Hur ofta ska man verka/sko om?

axel

Trådstartare
Förr så sa man att hästen skulle skos /verkas var 6-8:e vecka. Numera tror jag att rekommendationen är var 4-6:e v. Det är lite olika på hästarnas hovtillväxt. Hur gör ni?

Sv: Hur ofta ska man verka/sko om?

i snitt blir det var 7 vecka, men eftersom min häst har gått lite barfota på våren så ökar hennes horntilläxt under sommaren, och då skulle man kunna sko om var 6 vecka utan problem, och så sker ofta. Nu när hon haft skor på så länge så växer de långsammare, sen tror jag det beror lite på att vi har snö-mjuk mark hela tiden så hornet får ingen stimulans att växa. Nu kan det gå 10 veckor, men jag väljer ändå att sko om var 8 vecka. Längre tycker inte jag hästen ska vänta, eftersom varje millimeter är ju en millimeter i fel riktning.

Man får nog gå från häst till häst, har du en bra ärlig hovslagare du litar på fråga denne. När mina går barfota vintertid så brukar hovslagare rekommendera verkning var 9:e vecka då de sliter ner mycket själva. Sommar tid brukar jag hålla mig till 6-7 veckan, oftas till 6:e veckan.

Var 6-7:e vecka.
I somras blev det var 5:e vecka, hovarna växte som ogräs!:smirk:

snigelfarmor skrev:
i snitt blir det var 7 vecka, men eftersom min häst har gått lite barfota på våren så ökar hennes horntilläxt under sommaren, och då skulle man kunna sko om var 6 vecka utan problem, och så sker ofta. Nu när hon haft skor på så länge så växer de långsammare, sen tror jag det beror lite på att vi har snö-mjuk mark hela tiden så hornet får ingen stimulans att växa. Nu kan det gå 10 veckor, men jag väljer ändå att sko om var 8 vecka. Längre tycker inte jag hästen ska vänta, eftersom varje millimeter är ju en millimeter i fel riktning.

Fel i sak. Alla hästars hovar växer mer om sommaren. Sen om det beror på bete, solen eller andra faktorer vet jag ej.

Jag har hästarna oskodda...och det blir ett besök av hovis ungefär var 4-6:e vecka...däremellan underhållsraspar jag dom så hovis jobb är egentligen bara att komma hit, putsa lite och ha koll så att dom inte sticker iväg åt "fel" håll...vilket dom inte gjort hittills:D

På vintern kan min häst gå upp till nio veckor utan problem. På sommaren skor jag var femte vecka men det är endast för att han sliter ut skorna.

Var 8:e vecka, ibland blir det 9 veckor. Skulle vilja verka/sko Askja oftare men hovslagaren vill ta alla byns hästar (5 st) samtidigt då han har en bit att åka och de andra ägarna vill ha 8 veckors intervall.

Lite olika, araberna var 6:e vecka, varmblodet var 8:de vecka o shettisarna var 12:e

Verkas var 12:e vecka, ibland har det gått några veckor längre.

Mina två islandshästar skos och verkas var 10:e vecka, om dom skos tidigare finns det nästan inget att verka bort.

MVH Sanna

jag skor om min hästar när dom börjar bli lång i tårna oftast var 4 vecka. unghästen skos om var 6 vecka ungefär.

Hovar som behöver korrigeras, var 4-5 vecka, fölmärrar var 3:dje månad, unghästar var 8 vecka, ridhästar med ok fötter var 8 vecka.

axel skrev:
Förr så sa man att hästen skulle skos /verkas var 6-8:e vecka. Numera tror jag att rekommendationen är var 4-6:e v. Det är lite olika på hästarnas hovtillväxt. Hur gör ni?

Min hovis skor min häst väldigt sällan, vilket börjar göra mig skeptiskt..:confused:
Inte ovanligt man tar ut honom och han säger att han inte vill röra hovarna, och då kan det ändå ha gått nio veckor!!!!:eek:
Min hästs hovar växer visserligen sakta... men ändå..
De ser ju inte direkt illa ut, men det blir ju ganska stor skillnad sedan när han dåväl verkar ner.. Och jag märker också en viss skillnad nu sedan jag bytt hovslagare. Tycker hon har blivit mer plattfotad..:crazy:
Men just nu går hon barfota runt om... Om det blir samma sak när skorna kommer på senare igen så blr det diskussion med hovis!:p

Vår och sommar med distanstävlingar blir det nya skor var 6:e vecka. Då har både hovarna växt bra och skorna är helt nerslitna trots extra svets.
Nu på vintern så brukar det gå bra med var 8:e vecka. Men mer kan jag oftast inte ha då han växer i hoven bra även vintertid.
// Linda

för mig kan et faktiskt variera en del. då hästen hålls i kondition, tävlas och tränas regelbundet så skos hon var 6:e vecka! Nu när hästen är skadad, rör på sig lite eller har vila så skos hon var 8-9:e vecka...

Mina går 7-8 veckor, valacken skulle väl egentligen behöva skos efter 6 veckor iaf på sommaren, medan stoet kan gå 9 veckor.

Jag tycker inte man kan ge ett generellt svar på den frågan. Det beror helt på hur mkt en viss hästs hovar växer, hur mkt den arbetar, hur bra hornkvalité hästen har osv.

Generellt så får jag sko mina hästar oftare under tävlingssäsongen än under vintern när de både rids mindre och har sin årliga vila. Mer rörelse = hoven växer mer.

Dessutom har jag en häst med dålig hornkvalité som har extremt långsamtväxande hovar.
Men trots att hovarna växer så långsamt, så måste jag när det är tävlingssäsong sko honom runt var 5-6:e vecka, för hovarna spricker lätt i sömtagen.
Vintertid när han rids mindre skos han var 7-8:e vecka.

Min andra häst som numera är utlånad, han har bra hornkvalité, men trots det skoddes han oftare sommartid, då växte hans hovar mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar