Hur ofta testa vatten i egen brunn?

Sv: Hur ofta testa vatten i egen brunn?

I vår kommun får man betala själv. Skulle gå på 1300 kr? om man valde även radontest så kostade det 1600 sammanlagt, kanske lika bra att ta det med?

Konstigt att det är så olika. Här informerade BVC ordentligt om det, men då hade vi redan testat.

Problemet med vår är som för någon annan här i tråden - det går in ytvatten, med tillhörande gödsel och hästskit…Vi testade iofs i värsta möjliga tid, när all snö töade bort, då blir vattnet till och med missfärgat, vi ska testa nu under sommaren med för att få lite bättre hum om det.
Men så länge vi har småbarn kommer vi nog testa en gång om året. Eller ja, nu var det ju otjänligt för små barn så då kvittar det ju, men förmodligen borrar vi ny brunn inom några år.

Ja vår kommun rekommenderade att man skulle gå in på eurofins och ta provet genom dem, varför vet jag inte. Men det går väl lika bra med den sidan du rekommenderade? vad ska man välja då, familjepaketet?

Ja jag hade valt familjepaketet. När vi har testat har alla de saker som finns i familjepaketet varit med - även innan vi fick barn trots att vi alltid haft bra värden och inte ens behöver nåt filter för vårt vatten. Tror att vi faktiskt använt just det företaget till och med. Är man osäker kan man ringa dom och fråga vad dom rekommenderar. Om vattnet inte testats tidigare och man vet att andra i området haft problem med arsenik eller uran kanske man ska ta det också, men det har vi aldrig behövt.

Du kan ju fråga kommunen vad som ingår i den provtagning man gör via dem och jämföra med dom analyserna man gör via hemsidan jag skickade. Om priset är olika för samma sak är det ju bättre att välja den billigare.

Senast ändrad:

Jag kommer nog följa ditt råd. I vårt område har jag bara hört att alla ska ha bra vatten, men man vet ju aldrig, skadar inte att testa ibland.

Nu har vi fått provsvaren. De anmärkningar som fanns var på surheten "tjänligt med anmärkning" 5.4 i ph och så nitrithalten "tjänligt med anmärkning", barn under 3 år skulle ej dricka det.

Så det var ju tur man testade men samtidigt får jag lite dåligt samvete över de andra barnen, hur mycket nitrit har de fått i sig egentligen? dottern på 4 år dricker välling ett par gånger om dagen minst.

Nu kunde jag inte få fatt i någon på kommunens miljökontor men på måndag ska jag ringa. Höra hur det blir med utbyggnad av det kommunala vattnet som varit på g i flera år och så höra om man kanske kan få ekonomisk kompensation för att rena det. De filter som svensk vattenanalys föreslog skulle kosta 17000 kr.

Det stod tjänligt på allt annat, bara phvärde och nitrit som hade anmärkning på.

Undra om inte Gabbi som är duktig på vattnets kemi skulle kunna förklara det där med ph och nitrit? Önskar man kunde tagga som på FB ;-)

Åh önskar att någon kunnig kan hjälpa mig ;)

Jag kommer såklart få tag i någon på måndag men det är ju nu jag har alla frågor!

Först lät det ju som om phvärdet ändå var ok att dricka, men nu när jag har surfat runt lite så verkar det inte så bra ändå, det stod att folk som druckit surt vatten i hela livet kunde få problem längre fram.

Jo men har de ens testat för metaller och tungmetaller? Om du läser i listan över testade parametrar, finns där några metallnamn?

Det är testat för :

pH
Järn
Mangan
Lukt
Färg
Grumlighet
Hårdhet
Lendningsförmåga
Radon
COD
Fluorid
Nitrat
Nitrit

Valde familjepaketet.

Vi hade ju också för lågt PH i vårt vatten och satte in en behållare med något slags sandfilter för att höja PHvärdet. Det plus UV filtret gick på 15 000 kr.

Jag är inte så insatt i det hela men det är ett slags ljusrör som ger UV-ljus och det tar död på vissa bakterier.
Det går på ström så blir det strömavbrott funkar det inte. Å andra sidan funkar ju inte pumpen då heller så då får vi inte upp något vatten i vilket fall :p

kl
efter att ha pratat med den miljöansvarige på kommunen fick jag veta att en viktigt parameter nämligen bakterier inte har tagits prov på av Svensk Vattenanalys :mad: ush så sur jag blev, ringde och klagade hos dem och sa att det kan väl inte en lekman veta vilka analyser man behöver utan väljer man familjepaketet så ska det ingå det viktigaste :mad:

Så för 599 kr till så gör de en mikrobiologisk analys med :meh:
Då var jag tvungen att fråga om de hade flera överraskningar att komma med, fler prover som ska skickas in när man ändå håller på, men nejdå det skulle det inte vara. Jaja damen på miljökontoret sa i alla fall att det kunde räcka att lufta brunnen, vi ska börja med att lyfta på locket och se hur det ser ut.

Och när jag ringde och sa att jag läste på Socialstyrelsens hemsida vilka parameterar man behöver så säger gubben att det de rekommenderar är kaka på kaka och behövs inte. Ska man inte lita på Socialstyrelsen? Svensk vattenanalys påstod att deras kemiska analys är fullgod och tar jag även mikrobiologisk analys så har jag full koll på vattnet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 584
Senast: Silkisif
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 327
Övr. Barn Varför har inte läkarna kunnat vara ärliga mot mig från början när de började med gynundersökning på mig? När jag fick reda på...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18