Hur ofta tvättar ni håret?

cocosflingan

Trådstartare
Har ju hört att man inte ska tvätta håret för ofta ca 2-3 ggr per vecka och då undrar jag hur ni gör.

Tvättar du håret varje gång du har varit i stallet eller har ridit? Ja hur gör du helt enkelt ;)
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Försöker hålla mig till varannan dag, har tjockt hår ner till svanken så det slits ju en del av tvätt och tar evigheter att torka. På sommaren när det blir varmt under hjälmen så blir det dock varje dag...

Sätter upp det ordentligt och stoppar in det så gott det går under mössa/keps för att undvika lukt.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Nästan, kanske struntar i det om jag kommer hem sent och ska rida det första jag gör dagen efter. Men i stort sett varje dag.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Så sällan som möjligt, max 2 gånger i veckan. Mitt hår klarar det men vet att många måste tvätta oftare för att det bli fett. Tror dock att håret vänjer av sig om man trappar ner på tvättandet. Tycker inte heller att hästlukten sätter sig i håret utan mer i kläder och kroppen.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag gör såhär:

Dag 1, tvättar håret med schampo. När det är handduks torkat drar jag i balsam som får sitta
Dag 2 sköljer jag bara ur balsamet, inget schampo
Dag 3 schampo igen osv osv osv
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Nu rider jag bara två dagar i veckan, vilket brukar bli två dagar direkt efter varann, så jag tvättar håret typ 2ggr vecka.

Brukar ju "planera in" (hur mycket man nu kan planera in att tvätta håret?) att tvätta håret den dagen jag ridit andra dagen sas
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Ja, kanske pinsamt att erkänna, men jag tvättar bara håret typ 1 gång i veckan.... Fast jag rider o löptränar nästan varje dag. Är medelålders, och har långt hår, och jag tycker det slits väldigt av frekvent tvättande, faktiskt. Vet inte om mitt hår luktar häst - inte så jag störs av det själv, iallafall!
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag är värdelös på att sköta mitt hår. Det är långt, tjockt - och slitet. Tvättar 1-3 ggr/vecka beroende på vad jag ska göra.
Jag orkar bara reda ut det och därtill tvätta + balsam/inpackning om jag ska iväg någonstans, t ex fest, arbetsintervju eller liknande. Till vardags sätter jag bara upp det i en tjock knut på hjässan, trots att jag vet att det sliter :P I stallet och under ridhjälmen blir det någon slags fläta bara för att hålla det ur vägen.

Ska pallra mig iväg och klippa mig snart. Jag har alldeles för långt hår för att kunna uppskatta det och sköta det ;)
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Kom precis på:
Kan man använda hästens pälsglans till håret, måntro?

:D
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Klart man kan, gjorde inte SJP det ett tag och fick stora rubriker? :cool:
Har själv fått det i håret ett par gånger och det blir glatt och härligt höhö
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Bergis! Jag har gjort en observation: Hästmänniskor (tjejer/kvinnor) har definitivt, oftare, långt hår än andra människor... Varför, tror ni?
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

För att vi lägger pengar på hästvård istället för egenvård såklart :D :o :eek:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar efter behov. Om jag bara ska vara hemma och inte ska iväg någonstans kan det gå upp mot en vecka mellan tvättarna, ibland mer. I skrivande stund har jag inte tvättat håret på 9 dagar och det kommer hinna bli 10 innan det tvättas nästa gång.

Jag försöker att tvätta det så sällan det bara går. Även om jag är iväg varje dag en vecka i streck försöker jag att inte tvätta oftare än max varannan dag, helst var tredje. Dels är jag lat och snål och dels sliter det en del på håret att hålla på och tvätta varje dag så jag försöker undvika det.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar var tredje eller var fjärde dag, oftast var fjärde (i så fall använder jag torrshampo dag tre). Så länge man har håret uppsatt under sjal eller mössa under stallarbetet, och inte rider med det löst på ryggen, tycker jag inte att lukten sätter sig i det.

Kändisen med hästprodukterna var för övrigt Jennifer Aniston som använde Mane & Tail tills hon började göra reklam för "thicker, fuller hair" - L'Oreal, måntro? :idea:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar håret max två gånger i veckan, försöker hålla mig till en gång. Då mår min hårbotten som allra bäst (känslig och lätt att bli uttorkad, och då blir håret fett på en gång). Efter schamponering slänger jag oftast i lite inpackning, som får sitta minst en halvtimme. Övriga gånger jag duschar, sköljer jag igenom håret med vatten och kladdar i balsam (annars blir mitt hår snustorrt).

Jag har ganska tunt, lockigt hår. Upplever inte att lukt sätter sig i det (förutom röklukt och liknande :cool:), trots att jag ofta har det utsläppt i stallet. Jag har i perioder haft syntetiska dreadlocks iflätade, och då tvättar jag enbart hårbotten (en gång/veckan). Samma när jag hade riktiga dreads; tvättade hårbotten en gång/veckan och dreadsen en gång/månaden.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar ofta efter behov. När jag ser att mitt hår är äckligt eller när man ser/känner hur fettigt det faktiskt är så tvättar jag håret. Tyvärr är de ganska ofta så jag tvättar väl håret 3-4ggr i veckan.

När jag hade min häst så tvättade jag det varje dag, men det var enbart för att jag själv var allergisk och att min sambo var allergisk och även en på jobbet.

Jag har tjockt hår och har inte märkt att det slits mkt. Bara jag sköter om det å inte drar ihjäl mig i det när jag borstar det.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag har stallet hemma så det hade blitt ett fasligt tvättande :D
Nä, det blir kanske 3-4 ggr i veckan. Ibland räcker det ju bara att skölja ur håret ordentligt.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Mitt hår kan bli fett på bara en dag :( Men jag försöker tvätta det bara var tredje, och ha i torrschampo däremellan om det ser för jäkligt ut. Jag har kämpat jättelänge med att vänja håret att inte bli tvättat så ofta, och jag har i princip aldrig tvättat det mer än varannan dag, men det hjälper inte. Provade balsammetoden också, men då blev det ännu värre. Kan inte bara skölja ur det heller, för om det blir blött så blir det superfett när det torkar.

Men jag försöker hålla mig till bara lite schampo. Och balsam tar jag bara i längderna, skulle det komma i hårbotten blir det fett ännu fortare.

Önskar att det räckte att tvätta det en gång i veckan!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

kl

Tvättar håret varje dag, mitt hår blir jättesnuskigt annars. Dotterns hår räcker däremot med två gånger/vecka. Är nog lite olika. Tycker också att det är svårt att fixa håret utan att föna till, omöjligt att fixa torrt, hjälmtillplattat hår. Men även om jag bara ska vara hemma utan att fixa håret så måste jag tvätta det varje dag för att inte känna mig sunkig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
255
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 074
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 191
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp