B

Bellina

:)Hejsan!:)
Hur ofta hoppar ni era hästar och ponnyer?
Min ponny har stått i en hage i ca 1 år och nu har hon fått bra kondition, jag undrar ungefär hur lång tid det tar innan man kan börja tävla?
Tack för svar:banana:

Sv: Hur ofta?

När du väl har jobbat upp henne så att hon kan gå ett hårt dressyr pass utan att bli genomblöt så skulle du kunna börja tävla. Men börja inte för tidigt, då kan hon tröttna eller i värsta fall skada sig eller bli sjuk .

jag har ridit henne i över ett halvår nu, så hon har fått bra kondition.:)

Men vad är det viktigaste att tänka på när jag ska börja träna henne i hoppning? Är det att börja med bommar?:bump:

Börja med lätt markarbete . Jobba med det och lite mindre hinder på 20 cm kanske. Sedan gör du mycket träning på att ställa och böja, prova att byta galopp över bommar och sedan kan du börja hoppa lite lättare studsar, när du har tränat på lite lägre höjd i nån månad kan du gå upp lite högre .

Bellina skrev:
:)Hejsan!:)
Hur ofta hoppar ni era hästar och ponnyer?
Min ponny har stått i en hage i ca 1 år och nu har hon fått bra kondition, jag undrar ungefär hur lång tid det tar innan man kan börja tävla?
Tack för svar:banana:

Jag rider markarbete med cavaletti och små studsserier en gång i veckan och så hopptränar/tävlar vi en gång i veckan. :)

Svar på din andra fråga tycker jag att du redan fått. :)

Jag hoppar 1-2 ggr i veckan . Det beror på om jag ska tävla eller ej .

Jag hoppar bara varannan vecka...
Varken jag eller ponnyn är direkt duktiga eller hoppglada. :p

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 727
Senast: Häst_
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka