Hur ofta skall hästen ridas?

K

krocko

Hur ofta skall ett kallblod ridas, om han bara skall vara för fritidsridning, alltså inte tränas för tävlingar utan bara vara i lagom form? Jag har inte tid att rida varje dag, är det ett måste eller räcker det med 3-4 ggr i veckan? Han får naturligt vis vara ute i hagen med de andra hästarna hela dagarna.

Sv: Hur ofta skall hästen ridas?

Det beror mycket på hästen. Mår den bra att bara ridas ett par dagar i vecken, eller är det en häst som måste arbeta varje dag för att trivas?
Jag tycker att detta är väldigt individuellt för olika hästar, vilket gör att det inte går att enkelt svara ja eller nej på den frågan.

Precis som "glimrande bacill" säger så är det individuellt men jag rider mitt varmblod ca 4 dagar i veckan nu på vinter och det funkar bra, han blir lite extra glad bara när han får komma ut:banana:

Har du inte tid med häst kanske du ska vara medryttare istället?

Du kan rida när du känner för det,det viktiga är att hästen har det bra och blir ompysslad i övrigt.
mvhR

Jag rider arabkillen 4 ggr i veckan, det blir ungefär varannan dag. Sen rider jag ju inte speciellt hårt, utan mest uteritter och något lugnare dressyrpass.. Men så börjar ju pålle bli lite till åren också..

Eller kanske skaffa mig en medryttare! För jag gör mig inte av med Hästen!!

Ja, en medryttare är ju en bra idé. Det gäller att hitta någon du litar på bara. OM hästen ska förväntas kunna arbeta rätt och utvecklas så behöver den ju en regelbundenhet i ridningen dvs motionen, det är ju roligare för dej också om det går framåt.
Det är ju inte heller kul att alltid stressa och känna sej sliten pga hästen, så då kan ju en pålitlig medryttare vara bra att ha.

rosita skrev:
Du kan rida när du känner för det,det viktiga är att hästen har det bra och blir ompysslad i övrigt.
mvhR

Men snälla du. En häst behöver för att kunna arbeta rätt och utveckla muskler som gör att den håller för ridning, arbetas regelbundet och i rätt form. Hur mycket du rider beror på dina ambitioner med att ha hästen. (Och naturligtvis kan du ha den som sällskapsdjur och inte rida alls men då är väl hund billigare?)
Men om hästen ska må bra ska den ha regelbunden motion utifrån sina förutsättningar.

Jag blir så trött på alla "måsten" hela tiden...
Nej, en häst behöver inte ridas regelbundet, den behöver inte tränas i dressyr ett visst antal dagar och ett visst antal timmar hit eller dit!
Tex avelston rids ju inte alls, men man måste ha samma krav hela tiden, man kan inte ena veckan ha vila och andra veckan träna stenhårt varje dag.
Man får bestämma sig för om man vill ha en polare att rida i skogen med eller om man vill satsa på att vinna SM.:smirk:

Får hästen gå i en fin, stor hage många timmar varje dag och blir ompysslad och omskött varje dag så lider den inte av att inte bli riden på några dagar(många har vintervila på vintern, vilket ju betyder vila ifrån arbete för hästen men inte för ryttaren, eftersom allt kringarbete kvarstår). Däremot kan man inte rida ut i flera timmar och rida massor med trav och gallopp när man väl rider om man inte har sin häst i kondition.

Ha kul med hästen istället för att känna massa krav och måsten(under förutsättning att hästen också har kul, och inte flårids därför att ryttaren tycker att det är kul att rasa runt en dag i veckan)...

Rider "min" häst 4 ggr i veckan i normalfallet, men inte dör han för att jag tycker att det är för halt på onsdag och för kallt på fredag! Men jag tar hänsyn till det de andra gångerna jag rider och rider en liten stund i vettigt tempo då! Lycka till!

Håller med Durin ox så mycket!
Så længe du inte har tænkt att rida och tævla på høgre nivåer behøver du inte rida varje dag! Finns f.ø massa andra saker du kan gøra med hæsten, ut å promenera, longera, køra mm om du hellre skulle vilja det..;) Huvudsaken måste ju trots allt vara att både hæst och ryttare har kul..Kan inte førstå folk som "måste" rida sin hæst varje dag. Har sett alltfør många exempel på folk som felrider/belastar sina hæstar på mjuka volter runt runt stora delar av vintersæsongen, før att det ær før mørkt, jobbigt mm før uteridning. Så dær ær jag øvertygad om att en eller två vilodagar istællet hade varit bættre.
Oavsett om du har en hæst med massa energi, eller en lugn skogsmulle, så ær det viktigaste iaf varierad træning, och det tror jag att alla mår bæst av i længden..!

Min första häst skaffade jag med vetskapen att det är en häst som inte kräver ridning varje dag, hon är nöjd med att gå 2-4 gånger i veckan! Så länge man kelar och pysslar med henne så vilar hon så gärna. Hon protesterar däremot om man skulle rida henne för mycket! Skulle man köra dressyrpass på henne 6 dagar i veckan hade hon satt sig rejält på tvären :smirk:

Min andra häst (har henne på foder)var det tänkt att jag skulle rida 2 ggr i veckan och sätta igång långsamt efter fölning. Denna dam nöjer sig inte med detta utan visar märkbar irritation när hon inte får jobba. Därför har jag skaffat medryttare som hjälper mig att aktivera damen :) då jag själv inte klarar rida mer pga skada. Jag är nöjd, medryttaren är lycklig och hästarna mår finemang! = Vinna, vinna situation :D

Så min erfarenhet är att olika hästar kräver olika saker för att må bra! Och precis som skrivits tidigare får man köpa häst efter sina ambitioner och förutsättningar! Men glöm inte att hästar är individer som behöver olika stimulans för att må bra! En tävlingshäst hade aldrig trivts hos mig, då själv inte är någon tävlingsmänniska och inte hade kunnat aktivera den på rätt sätt! Hästen jag har på foder vantrivdes med at gå på bana och i ridhus förut, men fungerar alldeles utmärkt som skogshäst med varierade banarbete idag.

Så varmt lycka till med att hitta rätt häst till just dig!

håller verkligen med dom 3 över mig! Vad e det för j*kla krav att hästen måste ridas så mkt, måste göra dom grejerna, har du inte tid, ska du inte ha häst, snälla ni, 4 gånger i veckan är verkligen helt okej att rida, vem säger att man ska rida en häst varje dag? inte ens jag som har ett gäng tävlings hästar ider varje dag? dom vilar 1-2 gånger i veckan, då blir det alltså 4-5 gånger i veckan ridning för dom, och jag satsar endå på det högre? Tycker det låter perfekt att hästens rids lite mindre om du känner att du inte kan ge dej iväg varje dag, får den endå mkt kälek o häst kompisar så vad e problemet? Inte ens jag rider om jag tycker det blåser för mkt, kanske är ishalt överallt, man får anpassa sej lite, mamma rider sin häst 2 gånger i veckan, resten leker han i hagen med sina kompisar! :D

Durin ox skrev:
Jag blir så trött på alla "måsten" hela tiden...
Nej, en häst behöver inte ridas regelbundet, den behöver inte tränas i dressyr ett visst antal dagar och ett visst antal timmar hit eller dit!
Tex avelston rids ju inte alls, men man måste ha samma krav hela tiden, man kan inte ena veckan ha vila och andra veckan träna stenhårt varje dag.
Man får bestämma sig för om man vill ha en polare att rida i skogen med eller om man vill satsa på att vinna SM.:smirk:

Får hästen gå i en fin, stor hage många timmar varje dag och blir ompysslad och omskött varje dag så lider den inte av att inte bli riden på några dagar(många har vintervila på vintern, vilket ju betyder vila ifrån arbete för hästen men inte för ryttaren, eftersom allt kringarbete kvarstår). Däremot kan man inte rida ut i flera timmar och rida massor med trav och gallopp när man väl rider om man inte har sin häst i kondition.

Ha kul med hästen istället för att känna massa krav och måsten(under förutsättning att hästen också har kul, och inte flårids därför att ryttaren tycker att det är kul att rasa runt en dag i veckan)...

Rider "min" häst 4 ggr i veckan i normalfallet, men inte dör han för att jag tycker att det är för halt på onsdag och för kallt på fredag! Men jag tar hänsyn till det de andra gångerna jag rider och rider en liten stund i vettigt tempo då! Lycka till!

Nu rids ju inte avelsston alls....Det är en hlet annan sak. Ställa av hästen och bara promenera med den, ja det blir en dyr hund. Men visst.

Alla försvarar väl sitt sätt att ha häst. Lustprincipen är inget bra skäl. Rida när man känner för det. Det finns ridsklor. Där bokar du bara av när du "inte känner för det". Ibland baxnar man över hur
mycket okunskap det finns:eek: Det saknas så mycket hästkunnande.
En bekant som jobbar på hästklinik sa en gång att det värsta är de här skogsryttarna som kommer med senskador, utan att fatta att det är en senskada, andra hältor och åkommor som handlar om ren okunskap och tex att man tror att hästen är en cykel som man använder när man har lust. Jag ger upp diskussionen.

Jag håller med fullständigt!
Alla dessa måsten, det är ju inte klokt.
Våra hästar rids inte varje dag och de mår hur bra som helst.
(Visst, de tränas på andra sätt bla tömkörning)
Våra hästar går på lösdrift i en jättestor ,kuprad hage så de får minsann röra på sig.
Apropå senskador och annat så är de aldrig skadade och skulle de nu bli det så har jag fullständig kontroll.
Vi är inte helt okunniga bara för att vi inte rider varje dag.;)
Våra hästar är inga tävlingshästar och vi har inga sådana ambitioner heller.
Hur mkt man rider sin häst är väl upp till var och en att bestämma?
Om jag nu vill ha dyra gosedjur i hagen så låt mig ha det, så länge hästarna mår bra.
Vi prioriterar hästarnas bästa och ingen kan säga något annat.
Det finns säkert hästar som måste ridas varje dag för att må bra men mina tillhör inte den gruppen av individer.
Att ha häst innebär så mkt annat än enbart ridning, det är synd att det finns folk som inte förstått det.
Jag har stått i stall där folk enbart kommer för att rida, de bryr sig knappast om hästen annars.
Jag har hjälpt flertalet hästägare at ta hand om skador och annat elände (flera av dem har inte haft en sjukvårdslåda och inte heller haft koll på vad som ska göras med skadan)

/ Nanne, kunnig hästägare:banana:

Elric skrev:
Jag håller med fullständigt!
Alla dessa måsten, det är ju inte klokt.
Våra hästar rids inte varje dag och de mår hur bra som helst.
(Visst, de tränas på andra sätt bla tömkörning)
Våra hästar går på lösdrift i en jättestor ,kuprad hage så de får minsann röra på sig.
Apropå senskador och annat så är de aldrig skadade och skulle de nu bli det så har jag fullständig kontroll.
Vi är inte helt okunniga bara för att vi inte rider varje dag.;)
Våra hästar är inga tävlingshästar och vi har inga sådana ambitioner heller.
Hur mkt man rider sin häst är väl upp till var och en att bestämma?
Om jag nu vill ha dyra gosedjur i hagen så låt mig ha det, så länge hästarna mår bra.
Vi prioriterar hästarnas bästa och ingen kan säga något annat.
Det finns säkert hästar som måste ridas varje dag för att må bra men mina tillhör inte den gruppen av individer.
Att ha häst innebär så mkt annat än enbart ridning, det är synd att det finns folk som inte förstått det.
Jag har stått i stall där folk enbart kommer för att rida, de bryr sig knappast om hästen annars.
Jag har hjälpt flertalet hästägare at ta hand om skador och annat elände (flera av dem har inte haft en sjukvårdslåda och inte heller haft koll på vad som ska göras med skadan)

/ Nanne, kunnig hästägare:banana:

Helt rätt! :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar