Hur ofta ska man smörja utrustningen?

H

Hannzo

Vissa säger efter varje gång, andra säger att det inte är bra att smörja för ofta..
Så.. Hur ofta ska man egentligen putsa utrustningen??

Inte smörja varje gång, men torka av med fuktig svamp och sadeltvål efter varje användnig. Så gjorde vi där jag jobbade förr, och grejerna höll sig jättefina. Gärna stubbentvål :love:. Fett el balsam nån gång ibland bara, kanske en gång/månad.

Enligt min sadelmakare ska man helst dra av grejerna (iaf tränset) efter varje användning med svamp o lädertvål. Extra viktigt om det har regnat eller blivit smutsigt.
Smörja med fett bara nån gång ibland (sadeln kanske 4 ggr om året bara!) Annars blir lädret "mättat" på fett o kan inte ta åt sig mer.

Så man ska nog inte använda fett så mkt som man kanske tror... Läderolja har jag hört inte är bra, det löser upp sömmarna på lädret :confused:

Liknande trådar

Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Utrustning Någon som har dessa då och kan säga bu eller bä. Ännu dyrare än de förra jag kollat på men verkar riktigt bra.
Svar
16
· Visningar
1 350
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur