Hur ofta testa vatten i egen brunn?

Tweety1985A

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister! Är det någon som har koll på hur ofta man bör testa dricksvattnet om man har egen brunn? Är höggravid och lillan kommer att få äta ersättning redan från början, har egen brunn med vatten som är testat för mindre än ett år sen, men fick nu höra att man bör testa sitt vatten en gång i halvåret, kan det verkligen stämma? Läste på Socialstyrelsens sida och där står bara var tredje år... Tacksam för lite hjälp!

Sv: Hur ofta testa vatten i egen brunn?

Om du ska ge ersättning borde du göra en stor koll innan bebis kommer, tycker jag. Vi kollade vår och det var tur, den är inte okej för barn under 1 år. Bra att vi visste det när jag blev påkörd och hamnade på sjukhus och maken fick ge ersättning.

Vi kollar vårt vatten årligen. Via BVC, eller om det var MC så fick vi lämna in extra vattenprover gratis, kan det ha varit fluor eller nåt som var viktigt att inte ha för mycket av till små barn. Kan vara värt att fråga!

Vi har faktiskt bara gjort det två gånger på 22 år, första gången när min lillebror föddes (då hade vi bott i huset i drygt ett halvår), andra gången för att bonden som har markerna runt omkring spred gödsel i farlig närhet av dricksvattenbrunnen. Sista gången var min syster kanske två år, och jag har för mig att mamma och pappa kokade allt vatten som var till henne just då.

Vi kollar vart tredje år, men hade tagit en extra koll på den nu i höst även om det inte hade varit dags än. Dottern är två månader och vi har inte kollat den innan hon föddes, men jag helammar. Hade hon ätit ersättning hade jag nog kokat vattnet till henne innan man har fått provsvaren.

En del skit som kan finnas i brunnsvatten går inte koka bort. Har inte exakt koll på vad som är fel på vårt, men det hjälper inte att koka, maken fick hämta kommunalt vatten till ersättningen.
Kan vara bra att veta.

Precis. Höga metallhalter och dylikt försvinner inte vid kokning (blir snarare högre koncentration ju).

Där jag bor får man erbjudande från folktandvården att testa sitt vatten när man är gravid om man har egen brunn.

Det borde väl vara ganska skönt att kolla sitt vatten varje år? I alla fall när barnen är små? Eller tänker jag fel? :)

Som jag skriver i varje tråd, var femte brunn har otjänligt vatten. Vi hade testat varje år om vi hade egen brunn. Min sambo jobbar delvis med sådant.

På vilket sätt jobbar han med det? Undrar mest om han vet vad det ska vara för sand/sten i botten, vi ska göra rent den igen efter vi gjutit och lagt på en extra brunnsring men vet inte vad jag ska lägga som filtrerande material i botten?

Ja det vet han med all sannolikhet. Men han har en tydlig gräns och det är att han inte jobbar som konsult. Det låter hårt, men det är hans policy.

Däremot rengjorde mitt ex:s familj en grävd brunn och de satt sand i botten. Kanske sten också, men jag minns inte riktigt, för det var länge sedan.

kl
Vi testade endast innan sonen kom (ett större test) men får brunn har hållt sig konstant sedan min sambo var liten så vi visste vad vi hade att göra med och kunde gå långt tillbaka. Vi fick också en vattenburk ifrån tandvården, från bvc.

De kommuner jag bott i har erbjudit gratis analys om man har riktigt små barn.

Vi flyttade till ett hus med egen brunn för två år sen.
Jag var gravid och fick erbjudandet av MVC att testa vattnet.
Det visade sig vara otjänligt pga bakterier och felaktigt PH.
Vi köpte UV-filter och sandrening och testade vattnet igen när bäbisen var född. Då var det drickbart med anmärkning.

Nu är jag gravid igen och har fått samma erbjudande som förra gången och vi kommer att testa vattnet igen.

Problemet med vår brun är förmodligen att det kommer in ytvatten.

Kl

Oj det här låter läskigt. Min lilla äter en hel del ersättning (av kokt vatten)

Vet att vattnet här är testat och godkänt för barn under ett år. Men det var för några år sedan strax innan vi flyttade hit.

Vi har inte fått något erbjudande och vare sig MVC, BVC eller neonatal som vi hamnade länge på har nämnt något.

Hur tar man provet? Och vart lämnar man in det för att få snabbast svar? BVC är ett tag kvar tills vi ska dit. Detta vill jag ha gjort snabbt

Vart tredje år har jag fått för mig. Vi har också egen brunn. Har ni tagit prov i samband med att du blev gravid behöver ni inte göra ett nytt innan bebisen kommer, men om det bekostas av kommunen skadar det ju inte.

Vi testar vart 3e år.

Solvind
Det finns företag som gör vattenanalys. Det brukar komma hem reklam/erbjudanden i brevlådan ibland, eller så kan man söka på nätet. Det kostar några hundralappar men man bör göra det regelbundet om man har egen brunn. Men oroa dig inte oroa om ni nu inte testat vattnet på ett tag, oftast är det ingen fara.

Det bekostas inte av kommunen överallt. I vår kommun får man betala själv, fanns inte ens någon information om det på bvc. I grannkommunen finns information på bvc och det bekostas av kommunen. Så det är väldigt olika.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 584
Senast: Silkisif
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 327
Övr. Barn Varför har inte läkarna kunnat vara ärliga mot mig från början när de började med gynundersökning på mig? När jag fick reda på...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18