hur ofta verkas era åringar???

millispillis

Trådstartare
fick ju hem en liten hingst i början på januari, och han har växt en del sen dess lila killen!
har väldigt fina hovar och var nyverkad när han kom.
tänkte hör hur ni som har unghästar gör?! öfr han behöver ju inte träffa hovis nu efter 6 veckor ialla fall...

häln
Milla
o
Amor

Sv: hur ofta verkas era åringar???

Jag frågade min hovis samma sak efter att jag hade skaffat min åring. Hans svar var: "Det beror på hur dom växer och slits."
Jag fick verka min efter två månader. Men det var för att den ena var lite sne(asså de var inte långa). Annars hade kunat vänta ca en månad till. Men nu måste jag (hovis) vid varje skoning så de inte växer/slits fel.

Mirri blir 2 i june, nar han kom i August hade han aldrig haft sina fotter gjorda over huvud taget. Inte heller Madeira som blir 4 i june HON hade gatt i flock i sitt hela liv och damen (in goda van) som agde henne da har 84 andra hastar sa det ar lite kostsamt att verka varenda en. Och stressen de var under infor en 8000 mile resa med flyg etc sa hon du far gora det nar de kommer.

Sa de kom pa schedule vid normala 8-10 veckor. Det blev september innan vi fick dem gjorda och det var ngt helt nytt. De had ju aldrig plockat upp fotterna forut..

Sen har jag alltsa haft dem pa 8-10 veckor och visst behover vi gora lite korrigering men det far ta sin tid..

OM jag hade haft dem fran fol, hade jag latit hovslagaren kanske pilla med dem redan vid 2-3 manader. och sen varje gang han/hon kom bliev det mer pillande.. Samtidigt som jag arbetade med dem hur man star stilla etc...

DOCK, att satta skor pa en aring ar helt vansinnigt. Jag ar helt for barfota sa mkt som mojligt och det finns inget bevisat att hastarna ar battre for att de har skor nar de ar aringar.

Jag tycker du gjorde ratt att starta din kille, och nasta gang hovslagare komer ut, lat honom titta pa hasten och det kanske inte behovs, men det ar praktik for pallen ocksa..

lycka till med lillen

Jag har INTE skor på min åring och för hoppningsvis kommer hon inte ha det heller! Men hon KOLLAS varje gång min ANDRA häst skos.

tack för era svar=)

jag har tänkt att han ska få gå barfota så länge det funkar...jag gillar att det ska vara så enkelt som möjligt.
visserligen slits inte hovarna så mkt nu när det är snö överallt.

men det finns ju ridhästar som är igång som inte skos öht på över 6månader. joo sorgligt men ägarna verkade inte bry sig. och jag vet eftersom jag var medryttare där ett tag. fick tjata jag vet int ehur många gånger på att de skulle fixa hovarna på den jag red. mannen i familjen skodde själv. så de behövde inte ens betala för det eller nånting...

Att man inte varkar sin polle på 6 mån kan jag förstå då dessa sliter(eller har möjliheten iaf) ner sina hovar. Men har den skor på sig e det bara fel! Ovs om man behöver betala eller ej! Men det e tur att någon bryde sig om hästens hovar. Även om du fick tjata dig till en skoning

Jag rekommenderar alltid att unghästar ska verkas med max 6 veckors intervall. Det går förjävla fort att förstöra lederna på växande individer om hovarna inte är som de ska, så noggrann och tät hovvård är av högsta vikt på unhästar! Dessutom är hovbenen inte färdigvuxna innan hästen är dryga 4 år, så har man otur kan dålig hovvård förändra tillväxten på hovbenen. Det kan bli väldigt stora konsekvenser, av kort tids felställning...

Har man tagit på sig ansvaret för en växande individ kan man gott kosta på sig bra hovvård!

/Migo

Senast ändrad:

Jag tar lite med raspen varje vecka, inte för att det eg behövs och absolut inte mycket men det är mer en fråga om hanteringen. kan vara skönt att han är superduper van den dagen han ska skos

Jag låter det aldrig gå över 6 veckor mellan verkningarna (har en 2-årig hingst som går oskodd på lösdrift). Det är ju när hästen är ung som man har möjlighet att ge den optimala förutsättningar för framtiden.

Låt åtminstone hovslagaren komma och titta så får ni väl komma överens om ett lämpligt verkningsintervall. Det är ju även bra träning att det sker rätt ofta.

Sedan när det gäller att slita hovarna så tycker jag att våra hästar verkligen borde slita sina hovar då de går i kuperade skogshagar på lösdrift men de blir långa i fötterna!

KL

Min åring verkas när de andra hästarna verkas dvs var åttonde vecka...

Nu är min pålle ingen åring längra utan blir snart två, men jag har haft honom sedan han var föl och hovis verkar hans hovar var 6:e-8:e vecka.
Ibland tycker han att det inte behövs..jätte viktigt med rätt och bra hovvård på växande hästar& även vuxna hästar förstås:rofl:

Mina verkas var 4-6 vecka lite beroende på behov. Men aldrig mer än 6 veckor emellan.

*kl*

Mina föl kollas och ev raspas första gången vid 3v ålder, sedan med ca 3 -6 v mellanrum fram till 6 mån ålder beroende på benställning, hovar och tillväxt. Därefter verkas de var 6.e-8.e vecka året runt livet ut, oavsett barfota eller skodda.

OM jag hade haft dem fran fol, hade jag latit hovslagaren kanske pilla med dem redan vid 2-3 manader. och sen varje gang han/hon kom bliev det mer pillande.. Samtidigt som jag arbetade med dem hur man star stilla etc...

Att låta hovslagaren titta på era föl först vid 2-3 mån ålder är alldeles för sent!

Då tyvärr många hästägare har problem att se felaktiga benställningar måste hovslagaren få ta sig en titt på fölet så tidigt som möjligt. Tillväxtzonerna sluts relativt tidigt och åtgärder måste sättas in i tid. Ska det tex kapas förstärkningsband bör detta göras inom 14 dagars ålder.

Har du tur får du en korrekt fölunde som inte behöver åtgärdas men varför chansa? Om du inte kan ta kostnaden för att ta ut hovslagaren en gång extra för att få en korrekt bild av ditt föl ska du inte ha häst.

Nu gäller det dessutom att du har en duktig hovslagare, alla har inte förmågan att kunna lösa fölkorrigeringar. Fråga gärna om de har gått block 3 på fortbildningsexamen, då vet du att de har en större inblick i fölkorrigeringar än många andra.

Liknande trådar

H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 171
Senast: Hemlig21
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar