Hur ofta verka ni era hästar?

Sv: Hur ofta verka ni era hästar?

Har en unghäst som haft en del problem med sina hovar. Hon verkas med ca 5 veckors mellanrum. Då är det inte mycket som tas, mest för att ha en tät och regelbunden kontroll av ett proffs som kan gripa in innan något går åt skogen.

Jag har samma rutiner på mina föl/unghästar, men börjar vid 3v ålder och sen var 3:e vecka fram till 9v ålder, sen var 6:e vecka och sen var 7.e-8.e vecka :)

De som skos runt om görs var 6:e-8:e vecka efter behov.

Nästan identiskt med hur jag lagt upp det i min kundkrets fast där verkas fölen var 3:e vecka fram till 9 månaders ålder.

Man ser i tråden att folk börjar bli mera medveten om att god hovvård ofta leder till bättre hållbarhet.

Glädjer mig att se!! :bow:

*kl*

Har lagt Frieser unghästen på 6 veckors intervall , inte för att det eg. behövs ,Men han har för höga trakter och framförallt hiskeliga traktstöd som har fått växa till sig för mycket tidigare. (Inte i min ägo då ) Så för att hålla formen på hoven känns det bra med var 6 vecka.

Var 8de vecka, behövs inte så ofta på vintern, men vill ändå att hovslagaren filar till och håller koll på deras hovar och ben regelbundet.

Fullblodet ; var 5e vecka, ponnyn mellan 8-12 veckors mellanrum, växer låångsamt. Oftast var 10 e brukar det bli dags. Hovis rukar titta in till unghästen var 7-8e vecka och då kollar han stoet och gör något om det behövs eller så bokar vi ny tid åt henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat