Hur ofta verka ni era hästar?

Varmblod90

Trådstartare
Hoppas jag la det i rätt forum nu:o

I alla fall vore det intressant att veta hur ofta ni verka era hästar? Ni som då har era hästar oskodda då naturligtvis =)
Jag verka min häst ca. va 5 månad. Det beror på hur långa hovarna har blivit och hur de ser ut.
Hovisen va senast ute förra tisdagen och verkade honom och då hade han blivit verkad senast i juni.
Hans hovar är väldigt fina! Hårda och starka. Går inte sönder om man säger så när man rider tex ute i skogen på grusvägar.
Varför jag verka med så "många" månaders mellanrum är för att jag inte vill att han ska ha så korta hovar, då blir det att han går helt på strålen och det vill jag inte. Och dels för att hans hovar växer långsamt.
En bild på senaste verkningen, före och efter bild på samma hov
100_5420-300x146.jpg

Så hur ofta verka ni era hästar/ponnys?? :laugh:
Och varför verka ni era hästar/ponnys så ofta eller så sällan??

Senast ändrad:
Sv: Hur ofta verka ni era hästar?

Din häst verkar ha väldigt bra hovar. Verkar min häst var 5-8 vecka, gör det när det behövs. Hon har dålig hovkvalite och obalans i sin hov men det blir bättre och bättre för varje verkning.

Om vi rider "för fullt", dvs hästen är i full kondis så verkar vi i princip "aldrig" hovis eller barfotaverkare kollar då och då när de ändå är i stallet.
Han sliter jämnt och bra, jag kanske håller efter strålen lite om det behövs.

På unghästen småraspar jag kanske med 2-3 v mellanrum, han får lätt separationer, så man måste hålla koll på honom. Nu när han börjat gå mer så märker jag att det är mindre att ta. Tar dessutom ut hovis eller barfotaverkare för koll då och då, men får alltid höra att det är bra vinklar och "inget att göra" på dem :idea:

Ja han har väldigt bra hovar faktiskt. Vår gamla hovis fick t.o.m svårt att klippa av dem för att de är så hårda. :D

Jag har precis plockat av min skorna, så hovis vill hålla lite koll att allt ser rätt ut och inte slits snett. Så i dagsläget kommer hovis ut var 4:de vecka.
Hittills ser hovarna kalasfina ut, slits lite snett vid överrullningen på fram, men inget att oroa sig för.

Jag rider med boots, hästen har inte riktigt vant sig vid barfotagången än och ömmar en aning på grusväg.

Min åring verkar var sjunde vecka, helt enkelt för att de övriga hästarna behöver skos då. Jag tycker också att åringens hovar kan bli lite fnasiga i kanterna, så det är bra att hovis filar till dem då och då.

Jag har ingen barfota häst men har disskuterat detta mkt med min hovslagare för jag är intresserad av det m.m enligt honom så ska iaf hovis kolla hovarna lika ofta som om man hade haft skor även om han inte skulle göra något så ska de kollas. Men kanske finns andra hovslagare som säger annat. Som sagt inte jag som har sagt detta utan berättar bara det han sagt till mig och jag vill gärna ha andras åsikter oxå.

det brukar gå flera månader mellan verkningarna för oss också. båda pållarna (varmblod och bruksnordis) har kanonbra hovar som slits väldigt jämt och bra av sig själva. hovis brukar inte behöva ta så mycket även om det hunnit gå nästan ett halvår sen sist :)

Kunde jag inte raspa själv skulle jag ta ut ett proffs minst var 4:e vecka tills jag själv var så duktig att jag kunde hålla efter mellan gångerna.

Min 2.5-åring har fått hovarna kollade och raspade/verkade var 7-8 vecka från 4 v ålder. Gör det samtidigt som mamman skos. Ser det som en investering både i hantering och i att ge optimala förutsättningar till att få en så korrekt ben och hovställning som möjligt.

Mina hästar verkas med ca 7-12 v intervall beroende på årstid, växer inte lika mkt på vintern (shettisar)

Jag skulle säga oftare om hovarna växer fort. Fast då skulle de skos oftare med så det går väl på ett ut.

Min verkas var 3-4V. Växer fort. Alltid gått barfota. Och rids.

Min 2.5-åring har fått hovarna kollade och raspade/verkade var 7-8 vecka från 4 v ålder. Gör det samtidigt som mamman skos. Ser det som en investering både i hantering och i att ge optimala förutsättningar till att få en så korrekt ben och hovställning som möjligt.

Jag har samma rutiner på mina föl/unghästar, men börjar vid 3v ålder och sen var 3:e vecka fram till 9v ålder, sen var 6:e vecka och sen var 7.e-8.e vecka :)

De som skos runt om görs var 6:e-8:e vecka efter behov.

Den normala normen på var sjätte till åttonde vecka. Därimellan brukar jag ta fram hovkniv och rasp och småfixa lite (frasiga kanter, ojämnheter osv), så det hovis egentligen gör att att kolla att allt är okej och fixar det lilla som behövs.

Han har bra hovkvalite (aldrig varit skodd) men växer ganska mycket och är lite fransysk baktill, därav "kontrollerna" och mitt småpysslande med hovarna.

Eme_liie: Är exakt den informationen jag också fått.

I vårt stall går en häst barfota och två har bara skor fram. Alla dessa tre ombesörjs av hovslagare i 6-8 veckors intervall. Det beror lite på hur hovarna växt under tiden. Han har sagt att vi gärna kan raspa lite själva emellanåt men inte ens jag som ska föreställa ha mest utbildning kring hoven tänker inte riskera att göra något som inte blir bra i efterhand.

Mina verkas var 8:e vecka.Behövs det in emellan så raspar jag dom lite själv (gått verkningskurs för massa år sedan,men vågar inte ta dom helt själv utan anlitar hovis ändå)

Gamlingen verkas undefär var 6e vecka. Hade hovbensrotation för nått år sen och hovarna växer i rekordfart, så de måste ses över ofta.

Unghästen är väl mer normal, hon verkas ungefär var 8e vecka

Kl*

Väldigt intressant att läsa faktiskt ^^ Olika anledningar varje gång till varför ni verka så ofta/sällan.

AgnetaM:Är det inte lite jobbigt så att ta dit hovis så ofta?? :)

Vi har några skodda och några barfota i stallet. Dom skodda brukar skos om efter ca 6 veckor, hovslagaren kollar då alltid även barfota hästarna men det brukar vara lagom att verka dom varannan gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat