst när som helst ^^

jag har ett T-märkt sto som jag dock får hoppa men mina veckor brukar se ut såhär

M. Ledig
T. Lydnad i grimma
O. Lydnad i grimma
T. Dressyr
F. Hoppning m. mesta dels dressyr
L. Rida ut/dressyr
S. Rida ut/dressyr

brukar faktist :o i varje ridpass lyckas smyga in några språng på några pjuttisar på 20-50 cm :D men det är mest för att båda två tkr det är roligt att f¨släppa allt lite :)

Jag hoppar varje dag men då hoppar jag inte på samma häst utan jag har 3 olika hästar. En häst på ca 160cm, en D-ponny på 145cm och en C-ponny på 134cm.
Då alla mina hästar är "hopphästar" så brukar jag ju träna både smidighet och snabbhet, jag hoppar ungefär 130cm med hästen på vanlig träning 120 med D-ponnyn och ungefär 120 med C-ponnyn med. Men när jag bara ska "skutta" så brukar jag bara hoppar ungefär 60-80cm med alla mina hästar.
Jag hoppar bara på "riktigt" en ggr veckan med varje häst och annars blir det som sagt bara små skutt.

Jag brukar även träna på att bara galoppera fort och brukar då tävla mot tidigare rekord, när jag tränar smidigheter tränar jag ofta från marken och hjälper dom.

så du fick häst tillslut ;) grattis!

små hinder kan dom väl gå på i stortsett varje dag egentligen, då det inte sliter och skutta små hinder.

har en D ponny som nu går LA, men försöker kvala till msv.

*jag tränar små hinder (studs, bommar, lydnad, korta/länga mellan hinder osv) alltid 1-2grr i veckan.
*om tävling 2 helger i rad tränas hon inte för tränare emellan utan skuttar små hinder själv.
*om det inte är tävling så tränas hon för tränare 1grr i veckan.
*och om det är en tävlingsfri helg först, men tävling helgen efter så tränas hon för tränare i veckan.

hon hoppas alltså inte "ordentligt" (ordentliga hinder) 3grr i veckan, utan 1-2 grr.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm
Jag hoppar normalt sett 1-2 gånger/vecka. En gång träning och en gång gymnastikhoppning typ studs etc.
Sedan beror det lite på. Galopp bommar kan hända att jag lägger in på övriga pass men det beror på om jag känner för dt.
Jag tkr att det är ok om man gympahoppar 2 dagar i veckan istället för en men mer än så tkr jag inte det ska vara.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
15 786
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar