Hur ofta ska en häst få grovfoder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare aikon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 13 642
A

aikon

Undrar hur ofta en häst ska ha hö/hösilage?
Hur ofta får era hö/hösilage?

Sv: Hur ofta ska en häst få grovfoder

våra får 4-5 ggr om dagen, beroende på hur mycket de går ute

Beror på hur mycket du ger.... Hästen ska få sitt tuggbehov tillgodosett. De blir uttråkade om de inte har ngt att göra. Jag brukar fodra tre ggr om dan när det inte finns ngt annat att äta i hagen, men antalet ggr per dag är nog olika hos olika hästar.

Det beror ju på hur stora höportioner man ger. :)

Vår pålle får bara hö tre gånger om dagen. (morgon, middag, kväll)

Men när han ätit upp sina två kg han får i boxen på morgonen så släpps han ut i hagen där han har i princip fri tillgång på bra halm hela dagen + att han får 1,5 kg hö vid lunch.

På kvällen får han så mycket hö + lite halm att han har sysselsättning större delen av natten. Brukar alltid vara lite halm kvar på morgonen.

För mig är inte det viktiga hur många gånger man fodrar utan att man ger så mycket hö/halm att hästen slipper gå tom i magen.

Det är inte antalet utfodringar som är det viktiga, utan hur länge varje mål räcker och hur lång tid hästen är helt utan grovfoder.

Hästar på lösdrift kanske utfodras 1-2 gånger om dagen, eller var 3:e dag, men givorna är då så stora att det räcker hela tiden ut.

Varje giva bör ge minst en timmes tuggtid, och tiden utan grovfoder får inte vara längre än absolut max 8-10 timmar, helst inte mer än ca 4 timmar.

Våra får under vintern 4 ggr/dygn, mest till natten eftersom det är längst tid till nästa fodring då.

Tack för detta svaret, det var det jag var ute efter, hur många timmar mellan varje fodring!

Fri tillgång till hösilage(uppskattad ts på ca 65-70%) under dagen, lägger in ca 6-8 kg til natten.

Varje giva bör ge minst en timmes tuggtid, och tiden utan grovfoder får inte vara längre än absolut max 8-10 timmar, helst inte mer än ca 4 timmar.

8-10 timmar utan grovfoder är inte acceptabelt.

Det beror på vad man menar med acceptabelt...

Tarmfloran överlever faktiskt så länge, men det kanske inte är det mest optimala för hästen.:idea:

Jag menar alltså inte att det är bra att låta hästen vara utan så länge, men förmodligen blir den inte sjuk av det. Däremot kanske det är en onödig risk att ta, sas, därför skrev jag "absolut max 8-10 timmar, helst inte mer än ca 4 timmar."

Senast ändrad:

Hästar mår bäst av fri tillgång eller näst intill fri tillgång på ett grovfoder som är anpassat till energi/proteinbehovet hos hästen.

Det beror på vad man menar med acceptabelt...

Jag tror nog tyvärr att många hästar faktiskt blir sjuka av att vara utan grovfoder så länge. Mag/tarmsjukdomar och beteendestörningar är bara några exempel på negativa konsekvenser av allt för snåla grovfodergivor.

min häst får 4 ggr om dagen.

frukost vid 06.00+ en tuss i hagen med sig ut.
lunch i hagen runt 12.00-13.00
middag inne runt 18.00
kvällsmat runt 22.00

på nätterna vet jag att hon även äter halm, för konstigt nog försvinner det en massa varje dag :angel:

Fri tillågng gärna
Om inte så ger jag iaf på morgonen gräs finns i hagen och vintertid gräver de fram gröset och äter på så sätt så inge hö i hagen.
När de kommer in från iaf min fri tillgång på hö!

Men morgon intag och nattning så minst 3 ggr om dagen tycker iaf jag!

Men de är väl så de flesta häsatrna har de i dag.
Man kvällsfodrar ca 20:00 hästen äter upp höet på max 1½ timmer dvs hästen har inge att tugga på om den står på torv eller spån tills den som ska morgonfodra kommer 08 på morgonen..

Folk är väldigt rädda för att slänga in 8 kilo hö på kvällen så hästen har hela natten..Hästen blir fet säger man.. då är de bara omunskap som gäller om man säger så...

Köp ett hö där amn kan ge fri tillågng på ist ist för att körpa de bästa högsta näringsvärde man nu kan komma åt:crazy:

Personligen förespråkar jag fri tillgång. Man vinner mycket på detta har jag märkt. Dels lugna harmoniska hästar, och man slipper en massa extra jobb. Många hästägare har på tok för långt mellan alla mål, villket nästan alltid resulterar i hästbråk i hagen, hungriga hästar och livsfara för en själv (min erfarenhet).

...och man slipper en massa extra jobb. Många hästägare har på tok för långt mellan alla mål, villket nästan alltid resulterar i hästbråk i hagen, hungriga hästar och livsfara för en själv (min erfarenhet).

Så sant, så sant. Vi lägger grovfoder en gång om dagen, när vi har mockat. Sedan är det betydligt mer flexibelt - behöver inte passa fodringstider etc.

Våra har fri tillgång både ute och inne, det blir minst jobb på så sätt. Och bäst för hästarna!

Men de är väl så de flesta häsatrna har de i dag.
Man kvällsfodrar ca 20:00 hästen äter upp höet på max 1½ timmer dvs hästen har inge att tugga på om den står på torv eller spån tills den som ska morgonfodra kommer 08 på morgonen..

Är det verkligen så de flesta hästar har det idag? Står de i ett stall tolv timmar om dygnet utan tillsyn? Grovfoder kan man ju nog ge dem så att det räcker. Gör man inte det tycker jag att tio timmar utan mat låter hemskt det också. Men tänk om det händer dem något.
Jag ger våra hästar mat tdigast kl 22 på kvällen och frukost senast 6.30 på morgonen VARJE dag under den tid på året som de står inne på natten. Jag hade inte kunnat låta de bara stå i stallet så länge.

mina får tre gånger om dagen... morgonhöet vid 07.30 när de går ut i hagen... eftermiddagshöet när jag kommer från jobb 17.00 och nattmat vid 20.30-21.00....

Vi har fortfarande inte börjat gett hö under dagen då våra två shettisar vägrar äta upp och ignorerar det totalt, så än verkar de klara sig på gräset under dagen och sen mat på kvällen då de går in.

Men på vintern så ger vi minst 4 gånger per dag (vid snö då det inte finns något de kan gå och tugga på blir det fler) Mina föräldrar bor 20 meter från stallet så på vintern slänger de in lite hö var gång de går förbi, mina foderstater är därmed lite flytande just på hö mängden men hästarna klagar inte :banana:
Morgon och kväll blandar vi med halm så de har och göra.

Morgon- runt 6-6.30
Middag- 11-12
Eftermiddag- 16-17
Kväll- 21.30-22.30

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
313
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka