miamiSwing

Trådstartare
Hur ofta tycker du man kan hoppa lite över hinder? vad tycker du är Ok höjd om man vill skutta o träna olika saker i veckan?

berätta gärna hur du lägger upp själva hoppningen?

mest nyfiken nu :)

Sv: Hur ofta?

Något/några enstaka skutt kan hända alla dagar i veckan.
Mer träningsmässig hoppning gör jag upp till tre gånger i veckan (oftast två).
Gymnastikhoppning en gång och lite kluriga övningar med tempoväxlingar och lydighetsträning.
Håller mig på hinder upp tom. 80cm för det mesta.
Hoppar högt max en dag i veckan.

Jag åker iväg och tränar hoppning en gång i veckan, det är olika vad träningen innehåller, ibland blir det på höjden/banor och ibland är det teknik/markarbete. Därför brukar jag inte planera nästa hoppträning förrän efter det (tränar på onsdagar och hoppar själv på söndagar)

Så om jag hoppade högt på onsdagen kanske jag kör gymnastikhoppning eller lite läskiga-hinder-träning på låg höjd på söndagen. Jag hoppar dessutom inte höre än 120cm mer än varannan vecka (om jag ens hoppar så högt.)

Sen tycker jag det är helt ok att lägga in hinder i dressyrträningen, men dessa kanske räknas mer som markarbete eftersom jag inte brukar ha dem högre än 50-60cm dårå... Bommar är alltid bra att ha med i vilken träning man än gör, så det rekommenderar jag!

Höjden beror ju på hur mycket man vill belasta hästens ben. Desto högre desto mer slitage. Jag skulle inte hoppa över metern två gånger i veckan. =)

Okej, nej ja hoppar inte mer än 50-70 cm då ja vill få henne lydig i den låga höjden först :)

LillaP- Okej, ne ja hoppar ca 50-70 cm 1 gång i veckan men tänkte börja lägga in lite små hinder (50-70) nånting i nått dressyr pass/ markarbete. Då hon e lite för oförsiktig i lägre höjder o har väldigt bråttom så kör ja lägre höjder så man får henne mer sansad :)

tack för båda svaren, Kul o veta hur mycket andra hoppar åxå :)

inte varje dag iaf.. kanske lydnadsträning osv en dag, bana en dag och bara skutta lite en dag.. max för min del iaf;)

Hoppar ungefär var 4:e dag och hoppar för tränare varrannan torsdag.
Hoppar nästan aldrig höjder, utan ligger runt 60-70 cm, eftersom
det ofta är lydnad man vill träna.
Hoppar högt ngn enstaka gång. :)

Man kan ju använda galoppbommar (både på marken och upphöjda) för att träna elasticitet och reglerbarhet i galoppen, det blir ju små skutt.
Eller tex. för att träna galoppombyten.
Så allting uder 50cm (ungefär) kan man "hoppa" flera dagar i veckan.

Jag hopptränar 1gg/v för tränare men hoppar själv på höjder ca 100cm 1 gg/v. Alltså hoppar jag 2 gg/v :D Gör olika övningar

Jag hoppar varje dag men då hoppar jag inte på samma häst utan jag har 3 olika hästar. En häst på ca 160cm, en D-ponny på 145cm och en C-ponny på 134cm.
Då alla mina hästar är "hopphästar" så brukar jag ju träna både smidighet och snabbhet, jag hoppar ungefär 130cm med hästen på vanlig träning 120 med D-ponnyn och ungefär 120 med C-ponnyn med. Men när jag bara ska "skutta" så brukar jag bara hoppar ungefär 60-80cm med alla mina hästar.
Jag hoppar bara på "riktigt" en ggr veckan med varje häst och annars blir det som sagt bara små skutt.

Jag brukar även träna på att bara galoppera fort och brukar då tävla mot tidigare rekord, när jag tränar smidigheter tränar jag ofta från marken och hjälper dom.

man ska hälst inte hoppa mer än 1-2 gånger/vecka men du kan tex hoppa en dag och ha cavaletti 1 elr 2 andra dagar :) Själv hoppar jag en gång/vecka och´har lite bommar andra gånger. Men tänk på att det behövs mkt mkt dressyr också och hästen mår dessutom bra av att komma ut i naturen lite också ! Ungeför såhär lägger jag upp det:

Dressyr
Uteritt
Markarbete/cavalettibommar
Dressyr
Hoppning
Uteritt
Vila

Hästen vill gärna ha en vilodag också och det behöver den :) Lycka till !

jo men så här ser ungefär mitt schema ut måndag skogen, tisdag tömkörning, onsdag småskutt/bommar, torsdag vila fredag skogen lördag tömkörning och söndag hoppning fast de varierar lite olika till varje vecka

Hoppar 1 gång i veckan träning, men kan även hända att vi övar markarbete + något smått gymnastikhinder någon mer gång i veckan.
Typ övar byten över hindret eller galoppsprångsavstånd eller något som gått mindre bra på träning men inte med lika höga hinder. Brukar oftast bara bli "sockerbitar" som får agera hinderstöd.

T.ex förra veckan hoppade jag på lördagen, sen så fick min syster rida markarbete och hoppa ett litet hinder (låg sista språnget på 80 för att min syster var så duktig :D) på tisdagen.

Jag hopptränar en gång i veckan och så tävlar jag varannan helg. Utöver det brukar jag inte hoppa utan det är markarbete med bommar isåfall. Men jag rider mycket dressyr och uteritter också.

Om man bara ska hoppa låga höjder kan man göra det flera ggr i veckan. Det beror ju på vad hästen och du behöver träna på och vad för övningar ni gör.
Jag själv hoppar/rider markarbete med upphöjda bommar(50-60 cm) 1-2 ggr i veckan.
1 dag med markbommar och studs, 1 dag med kombinationer och/eller korta banor.

Jag hoppar lite när jag känner för det, men aldrig mer än 3dgr/veckan. Men har inga bestämda dagar.;)

väldigt olika beroende på häst

hade en kanonkulahenne studsade ja med typ 2 gånger i veckan....hoppade högt på träning en gång i veckan! och i skogen typ en gång utöver de för skojs skull

ibland mer ibland mindre, men var de mindre var hon lite väl laddad :crazy:

*kl*

Kan ni inte skriva vilken nivå era hästar ligger på tävlingsmässigt också?!:idea:

kan vara lite intressant

Okej =) har två hästar hemma som jag rider. Den ena är en 8-årig D-ponny som jag ridit in själv. Han är klar för LA.
Min andra häst är en femåring som jag haft bara i några månader. Innan han kom till mej var han klar för falsterbo i sommar och tränades på de höjderna ( 120 ca ) . Jag har dock inte hunnit starta mer en lokalt. Vill liksom lära känna han ordentligt först:)

Jag hopptränar c.a en gång i veckan. Ibland mer eller mindre , det beror på tävlingar osv.
Att träna högt gör jag inte mer än kanske 1gg i månaden. ( att träna högt menar jag höjden vi tävlar +10cm ) - Varför ? : Jo jag vet att mina hästar kan hoppa hus och varför slita ut dom när jag vet det ? Men självklart blir det ju mer om jag ska tävla. Jag tränar mest på knixiga banor, reglera tempot och få mina hästar så lydiga som möjligt. Så hoppar jag Mycket ute i skogen. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
15 783
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar