Hur ofta rids era hästar?

Sv: Hur ofta rids era hästar?

Jag rider 3-6 dagar i veckan, helt beroende på hur mkt jag har i skolan.
Men hon får alltid minst 1 vilodag/vecka, tycker vilan är viktig.

Hästarna mår väl bäst om dom rids varje dag. nu menar jag inte att du ska tokrida varje dag :P men en dag kan man ju fara ut på en LUGN tur i skogen. det är nog mera ryttaren som behöver vila :P tänk på att hästar också kan få träningsvärk. :P
Det är min åsikt :cool: ;)

Vår ponny blir för pigg om hon inte får gå 7 dagar i veckan. Hon står i sin hage (där även andra hästar står, så hon är inte ensam) och ropar på oss. Kom å hämta mej, säger hon, och det märks myckte tydligt att hon är nöjd att få komma ut på en ridtur. Hon rids inte alls hårt så här på vintern, men som sagt, varje dag sitter vi upp. Mest ut i skogen och i ridtältet kanske bara 2-3 dagar i veckan. Alla dagar blir det en galopp. Hon är faktiskt lite tunn, men foderstaten passar hennes huvud perfekt. Det är svårt att få upp hullet på vintern, utan att de får för mycket energi. Har fått tips om att ge vegetabilisk olja. Synpunkter mottages gärna.

Mina hästar rids lite olika från 4-7 dagar i veckan, beroende på hästens ålder osv. Sedan sätter jag inte likhetstecken mellan ridning och träning. Rida kan vara allt från en halvtimmes skritt runda till annan träning med hästen. jag lägger in vilodagar när jag märker att det behövs, ofta så är någon medryttare sjuk eller man inte hinner rida jämt, så det blir oftast någon oplanerad vilodag i veckan.

Hej!
Läste i en insändare att de trodde hästen slits mer av träning varannan dag. Hästen bygger muskler med hjälp av vila! jag har travare och kan bara tala utifrån dem. Träning av hästen beror mycket på i vilket stadie din häst är i. Har den noll kondition kan längre turer många ggr i veckan vara bra. Men för att bygga muskler så varje gång du har tränat hårt med din häst tex fortkörning eller hoppning så behöver hästens kropp mellan 1 till 2 dygn på sig att bygga upp de sönderbrytna muskler du skapat med den hårda träningen, och det är det som ger själva effekten. tränar du hårt eller ganska mycket dagen efter har kroppen aldrig nån chans att bygga upp sig och reparera sig och resultatet i börjar är säkert en finare slankare häst. Men på lång sikt bryter du bara ner hästens muskler, men ingen återuppbyggnad kan ske..
Med travare tränar man dem oftast i snabbjobb bara 2-3 ggr i veckan. I frankrike kör man hästarna varje dag i så kallade promenader och kör snabbt 2 ggr i veckan ungefär. Det är inget fel i promenader, utan bara bra för hästens trevnad och socialt, men det kanske inte ger hästen speciellt mycket i träningssyfte. Så träna hellre hårt 2 ggr i veckan..eller 1 om det är hoppning eller vad du gör, (och ökar tävlingen kan man dra ner på hårdträningen också), istället för att träna lite hårt alla dar i veckan...anser jag:)

Det är ju ungefär så dom flest skriver här. Man tränar hästen hårt några dagar i veckan sen rider man lugnt, som igentligen inte är nödvändigt men många av hoss ridhäst människor har ju hästen bara för att vi tycker att det är kul att rida. Som hobby ryttare har du ju oftast bara en häst och tjänar ju inga pengar på den...
Va snurrigt det där blev:smirk:
Jobbar samtidigt som jag skriver...

Jag rider vad många kallar för lättridning. 6-7 dagar i veckan. Då varvar jag med som i söndags tex då skrittade vi i skogen 1 timme.
Vissa dagar kan det bli skritt 30 min plus trav 30 min, eller kanske hopp osv.
Jag låter henne vila en gång i veckan för oss bådas skull, men vila behöver inte alltid betyda att hon inte rids.

Jag har travare och tränar beroende på mål varannan dag eller tre dagar i veckan. Det går alldeles utmärkt att få full kondition på bara tre dagar i veckan (men då vill det till att man tränar när man ska träna). Under uppbyggnad tränar jag lugnare och oftare (alltså varannan dag), gammal som ung. Men träningen är ändå effektiv. I full form tränar jag tre gånger i veckan, varav två gånger tufft (snabbjobb/intervaller) och en gång motion (en timmes jogg/skritt) mest för välbefinnadets skull. Visst skulle jag kunna ut och skritta/longera/tömköra de andra dagarna, och hästen skulle säkert må bra av det, men det få inte bli arbete av det (mer gymanstik), hästen behöver vila mellan passen, hård träning sliter oerhört. Ingen kan få mig att tro att den här typen av träning skulle vara mer skonsam om jag tränar varje dag, den är för tuff, jag tycker absolut inte att varannandagsträning är ojämnt och slitsamt, tvärtom, men det vill ju till att hästen är tränad för det arbete den ska göra, otränad häst som man helt plötsligt och sporadiskt begär kraftig ansträngning av, det är slitsamt. Sen har jag stora kuperade hagar och en häst som rör sig väldigt mycket, vilket förstås bidrar till att jag kan ha hästen gå hela dagarna i hagen under vilodagarna. Jag har då inte något dåligt samvete för att jag tränar tre dagar i veckan.

Fast jag tror nog att det är betydlig skillnad mellan dig och dina hästar om de tränas professionellt för lopp osv... och mellan hobby ryttare som knappast kommer upp i så hårt arbete de pass de rider. Folk överskattar gärna hur hårt deras hästar rids på hobby nivå, man tror att hästen går hårt arbete när i själva verket det är lätt till medel lätt. det är som sagt MYCKET och intensivt jobb - mer än ett träningspass för tränare i en timma nån gång i veckan, som ska till för att det ska klassas som hårt arbete.

summa summarum, för en sådan "hobby ryttare" så funkar det inte att rida/träna så lite som 3 ggr/vecka. det får du varken muskler eller kondis på att tala om att jämföra med direkt, och ja - det sliter att gå så ojämt om vi talar om mer än promenad ridning.....

Men vad klassar du som hårt arbete,när det gäller ridhästar?

Ridhäst som tränas och tävlas riktigt seriöst. Inklusive planerad konditions träning, intervall, joggarbete. ett exempel.... det är ju svårt att generalisera och bara beskriva ett scenario sådär. Men betydligt hårdare än att som de flesta hobby hästar, som typ rids markarbete nån 45 minuter ett par tre gånger i veckan, och en dag i veckan för tränare kanske lite intensivare och längre pass, och går i skogen nån timma per pass mest för kul och nöje. Det är inte hårt arbete vad jag anser.

Om du tex räknar foderstat på tex. Hippocampus så ser du även liknande där. Även om deras kalkyl är mkt generell, så märker du ändå hur mycket arbete du måste lägga in på en "medelfoderstat" för att det ska klassas som hårt arbete.... finns säkert ännu bättre liknande källor på nätet som du kan få guidelines från - kanske nån annan här i tråden har tips på det!?

Senast ändrad:

Okej då förstår jag hur du menar... Tänk vad bra att buke finns med alla kloka människor. Man tycker att man kan mycket, har hållt på med hästar hela livet, men ändå finns det så mycket att lära. Man får reda på saker från andra som har andra erfarenheter...

Jag tycker en häst som ska tävla i hoppning ska gå varje dag beroende på hur höga klasser också såklart..
min äldre häst rider jag ibland två ggr per dag och varierade min ridning mycket, för hästen ska orka utan att bli trött så tycker jag det, plus hästar brukar inte gilla att stå utan mortion inte någon av våra hästar..

Skarva skrev:
Hej!
Läste i en insändare att de trodde hästen slits mer av träning varannan dag. Hästen bygger muskler med hjälp av vila! jag har travare och kan bara tala utifrån dem. Träning av hästen beror mycket på i vilket stadie din häst är i. Har den noll kondition kan längre turer många ggr i veckan vara bra. Men för att bygga muskler så varje gång du har tränat hårt med din häst tex fortkörning eller hoppning så behöver hästens kropp mellan 1 till 2 dygn på sig att bygga upp de sönderbrytna muskler du skapat med den hårda träningen, och det är det som ger själva effekten. tränar du hårt eller ganska mycket dagen efter har kroppen aldrig nån chans att bygga upp sig och reparera sig och resultatet i börjar är säkert en finare slankare häst. Men på lång sikt bryter du bara ner hästens muskler, men ingen återuppbyggnad kan ske..
Med travare tränar man dem oftast i snabbjobb bara 2-3 ggr i veckan. I frankrike kör man hästarna varje dag i så kallade promenader och kör snabbt 2 ggr i veckan ungefär. Det är inget fel i promenader, utan bara bra för hästens trevnad och socialt, men det kanske inte ger hästen speciellt mycket i träningssyfte. Så träna hellre hårt 2 ggr i veckan..eller 1 om det är hoppning eller vad du gör, (och ökar tävlingen kan man dra ner på hårdträningen också), istället för att träna lite hårt alla dar i veckan...anser jag:)

Det är väl ingen här som pratat om att hårdträna varje dag:confused: :confused:
Och att göra snabbjobb inom trav och galopp är nog inte att jämföra med ett vanligt träningspass i ridhuset. Kanske en krävande hopplektion kommer lite i närheten, men då låter nog de flesta hästen ta det lugnt dgen efter.

Håller f ö helt med det i det Mackan skriver.

Senast ändrad av en moderator:

Russin8 skrev:
Jag undrar om ni rider varje dag? Inom travet vet jag att man inte kör hästarna varje dag. Hur mycket på en vecka anser ni att en häst som tävlas i hoppning på lokal nivå behöver gå? Ska man rida varje dag eller varannan? Motivera gärna varför ni rider ett visst antal dagar i veckan..

Jag tror det är väldigt olika beroende på hur hästen är. Min medryttarhäst tävlas i lokal hoppning, och rids sju dagar i veckan. Hon mår bättre och blir roligare att rida ju mer hon får jobba. Har hon vilat någon dag så blir hon stel och springig.

Självklart är det skillnad, men det måste inte vara det. Jag ville bara påpeka att det visst går att få full kondition utan att träna varje dag. Tränar man dessutom rejält när man tränar då blir inte hästen pigg/odräglig av att inte få motion en dag (snarare tvärtom, men då räknar jag inte en skrittur som motion tex, om man nu ändå vill ut med hästen fast den har vila). Det går alldeles utmärkt att göra likadant med en ridhäst, jag har provat, men då vill det till att man gör något vettigt av sitt träningspass (jag räknar inte en timmes lugn trav som hård ridning, allt handlar om puls och mjölksyrenivåer).

En skrittur för mig är samma sak som vila, och då kan hästen lika gärna vara i hagen om jag inte vill skritta för det allmänna välbefinnandet (jag gör faktiskt sånt med). Sen har hagarna stor betydelse för mig, en häst som står rätt upp och ned hela dagarna kan ju behöva ut och skritta tex för att inte bli stel om inte annat.

anhe skrev:
Självklart är det skillnad, men det måste inte vara det. Jag ville bara påpeka att det visst går att få full kondition utan att träna varje dag. Tränar man dessutom rejält när man tränar då blir inte hästen pigg/odräglig av att inte få motion en dag (snarare tvärtom, men då räknar jag inte en skrittur som motion tex, om man nu ändå vill ut med hästen fast den har vila). Det går alldeles utmärkt att göra likadant med en ridhäst, jag har provat, men då vill det till att man gör något vettigt av sitt träningspass (jag räknar inte en timmes lugn trav som hård ridning, allt handlar om puls och mjölksyrenivåer). .

Tror inte du läser mig riktigt som jag avsett...Vi pratar i princip om samma sak.... Det jag argumenterar är att det inte är många hobby ryttare som kommer upp i den intensiteten på arbete hur de än rider eller hur "hårt" de tror de rider, till en nivå som musklar och konditionstränar hästen, på 3 dagars ridning/vecka.

Jag förstår vad du menar. Jag har en gång blivit anklagad för djurplågeri av ett gäng yngre hobbyryttare när jag ridit ett arabsto svettigt, efter ridturen tvättade jag som vanligt av hästen, varpå vattnet rinner kring kroppen och benen. Då fick dom för sig att jag ridit så svetten rann (vilket det iofs kan göra även vid ganska normala arbeten på en häst i full kondition, men svetten rinner om mig med när jag tränar så....)

Precis som vi människor finns det även hästar som svettas mer eller mindre. Jag har en 5-årig arabhingst som tränas/tävlar galopp, han har riktigt bra kondition och svettas floder vid träning/tävling, och det ser jag absolut inte som någon nackdel, tvärtom, det är hans sätt att göra av med överskottsvärme, han återhämtar sig väldigt fort efter ansträngning (rider med pulsmätare) så det är ingen eftersvettning. Det är inte roligt att stå med en häst som har svårt att göra av med värmen.
Det är dock viktigt att man hjälper hästen att återställa sina elektrolyter så snabbt som möjligt om den svettas ofta/mycket.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama