Hur ofta.....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 789
T

Tjalfe

.... tar ni ut(eller åker till klinik) och kollar tänderna på din häst? Ingen utav dom hästägarna i min närhet gör det regelbundet och jag har aldrig heller gjort det på mina:crazy: Är det speciella tandläkare som gör det eller gör vanliga veterinärer det också? Vad kostar det ungefär? Tänker mest på tandraspning då och undersökning.

Sv: Hur ofta.....

På min kollade jag till en början 2 ggr om året och sista året med 1 års mellanrum. Vi hade tyvärr inte tillgång till tandläkare här utan det blev veterinär på klinik.

Tror du att vanliga distriktveterinärer kan kolla sånt med? Alltså inte lösa eventuella problem utan bara kolla så allt står rätt till?

min kille var till tandläkare igår, det var första gången på flera år, men jag kommer absolut att fara regelbundet med honom efter att själv ha fått känt vilka piggar det blir och efter att jag sett vilken otorligt glad o nöjd häst jag har efter behandlingen...

och det är nog tandläkare som gäller för min del... alltså som kör med slipmaskin o inte rasp

vi tar våra "problemfria" pållar på rutinkontroll 1 gång/år (1 av dom är 9 år och har ännu aldrig behövt någon beh. men kollas ändå). 2 av dom behöver tandvård oftare, minst 2 ggr/år.

vi åker till kliniken. det är veterinären som sköter all ev. raspning och han använder "maskin" med olika trissor.

jag vill ha hästarna sederade när dom beh. både för pållarnas och veterinärens säkerhet.

Det finns alla sorters hästtandläkare, både de som har lång utbildning och erfarenhet och de som inte har det. Man får gå på hörsägen och rekommendationer. Det finns också veterinärer med speciellt tandintresse, och de som inte har det.

Jag har en mycket duktig hästtandläkare, som kollar mina hästar regelbundet. Minst en gång om året och oftare om det verkar vara problem. Ponnyn håller vi på att korrigera vågbett på, så det blir någon gång till per år.

Om hästen inte har några speciella problem så bör man kolla en gång om året. Vanligtvis kan en distriktsveterinär göra det, och man bör kräva att de använder munstege eller liknande och kollar ordentligt både med händerna och med ficklampa inne i munnen. Om de slipar med trissa eller med rasp tycker inte jag spelar någon roll. Oftast behöver hästen lugnande också och det får inte en tandläkare som inte är veterinär också ge.

Är olika beroende på olika hästar. I normala fall ber jag vet kolla igenom munnen ordentligt i samband med vaccination, och om denne ser eller känner något utöver det normala åker jag iväg till veterinär med tandutbildning som får göra en grundlig genomgång. Sist hittade vet bara ett par små hakar så då fick han göra det hemma. Unghästen ska åka iväg till kliniken nästa höst då vi börjar med inridningen...

Så ofta som hästen behöver det (enkelt svar...).

Om allt är ok, så kontroll 1 gng/år.
Hästen jag har nu behöver man slipa ner hakar längst in på lite oftare, runt 8-10 månader. Brukar göra det i samband med vaccinationen på en klinik med en specialintresserad veterinär som vidareutbildat sig på tänder.

Mina hästar kollas en gång om året. Har jag vet ute så får han kolla tänderna samtidigt annars blir det tandläkaren

Som flera innan har skrivit, en gång per år om hästen inte har problem, då man givetvis bör kolla oftare.

Min pärla kollade jag 2 ggr/år hennes första tre levnadsår (rekommenderas för unghästar i flera bra böcker) men nu går jag ner på 1 ggn/år eftersom hon är fin i munnen och har fått tänderna på plats. Distrikarna kollar henne, väljer då givetvis de som är duktiga på tänder. Har aldrig behövt sedera min då hon är kolugn, förutom såklart då hon skulle dra 2 små vargtänder i våras.

Läste en intressant artikel om en svensk undersökning kring hur många hästar som går med sår i munnen - sällan på grund av ägarens illvilja men eftersom hästens mun egentligen inte har plats för ett bett så uppstår slitage på tänder, kinder osv., särskilt om man alltid rider på samma bett eller nosgrimma. Här har ni länken till artikeln http://www.hippson.se/cldoc/7544.htm. Man måste vara medlem, rekommenderar detta varmt.

Vi tar ut tandläkaren 1 gång om året till hästarna i stallet. När jag köpte min häst var han 9 år och tidigare aldrig raspad, vilket gjorde att han hade stora hakar. Så i början fick vi ta ut tandläkaren lite oftare, men u räker de med 1 gång per år.

2 gånger under hästens uppväxt. På vuxen häst beroende på behov.
Våra hästar har hittills klarat sig utan regelbunden slipning. Dom sliter tänderna jämnt utan att få hakar, så tandläkarbesök blir det oregelbundet, var tredje-femte år c:a. Utom en gång då en av dom slog ur en flisa ur en tand, då det blev tätare mellan besöken.

Vi anlitar alltid tandis.

LIA

har ingen direkt intervall på tandkontroll. Förra hösten började min ena häst tjaffsa lite med bettet och då tog jag ut distriktsveterinären för att kolla munnen, passade då också på att kolla upp min andra häst (8år och aldrig kollad tidigare). Känner inte att det behövs annat än om det verkar vara något problem.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 278
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: Jeps
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka