Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skarva skrev:Hej!
Läste i en insändare att de trodde hästen slits mer av träning varannan dag. Hästen bygger muskler med hjälp av vila! jag har travare och kan bara tala utifrån dem. Träning av hästen beror mycket på i vilket stadie din häst är i. Har den noll kondition kan längre turer många ggr i veckan vara bra. Men för att bygga muskler så varje gång du har tränat hårt med din häst tex fortkörning eller hoppning så behöver hästens kropp mellan 1 till 2 dygn på sig att bygga upp de sönderbrytna muskler du skapat med den hårda träningen, och det är det som ger själva effekten. tränar du hårt eller ganska mycket dagen efter har kroppen aldrig nån chans att bygga upp sig och reparera sig och resultatet i börjar är säkert en finare slankare häst. Men på lång sikt bryter du bara ner hästens muskler, men ingen återuppbyggnad kan ske..
Med travare tränar man dem oftast i snabbjobb bara 2-3 ggr i veckan. I frankrike kör man hästarna varje dag i så kallade promenader och kör snabbt 2 ggr i veckan ungefär. Det är inget fel i promenader, utan bara bra för hästens trevnad och socialt, men det kanske inte ger hästen speciellt mycket i träningssyfte. Så träna hellre hårt 2 ggr i veckan..eller 1 om det är hoppning eller vad du gör, (och ökar tävlingen kan man dra ner på hårdträningen också), istället för att träna lite hårt alla dar i veckan...anser jag
Russin8 skrev:Jag undrar om ni rider varje dag? Inom travet vet jag att man inte kör hästarna varje dag. Hur mycket på en vecka anser ni att en häst som tävlas i hoppning på lokal nivå behöver gå? Ska man rida varje dag eller varannan? Motivera gärna varför ni rider ett visst antal dagar i veckan..
anhe skrev:Självklart är det skillnad, men det måste inte vara det. Jag ville bara påpeka att det visst går att få full kondition utan att träna varje dag. Tränar man dessutom rejält när man tränar då blir inte hästen pigg/odräglig av att inte få motion en dag (snarare tvärtom, men då räknar jag inte en skrittur som motion tex, om man nu ändå vill ut med hästen fast den har vila). Det går alldeles utmärkt att göra likadant med en ridhäst, jag har provat, men då vill det till att man gör något vettigt av sitt träningspass (jag räknar inte en timmes lugn trav som hård ridning, allt handlar om puls och mjölksyrenivåer). .