Hur ofta ska man verka/sko om?

Sv: Hur ofta ska man verka/sko om?

Det bästa är att fråga din hovslagare han/hon vet nog hur ofta din häst/ponny behöver sko om..Lycka till:)

Var 5:e, då börjar hovarna bli för långa. Båda mina hästar har hovar som växer väldigt bra. Tror tillväxten beror på bra foder och bra hovvård.

Var 7:e-8:e vecka får min häst nya skor, men när han rids (vilket han inte görs nu) så kan det bli var 6:e vecka. Men försöker inte få det senare än 7 veckor för då tycker jag han blivit lite väl lång i tårna.. Men kan bli svårt ibland för han kör helst bara hit om han har mer än en häst att sko i närheten, men brukar inte vara problem.
Somrarna blir det var 6:e-7:e vecka.

typ var 9e vecka... funkar fint. men kollar mer på hovarna än att räkna veckor. det varierar lite..

Jag har kört var 8 :e vecka på min häst, men min hovis har sagt till mig att jag måste vänta längre, eftersom hennes hovar växer så långsamt så sömmarna kommer på samma ställe hela tiden...:crazy: Så nu ska hon skos i morgon, då har hon gått runt 11 veckor utan att behöva skos.

Så i framtiden kommer jag nog bara ta var 10: e vecka. Men det är ju så olika från häst till häst...

Min hovis säger att hon inte behöver skos mer än ca var 10:nde vecka, och ibland kan man vänta lite längre... iaf nu på vintern. Hon har väldigt fina och bra hovar;)

Var 7:e till var 8:onde vecka blir det för mig. Det funkar bra, annars tror jag hovslagaren skulle klaga.

Dock blev det en vecka extra den här gången för han hade fult förra veckan, så jag har skoning idag nu kl 10 :D

Mina hästar sko var4-5:e v. På vintern går sömmen av när hufgriparna nöter på dem om de går längre tid. Undviker att sko dagen före tävling.

Mitt äldre sto kan gå ca 10 veckor hon har inte så kraftig hovtillväxt mitt yngre sto behöver skos om var 8:e vecka vintertid och något oftare sommartid.
Sedan har jag ju min anglovalack som har bochov på ena fram den verkas och tåskos var 4:e-5:e vecka men han är ju speciell..:crazy:

Jag skor om efter den gamla "regeln" altså var 6-8 vecka men skulle jag se vid något tillfälle att det skulle behövas tidigare så självklart får han nya skor tidigare. Under vintern nu har det till och med gått 9 veckor mellan skoningen hovarna har inte växt ett dugg. Men det där är ju så individuellt från häst till häst

oftas var 8 vecka . ibland oftare , framförallt på sommaren !

Trots att mina hästar har jätteolika kvalitet på hovarna så måste de bägga skos var 4-5 vecka på sommaren, och var 6 på vintern. Skoningen är nästan min dyraste kostnad på hästarna *suck*

*KL*

Jag skodde min nordis var 7-8:e vecka som rekommenderat de först åren... tills jag träffade en rikitgt duktig hovis som sa att hon kan gå mycket längre. Ingen idé att sko så ofta, finns inget att verka liksom.

jag skor mitt varmblod var 8:e vecka på vintern oavsett om det behövs eller ej. Övrigt under året blir det nog oftare var 6:e-8:e vecka.

Är det bara jag som reagerar mot att vissa hovisar påstår att man inte behöver verka om hoven inte växer?

Har inte hovslagaren totalt misslyckats med sitt jobb, om hoven slutar växa? Det tyder ju på att all cirkulation är borta och att hoven är döende. En normal hov växer ju ca 1 cm i månaden med normal ridning.

Ju oftare jag måste ringa hovslagare ju bättre hovslagare, är min premiss.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar