Hur ofta ultraljuda?

miss_lillamy

Trådstartare
Ännu en dräktighetsfråga :o.
Hur ofta kan man ultraljuda? Ca 16, 30 och strax innan 90 har jag förstått är vanligt, men kan det vara skadligt att kolla oftare? Bara för att vara säker. Typ göra ett vid 70, 120 osv utöver de "vanliga"?
 
Ännu en dräktighetsfråga :o.
Hur ofta kan man ultraljuda? Ca 16, 30 och strax innan 90 har jag förstått är vanligt, men kan det vara skadligt att kolla oftare? Bara för att vara säker. Typ göra ett vid 70, 120 osv utöver de "vanliga"?

Varför då kan jag tycka?
Jag tror inte att det är skadligt för hästen, men har man ett sånt kontrollbehov som människa så känns det nästan osunt.
 
Varför då kan jag tycka?
Jag tror inte att det är skadligt för hästen, men har man ett sånt kontrollbehov som människa så känns det nästan osunt.

För mig handlar det inte om kontrollbehov. Jag har betäckt min häst för första gången och ser verkligen fram imot att få en fölunge. Jag tycker det ska bli jättekul, spännande och så vidare. Jag längtar verkligen. Och för mig skulle det kännas bättre att veta att det inte blir ngt föl på dygn 120 än att behöva få reda på det dygn 250.

Det kanske handlar om kontrollbehov, men också om längtan och förhoppningar :)
 
Det finns väl ingen regel för hur många UL du kan göra. De vanliga är 16, 30,45 och 90, då den mest kritiska tiden är i början men jag kollade ett sto på 210 dygn för att jag var orolig för kastning men det var ett undantag. Lycka till! :)
 
Jag kollar 17och 30 har kollat 45 en gång då hingst ägaren skulle ha ett intyg på det. Och då var det inte pga någon föl försäkring som ingick
 
Ännu en dräktighetsfråga :o.
Hur ofta kan man ultraljuda? Ca 16, 30 och strax innan 90 har jag förstått är vanligt, men kan det vara skadligt att kolla oftare? Bara för att vara säker. Typ göra ett vid 70, 120 osv utöver de "vanliga"?
Du ska också tänka på att det är inte helt utan risk att ultraljuda. Det händer inte ofta men någon gång då och då att stoet inte står helt still och det det då kar skett skador både i stoet och på den som gör det.
 
När jag har kollat på 90 dagar så har min veterinär gjort ett utvärtes ultraljud så att man slipper gå in i stoet. Hon säger att man ser mer då eftersom fostret är så pass stort att det är svårt att få en överblick vid ett invärtes ultraljud.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 073
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 702
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 176
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp